Dressyr skoning=långa tår

C

compis

Jag har en undran som jag gärna skulle vilja ha besvarad. Fick hem en dressyrherre för två veckor sedan, hästen har antagligen sett alla sortes ridhusbottnar men inte en gran eller skogsstig i hela sitt liv. Stod och betraktade hans hovar och blev mycket fundersam om skoningen bak, hans tår var otroligt långa! Såg ut som han stod på tå, inga små runda allroundfötter här inte. Ringde hovslagaren som kom ut och förklarade att det är en typisk dressyrskoning, bakfötterna såg alltså ut som ett U.
Varför gör man så? Vad för det med sig utom kotproblem?

Sv: Dressyr skoning=långa tår

Min hovslagare var ute idag. Han vet att jag rider dressyr. Han skor min häst efter hästens vinklar och inte efter vad jag rider. Dessutom så drar min gärna av sig skorna fram så han ser till att hålla tån kort i bak.

Ta du och få hästen skodd efter hur den ska skos för sin fysik och inte efter vilken disciplin du rider. Då får du en hållbar häst.

Jo det är precis det jag gör, vi jobbar på ett par rundare och kortare tår bak. Det jag undrar är varför många dressyrhästar skos just med långa tår bak, eftersom det orsakar en belastning på kotan. Han har varit enbart dressyrhäst, och nu ska han bli en hållbar allroundhäst. Bara nyfiken på tanken bakom dom långa tårna i dressyren.

Jo det är precis det jag gör, vi jobbar på ett par rundare och kortare tår bak. Det jag undrar är varför många dressyrhästar skos just med långa tår bak, eftersom det orsakar en belastning på kotan. Han har varit enbart dressyrhäst, och nu ska han bli en hållbar allroundhäst. Bara nyfiken på tanken bakom dom långa tårna i dressyren.

Tror inte det har speciellt mycket med hästens inriktning utan snarare en dålig hovslagare :angel:

/Camilla

Tror inte det har speciellt mycket med hästens inriktning utan snarare en dålig hovslagare :angel:

/Camilla

Definitionen av dålig hovslagare skulle ju isf kunna vara att h*n låter hästens gren styra över hur fötterna ska se ut, för jag känner igen fenomenet jag också.

Jag tycker jag ser många dressyrhästar vars hovar ser ut som rör, eller hur man ska beskriva dem. De är väldigt höga och smala, med höga trakter, och hoven är nästan mindre nertill än vid kronranden när man ser den framifrån. Samma hovslagare "gör" andra hästars fötter lite normalare... ;)

Tyckta det pratades väldigt mycket angående att man ville ha långa tår på dressyrhästarna för ett antal år sedan, men tyckte det varit tyst länge nu. Och det är länge sedan jag såg en sådan skoning sist, så trodde det var en av dom dumma idéerna som folk glömt bort igen.

/Camilla

Jag tycker jag ser många dressyrhästar vars hovar ser ut som rör, eller hur man ska beskriva dem. De är väldigt höga och smala, med höga trakter, och hoven är nästan mindre nertill än vid kronranden när man ser den framifrån. Samma hovslagare "gör" andra hästars fötter lite normalare... ;)

Det är stor skillnad på långa tår och höga fötter med höga trakter. Det senare haf jag sett är vanligt bland dressyrhästar, mer utomlands än i Sverige. Enbarta långa tår är inte bra för hästen, oavsett disciplin.

Så det hänger nog på vad TS menar. Kan du skicka in bild?

denna typen hov har jag sett mkt av på internationella tävlingar. det är inte heller bra, men är inte samma sak som långa tår (tvärtom).

jag tycker det är förkastligt att inte sko efter hur hästen ser ut.

Definitionen av dålig hovslagare skulle ju isf kunna vara att h*n låter hästens gren styra över hur fötterna ska se ut, för jag känner igen fenomenet jag också.

Precis! så var fallet. observera att det inte är samma hovslagare som skor min häst nu som den som skodde honom med långa tår.

Observera att det här är inte min hästs hov, hade ingen av honom men skulle säga att det här är liknande skoning + länge sedan hästen blev verkad.

hov3.jpg

Precis! så var fallet. observera att det inte är samma hovslagare som skor min häst nu som den som skodde honom med långa tår.

Återigen, det är skillnad på långa tår och hög hov. Långa tår är fel oavsett vad. Hög hov är en modenyck inom dressyr, speciellt internationellt, och så länge vinklarna är rätt tycker inte jag det är något fel. Men jag är ingen hovslagare.

Så vilket är det. Långa tår eller hög hov?

Lång tå:
http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=283&infogrp_id=9

Hitter inget bra som beskriver hög hov men såg några sådana i senaste h**ks katalogen.

Första gången min häst skoddes i min ägo var det av en hovslagare som några andra i stallet också börjat använda. Han hade bl a skott mycket i dressyrstallen på USAs östkust. Han frågade vad hästen mest tränade och utan att tänka på varför han frågade svarade jag dressyr. Gick och packade mat och mockade och kom tillbaka till kraftigt nertagna trakter. Frågade varför han gjort på detta viset och svaret var att det är så man skor dressyrhästar för att bättra på steget. Fucking bull-shit, blev skitsur och det tog sedan mer än ett halvår, inkl specialsmidda kilskor under övergång, för att restaurera till mer normal vinkling med hjälp av min nuvarande hovis som jag hittills behållit i 7 år och då kan tilläggas att min häst redan naturligt har något veka trakter. Så dra åt dig öronen om en hovslagare börjar jiddra om grenspecifik skoning och kolla upp om han är utbildad på godkänd skola och medlem i SHF.

Så dra åt dig öronen om en hovslagare börjar jiddra om grenspecifik skoning och kolla upp om han är utbildad på godkänd skola och medlem i SHF.

Kan inte göra annat än att hålla med här. Har själv haft en häst sönderskodd av en hovslagare så den var halt i över ett år.

Tappat drygt ett år av utbildning och tävling.

Observera att det här är inte min hästs hov, hade ingen av honom men skulle säga att det här är liknande skoning + länge sedan hästen blev verkad.

hov3.jpg

Vill bara säga att när jag skrev tidigare och drog med en länk till långa tår så såg jag inte bilden ovan. Det där är helt klart lång tå och inte bra.

överrluningen tar ju längre tid med längre tå, kanske det man vill uppnå? :confused: Är väl oxå ganska vanligt inom travet att hästarna har väldigt långa tår, iaf i vissa stall :crazy: har för mej att det ska göra så att de inte galopperar lika lätt...

överrluningen tar ju längre tid med längre tå, kanske det man vill uppnå?

Ja, det var just den förändrade överrullningen som marodören i mitt fall nämnde i sin argumentation för det förbättrade dressyrsteget.

hans tår var otroligt långa! Såg ut som han stod på tå,
Fast när hoven är lång så ser det inte ut som om hästen står på tå, snarare tvärtom. Har sett höga hovar annars på många dressyrhästar, höga och korta liksom.

Jag tror han hade en kombination av för lång tå, på en dressyrskoning. Han var nog inte skodd på ett tag när han kom till oss.. Men nu jobbar vi på nya fötter!

Jag har inte sett det så mycket på dressyrhästar. Snarare väldigt sällan. Dock väldigt ofta av sånna som skos av "trav-hovslagare". Det stör ju överrullningen lite och gör steget jobbigare att ta. Vilket ger att hästen inte rullar in i galopp lika lätt.
Att göra så på en dressyrhäst verkar ju rent idiotiskt iom att man vill få en lätthet i rörelserna och ge hästen bästa förutsättningar för att ta ut steget.

Utöver det är det inte snällt mot hästens leder och kan säkerligen påverka med stelhet högre upp än benen med. Man bör tänka på vinklar och rörelsemönster som underlättas maximalt.

Min hovslagare rider dressyr i svårklassnivå och arbetar även som tränare med elever upp till GP. Det är väldigt skönt. Han sammarbetade även med min veterinär om optimal skoning för min häst. Känns väldigt bra!

Hmmm min teori är långa tår, längre steg, kortare tå mindre och kortare steg... men sen så kan man ju diskutera varför det inte skulle vara bättre att hästen får ha sina vinklar och man tar fram bra hästar med bra steg med sina naturliga vinklar... :)

Liknande trådar

Träning *hoppas det här ligger rätt - annars ber jag om utrsäkt* En ängel som sagt, i en hovslagares skepnad. Min häst har haft problem...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 413
Senast: realist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar