Dressyr på liten häst?

Chili

Trådstartare
Som bekant ska ju dressyrhästar vara stora och maffiga... Men hur långt kan man komma på en liten, maffig häst?
Hästen jag har i åtanke är snygg, har en riktigt maffig hals (och kropp förövrigt), ett fint och lätt steg, hon ser ut som om hon svävar fram :) Går lätt i form och gillar att jobba, går mkt stadigt och är känslig, flyttar sig lätt osv. Men hon är bara 1,60. Har hon någon möjlighet på banorna eller får vi hålla oss till de allra lägsta klasserna?

Sv: Dressyr på liten häst?

Jag hoppas verkligen att domaren tittar på ridbarhet och steg, och inte storleken :eek:

Men domare är domare :angel:

Har du ingen bild :idea:

Jag har en liten häst (ca 154 cm). :love:
De gånger jag har varit med på dressyrtävlingar, har vi fått bra poäng. Nu är ju inte jag någon stjärna men runt 60% är jag iaf nöjd med.
Visst finns det bra förutsättingar för att det ska gå bra för dig.

Som bekant ska ju dressyrhästar vara stora och maffiga... Men hur långt kan man komma på en liten, maffig häst?
Hästen jag har i åtanke är snygg, har en riktigt maffig hals (och kropp förövrigt), ett fint och lätt steg, hon ser ut som om hon svävar fram :) Går lätt i form och gillar att jobba, går mkt stadigt och är känslig, flyttar sig lätt osv. Men hon är bara 1,60. Har hon någon möjlighet på banorna eller får vi hålla oss till de allra lägsta klasserna?

Hermes är ju bara 161 cm, och han har ju lyckats bra! Kör på! :)

Jag tycker också att domare borde se till ridbarheten, men tex tyngre hästraser får ju ofta sämre poäng än rena dressyrhästar osv, så blev bara lite fundersam. Hon ligger nu på LA nivå men kan gå längre, det vet jag, vi ska bara komma i form först :) Det vore ju tråkigt om man får jättebra resultat i lägre klasser men sen går det sämre trots att hon kanske är lika duktig som de som får bra resultat, bara mindre... (och därför kanske inte har de klassiska dragen domare vill se, vad vet jag, jag har bara tävlat hoppning)

Jag tycker också att domare borde se till ridbarheten, men tex tyngre hästraser får ju ofta sämre poäng än rena dressyrhästar osv, så blev bara lite fundersam. Hon ligger nu på LA nivå men kan gå längre, det vet jag, vi ska bara komma i form först :) Det vore ju tråkigt om man får jättebra resultat i lägre klasser men sen går det sämre trots att hon kanske är lika duktig som de som får bra resultat, bara mindre... (och därför kanske inte har de klassiska dragen domare vill se, vad vet jag, jag har bara tävlat hoppning)

har du ingen bild?

Tyvärr ingen vettig... Har några huvudbilder på mobilen med taskigt ljus och vinklar :P Men kan försöka fota lite, släppa henne i paddocken eller be någon snäll fota lite snart =)

Tyvärr ingen vettig... Har några huvudbilder på mobilen med taskigt ljus och vinklar :P Men kan försöka fota lite, släppa henne i paddocken eller be någon snäll fota lite snart =)

ja det är alltid roligt att se :)

Att tyngre raser ofta får lägre poäng beror inte på utseende eller storlek. De har oftast inte samma register som ridhästarna (halvblod osv), de brukar ha svårt att visa mellabtrav och mellangaloppp och kan följaktligen heller inte visa några ökningar att tala om. De är inte avlade för ridning utan är utomordentlig lämpliga för andra uppgifter.

Dessa begränsningar behöver inte ett litet halvblod ha. Har själv 2 små halvblod, den gamla damen är 158 cm och den yngre är knappt 160 cm. Den gamla som har tävlat har hävdat sig väldigt bra, vi har aldrig någonsin fått lägre betyg pga hennes storlek.

Å andra sidan finns det ju faktiskt 170cm-hästar som rör sig som symaskiner och är tämligen osmidiga.:crazy:

Om man har en häst som är lite begränsad får man "plocka poäng" på precision och korrekthet istället.

Så tävla på du! :)

Om du själv också är liten så tänker nog inte domaren på att hästen bara är 160. ;)

Så länge den har bra gång är det inga problem att den är runt 1.60
Men det krävs en del register i gången.

Nirak

Om du själv också är liten så tänker nog inte domaren på att hästen bara är 160.

Jag måste bara få fråga hur det generellt funkar i tävlingssammanhang med en "halvlång" ryttare (171 cm) på en häst som anses liten, ca 160 cm? (Tycker inte att det är så litet alls, men tävlingshästarna är ju enorma idag...:o )

Jag känner mig absolut inte stor på en sådan häst, men hur ser det ut på tävlingsbanorna?

Tack för era svar! Jag har ju aldrig tävlat på riktigt men hade tyckt det var så himla kul att komma ut på riktigt nu, har aldrig haft en egen häst att tävla på (har haft nsv i många år). Så mina krav är inte så höga, men drömmarna är :) Hon är ett halvblod, förresten.

Japp jag är ganska liten, ca 169, och har korta ben. Har insett min begränsning, kan helt enkelt inte rida stora hästar. Så jag hoppas på det bästa nu :)

Jag tycker det beror på hur hästen är byggd, och hur långa ben ryttaren har. Tex Jan Brink, han får ju Briar att se liten ut. :D

Vissa hästar har långa ben men inte så mkt djup, andra (äldre modellen av halvblod oftast) har kortare ben men är väldigt djupa i bålen.
Kan visa ex. Här är en häst på 164 cm (men av den kompakta och kortbenta typen, han är inte tjock utan han är byggd så) och ryttaren 176cm: http://i6.photobucket.com/albums/y220/xxwitchxx/HPIM0142.jpg

Samma ryttare men hästen 175cm, men av den långbenta sorten: http://i6.photobucket.com/albums/y220/xxwitchxx/IMG_0418.jpg

Kerstin Dahlbergs Oscar var "bara" 160 och han gick ju både internationell GP och mästerskap så visst går det att komma långt även med små hästar. Jag har själv en valack som är 160 och även om vi bara börjat nosa på LA än så länge så har jag i alla fall aldrig känt att vi blivit neddömda för att han är liten, de gånger han uppför sig (dvs inte tror att domarbord och annat kommer att äta upp honom) så har det snarare oftast känts som om vi fått väl mycket poäng mot vad vi presterar.

Hästens storlek har ju inget att göra med hur bra den är. Visst har en större häst bra förutsättningar men det är ju hästens kapacitet och rörelser som sätter gränserna. En liten häst kan nå lika långt som en stor, det hänger på kapacitet och ryttare.
Lycka till!

Håller med föregående! Det har blivit en trend att köpa stora hästar så nu ser man i stället små tjejer på jätte-hästar. Dom får kämpa för glatta livet men klarar inte att rida ihop de 700 kilorna. Det blir ju bara förödande för dom då istället! Huvudsaken är att man själv passar i hop med hästen sedan är det ju bara att tuta på!

Sedan växer de ju en väldans massa när man kommit så långt att man kan plock upp dom i den höga formen!

Lycka till!

Jag precis införskaffat mig en liten häst på 1,56 cm. Men hon kommer förhoppningsvis växa några centimeter till. Jag har aldrig haft en tanke på att små hästar skulle ha svårare att hävda sig på dressyrbanan. Jag ska ju rida Grand prix på min lilla brun. :angel:

Så länge du själv inte är lång så blir det ju inget skillnad. Det finns ju ett antal ponnyer som hävdat sig i MSV B så det spelar ingen roll. :idea:

Hej
Mitt lilla dressyr sto är bara 1,60 (kanon gång)
Hon brås på sin härstamning!
Strauss - Kaliber
Båda är små men naggande goda!

Kämpa på med din "lilla" häst

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 490
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 508
Senast: Mia_R
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 504
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII