Dressyr på liten häst?

Sv: Dressyr på liten häst?

som en dressyrdomare sa till mig en gång: Detta är en utmärkt liten häst till en liten dam som du. Häst: 158-160. Jag: 152. Tänk mig på en 170 häst. Skulle inte se så bra ut faktiskt.

Pha, 1.60 är ju jättestort! ;)

Planerar att debutera MsvB på min uppmätta connemara på ynka 1.43 i mankhöjd till våren. I år har hon placerat sig i nästan varje start, med placeringar upp till regional LA:4 mot alla stora bjässar :)
Har inte upplevt att jag blir tuffare bedömd på hästtävlingar än vad jag blev på ponnytävlingar, det enda som är lite pinsamt är framridningarna, DÅ ser man verkligen att hon är liten!
Men jag själv är inte så stor, 1.59, så ensamma inne på banan syns det inte att vi är två pygméer ;)
Bild på stjärnan:
http://album.lunarstorm.se/FullSize/e94/{E9489FA2-5C95-47B6-9109-7E33091C5CD1}.jpg

Wow, ursnygga ni är tillsammans! Mycket vacker flicka och matte. Du och jag är lika långa, nu vet jag med andra ord att en D-ponny inte skulle vara helt knas för mig som framtida häst ;)

1,56 cm är VÄLDIGT litet :angel: :rofl:

Men jag såg någon här med ännu mindre 1,50 cm :p

Master var ännu mindre, han var inte över 1.60 vad som än står i hingstkatalogerna.

Både Master och Amiral tävlade av Kyra K, hon är väl en normalstor kvinna, Pether M är väl iofs inte största ryttaren io dessa sammanhang den men pygemee är han inte heller.

Lustigt är att alla hästarna i Masters stofamilj är runt 159-163 cm. Men framgångsrika är de, så storleken kan inte betyda allt. Min unghäst kommer ur samma stam och beräknas bli cirka 161 cm. Han har dock en härlig resning och rejäl front, så jag hoppas att han kommer att uppfattas som större :)

Men det är många avkommor efter Master som är mycket större än sin far, det finns gott av dem över 170.

*KL*
Men visst är det fint med hästar som Wetano, som dessutom har en så lång hals i fin form:d

Jag skriver under på det. Jag har också köpt mig en "för stor" häst, 172 till mina 165. jag letade i 165-häradet men efter att ha provridit många tänkte jag bara testa denna "för skojs skull". Ja, så kan det gå. Han var helt enkelt den minst dåliga jag provred. Vi ser inte helt oproportioneliga ut i skritt och trav, men i galopp tror jag att jag ser ut som en liten köttbulle uppe på en Elephant. Och det är nog inte så snyggt. Men han är vackert brun i alla fall.

Min ena dotter hade en kompis vars fullbod var ca 153. När hon var under 18 försökte folk få henne att "mäta ner" den till ponny, men hon vägrade.

Sen tävlade hon dressyr med bra resultat i alla fall upp till msv. Hon slog betydligt större och maffigare hästar många gånger pga hans elasticitet och energi bla. De var inte ens helt proportionerliga eftersom hon var ganska lång.

Hon fick tvärtom många snälla ord från domare för att den "lilla hästen såg så trevlig ut".

Men det är många avkommor efter Master som är mycket större än sin far, det finns gott av dem över 170.

Det stämmer. En uppfödare som jag känner hävdade att storleken oftast följer stoet, så det kanske är orsaken. Min lär inte bli någon bjässe trots att pappan är 169 cm och morfar Don Schufro 171 cm.

Senast ändrad av en moderator:

Mitt lilla sto på 1,50 ser faktiskt inte så liten ut. Hon har fina gångarter och jag själv är bara 160 så hon är helt perfekt till mig har jag fått höra av många.
Jag hoppas att jag kan ta mig i kragen och komma igång och tävla med henne. Det har inte funnits tid till det pga att jag har en 2 årig dotter. Men det känns som om vi är på väg att komma igång nu.

Det stämmer. En uppfödare som jag känner hävdade att storleken oftast följer stoet, så det kanske är orsaken. Min lär inte bli någon bjässe trots att pappan är 169 cm och morfar Don Schufro 171 cm.

Nja....jag kan på rak arm komma på flera där det inte stämmer alls, utan storleken kommit från pappan, men i o f s kanske det ändå är vanligare att det följer mamman? Fast den frågan kanske man ska ställa på "avel" istället:cool:

Har varit med om samma sak, då min häst också är 153 cm. Han är rätt spinkig och skulle lätt se ut som en ponny, men manken är rätt hög och så ser man faktiskt att han är häst ifall man tittar på kroppen. Blir så irriterad på alla människor som hela tiden tjatar på att man ska mäta ner hästen, det handlar ju om 5 cm! Inte så kul för mig då heller, då jag är nyss fyllda 17, och har ridit in och utbildat min häst sedan han var 4 år (är idag 7) och vill självklart komma ut o tävla med honom, då i hästklasser. Låt hästar vara hästar och ponnyer vara ponnyer, och titta på kapaciteten och inte storleken!

Som bekant ska ju dressyrhästar vara stora och maffiga... Men hur långt kan man komma på en liten, maffig häst?
Hästen jag har i åtanke är snygg, har en riktigt maffig hals (och kropp förövrigt), ett fint och lätt steg, hon ser ut som om hon svävar fram :) Går lätt i form och gillar att jobba, går mkt stadigt och är känslig, flyttar sig lätt osv. Men hon är bara 1,60. Har hon någon möjlighet på banorna eller får vi hålla oss till de allra lägsta klasserna?

Jag har ett sto som är 157 cm o till råga på allt en ponnykorsning (connemara/fullblod) :angel: Har vinster upp tom msv dressyr med henne. Själv är jag 157 så hon passar mig utmärkt. Det som är bra med mindre hästar är att man lättare "får plats" på 20*40 bana. Man kan rida de mest snirkliga dressyrprogrammen som kanske större hästar har mer problem med.

Som bekant ska ju dressyrhästar vara stora och maffiga... Men hur långt kan man komma på en liten, maffig häst?
Hästen jag har i åtanke är snygg, har en riktigt maffig hals (och kropp förövrigt), ett fint och lätt steg, hon ser ut som om hon svävar fram :) Går lätt i form och gillar att jobba, går mkt stadigt och är känslig, flyttar sig lätt osv. Men hon är bara 1,60. Har hon någon möjlighet på banorna eller får vi hålla oss till de allra lägsta klasserna?

Låter som en trevlig häst. En liten häst kan man ofta (som tjej kanske?) få att gå bättre än en jättehäst. Om man är ute efter att utvecklas och nå maximerad ridupplevelse så ska man ha en häst av både lämplig modell och storlek.

Sekundärt, för min personliga del, är att uppfylla domarnas kriterier. Anser inte att man måste tävla, speciellt med tanke på att domarna ger höga poäng för hästar som går i framvikt och bakom lod och som har "rätt" storlek.

Hej!

Jag vill bara komma in här och säga att min dam är ynka 156 cm i mankhöjd och under ett års tid har vi klättrat från LB till MSV och hon har inga supergångarter. När hon går bra på tävling får vi riktigt bra poäng. Så du har ingenting att oroa dig över! Rid på och var glad för att du har en fin häst istället :).

Såhär ser vi ut!

kullavreta8.jpg

kullavreta3.jpg

DSCN3991.jpg

fridabella3.jpg

*kl*

Min herre är knappt 160 cm (mkt manke), lite rejälare modell och har tävlat upp i msv framgångsrikt med tidigare ägare.

Han ser ut som en liten ponnyskrutt när man står brevid han på backen, men med ryttare växer han enormt. Bär utan problem upp ryttare upp mot 190 cm..

Mycket fin häst! Hon ger ett större intryck än sina 156 cm!

Det är väl inte storleken på hästen som avgör hur hög ridbarheten är? Hellre en liten kompakt häst än en stor gänglig.:smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 490
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 508
Senast: Mia_R
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 504
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar