Dressyr på liten häst?

Sv: Dressyr på liten häst?

Mitt sto på 152 - 153 går det helt ok i dressyren. dom domarna jag har ridit för går på steg osv.
I hoppningen så kan det ju vara svårare men vi kämpar på där oxå.

Min är oxå ganska ädel så det gör så hon ser mindre ut ijämfört med halvbloden. Men vi ger dom en match

Små hästar kan oxå.

Lycka till

Tycker inte dommare borde bry sej så mkt om storleken. Har själv aldrig sett något protokoll där de har vart nån bedömning på hästens storlek, så de ska dom ju inte bedömma!
Men ja, dommare är ju som sagt dommare... Så de beror nog endel på vem de é som dömmer, en bra dommare borde ju likabedömma dom me hästar på 170-180, medan en dålig dommare kanske dömmer en mindre häst mer sparsamt.
Men om hästen har samma kapacitet som en stor häst, el bättre, ska den ju bli dömd så!!

Vill se bild! :bump:

Jag tycker 160 cm är en behändig storlek, och då är jag ändå 1.71... Å så tävlar jag inte heller! :p

Såg för övrigt en annons i ridsport på en häst som var 186 cm :eek:
Vilken jätte!!!

Så länge den har bra gång är det inga problem att den är runt 1.60
Men det krävs en del register i gången.

Nirak

Register i gången behövs på alla storlekar, så det har väl inget med storleken att göra.

Jag är 171cm och min häst är 160cm, och vi har fått väldigt bra poäng och många vinster och placeringar upp till LA3 än så länge.

Men han är djup i bålen så mina ben ser inte långa ut.

Han har ingen superspektakulär gång, men har rena taktmässiga gångarter och är väldigt lydig och går i en för LA-klasserna ändamålsenlig form och det tjänar man många poäng på, även om hästen inte är flashig.

Lycka till med tävlandet!! :bump: :bump:

Det är först när det blir oproportionerlig som det kan se lite sämre ut.

Man bör däremot inte vara allt för kraftig på en späd häst eller att man ej får plats i sadeln.

Passa på om du har blivit betuttad, men vänta tills besiktningen är OK innan du förälskar dig. Lycka till:)

Jag har ett litet hlb sto på ca 1,50. Hon har fin gång så jag hoppas att det kommer att gå bra på tävlingar med henne. Har bara startat i någon liten klubbtävling än så länge. I år har vi inte varit ut alls pga tidsbrist. Men nu håller vi på att komma igång igen. Hennes mamma har startat Msv dressyr och hon är också liten ca 1,55 cm.

160 är väl inte så himla litet :confused:
Har hästen kapacitet och bra gång så borde det ju inte vara några problem.

Jag har en 7 årig halvblodsvalack som 160 cm hög , helt lagom, själv är jag bara en 158 cm så vi passar ju väldigt bra tillsammans. Han och jag tävlar nu msv dressyr och blivit placerade, han har ingen super gång men han har utstrålning och är väldigt lydig och det vinner man jätte mycket på, det är inte bara gången man ska se på. Har tävlat min kille sen han var 4 år och nästintill alla domare gillar honom, fast jag ska ju erkänna att vi brukar kallas för den lilla flickan på den lilla fuxen :rofl: :rofl: :rofl: , men det är bara roligt! Så lycka till med din lilla häst!

Pha, 1.60 är ju jättestort! ;)

Planerar att debutera MsvB på min uppmätta connemara på ynka 1.43 i mankhöjd till våren. I år har hon placerat sig i nästan varje start, med placeringar upp till regional LA:4 mot alla stora bjässar :)
Har inte upplevt att jag blir tuffare bedömd på hästtävlingar än vad jag blev på ponnytävlingar, det enda som är lite pinsamt är framridningarna, DÅ ser man verkligen att hon är liten!
Men jag själv är inte så stor, 1.59, så ensamma inne på banan syns det inte att vi är två pygméer ;)
Bild på stjärnan:
http://album.lunarstorm.se/FullSize/e94/{E9489FA2-5C95-47B6-9109-7E33091C5CD1}.jpg

Att hästen bara är 1,60 gör väl inget bara det ser proportionerligt ut.. Förhoppningsvis är de flesta domare vettiga och ser på det de ska se på och inte på hästens storlek

LITEN: 1,60 kan den vara men den är ju inte så liten men men ;)

Det är först när det blir oproportionerlig som det kan se lite sämre ut.

Detta hoppades jag någon skulle skriva! :) Ett oproportionerligt ekipage, hur stor och maffig och snygg hästen än är, ger ju inte samma helhetsintryck som ett proportionerligt ekipage, även om hästen är mindre än 160 cm!!
Däremot kanske inte en mindre häst får det maffiga intryck som en stor kan få, och kanske är det det man hänger upp sig på när man pratar om att små hästar inte blir tillräckligt bra... ! Det handlar inte om storlek, det handlar om kapacitet, ridbarhet, helheltsintryck mm mm! Men jag ska minsann tävla dressyr med mitt smäckra fullblod på 160 cm! Är själv 168 cm lång ;) Skulle känna mig som en myra på en elefant på en maffig dressyrhäst på 175 cm!!

Min hästs pappa (Lillemarkens Arkibal) är bara 165cm hög och går internationell grand prix med Emma Hindle (GB).

Jag tror inte att det beorr på storleken utan steget och utbildningen. En liten häst har ju svårare att få en stor gång (motsvarande en stooor hästs) och även kanske svårare med utbildningen då de riktigt duktiga ryttarna brukar vara ganska långa och de som inte är det kanske väljer de större hästarna iallfall..

De lät lite komplicerat, men det är så jag tänker iof.

Pha, 1.60 är ju jättestort! ;)

Planerar att debutera MsvB på min uppmätta connemara på ynka 1.43 i mankhöjd till våren. I år har hon placerat sig i nästan varje start, med placeringar upp till regional LA:4 mot alla stora bjässar :)
Har inte upplevt att jag blir tuffare bedömd på hästtävlingar än vad jag blev på ponnytävlingar, det enda som är lite pinsamt är framridningarna, DÅ ser man verkligen att hon är liten!
Men jag själv är inte så stor, 1.59, så ensamma inne på banan syns det inte att vi är två pygméer ;)
Bild på stjärnan:
http://album.lunarstorm.se/FullSize/e94/{E9489FA2-5C95-47B6-9109-7E33091C5CD1}.jpg

Vad har du för stam på din lilla häst?

Min åsikt är att man ska skaffa sig en häst man klarar av att rida. "Lagom" med gångarter och "lagom" med motor osv men ändå som räcker en bit också. Sedan tror jag att elasticitet i gångarter och harmoni hos ekipaget slår högre än om hästen är 160 eller 179

Jag har ju själv köpt en "för stor" häst och har man så dåliga kunskaper som jag hade så kräver det en massa hjälp utifrån. jag kommer att lära mig massor på resan, men med facit i handen skulle jag ha köpt mig, kanske inte en MINDRE häst, men en häst som inte kräver en sån "dominant" ryttare, och som kan lite mer och är färdig. Iom att han är 170 drygt så blir allting mycket större också när han protesterar, i alla fall jag har inte lika mkt respekt för en mindre häst.

Vilken jattefin 'liten en'! Kul att det gar sa bra mot alla bauta-halvblod!

Som bekant ska ju dressyrhästar vara stora och maffiga... Men hur långt kan man komma på en liten, maffig häst?
Hästen jag har i åtanke är snygg, har en riktigt maffig hals (och kropp förövrigt), ett fint och lätt steg, hon ser ut som om hon svävar fram :) Går lätt i form och gillar att jobba, går mkt stadigt och är känslig, flyttar sig lätt osv. Men hon är bara 1,60. Har hon någon möjlighet på banorna eller får vi hålla oss till de allra lägsta klasserna?

Storleken som sådan ska inte spela roll.. har själv en häst på 155 :D

Det dommarna vill se är Steg/lätthet/bärighet/yaddayadda.. och även om vissa personer tycker att det är lättare för en stor (170 cm?) att visa upp sin gång - alt att större hästar har bättre gång (?!) så ska inte centimetrarna från backen spela någon roll alls...

Din häst var väldigt fin btw :D:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 490
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 508
Senast: Mia_R
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 504
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar