dressyr och islandsridning - nybörjare jämför.

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tican

novis som jag är tycker jag att det pratas underligt på det här forumet. som exempel: "stångbett för att få upp huvudet på hästen" sa någon och ingen protesterade. hade något som "graman för att få ner huvudet på hästen" sagts på dressyr eller ridning hade det nog blivit en hel del uppläxningar.

varför ska islänningarna gå högt med huvudet i tölten (och passen..?)? jag tycker att det ser ut som att hästarna inte trivs och försöker springa ifrån sin alltför stora ryttare. och på tal om det, varför pratas det så mycket om att en för lång ryttare förstör balansen även om hästen orkar ryttaren viktmässigt, men inte ett knyst om detta när det gäller islänningar? skiljer dom sig verkligen så mycket från andra kallblodsponnyer?

och slutligen, det underligaste av allt, varför får inte en häst som tävlat utomlands komma tillbaka till island? :rofl:

var så goda att förstöra min bild av islandsridning som världens mest vrickade sport. :D

Sv: dressyr och islandsridning - nybörjare jämför.

Tican skrev:
novis som jag är tycker jag att det pratas underligt på det här forumet. som exempel: "stångbett för att få upp huvudet på hästen" sa någon och ingen protesterade. hade något som "graman för att få ner huvudet på hästen" sagts på dressyr eller ridning hade det nog blivit en hel del uppläxningar.

varför ska islänningarna gå högt med huvudet i tölten (och passen..?)? jag tycker att det ser ut som att hästarna inte trivs och försöker springa ifrån sin alltför stora ryttare. och på tal om det, varför pratas det så mycket om att en för lång ryttare förstör balansen även om hästen orkar ryttaren viktmässigt, men inte ett knyst om detta när det gäller islänningar? skiljer dom sig verkligen så mycket från andra kallblodsponnyer?

och slutligen, det underligaste av allt, varför får inte en häst som tävlat utomlands komma tillbaka till island? :rofl:

var så goda att förstöra min bild av islandsridning som världens mest vrickade sport. :D

En häst ska väll ha eftergift även i tölten
De att islandshästen inte får komma tillbaka är för att dom inte vill ha in några sjokdomar

Tican skrev:

Nu vet jag inte i vilket sammanhang det sades, men jag har använt ett halv stång för att få min häst att lätta och inte hänga på tyglen. Det har endast varit vid några tillfällen och nu rider jag bara på vanligt tränsbett. Jag tror inte vi rider hästen med högre huvud än vad många dressyr ryttare gör.

Tican skrev:

Som sagt så tycker jag inte att vi rider i högre form än många dressyr ryttare :confused: Kollar man på dressyren i tex globen ( nu kommer jag inte på vad klassen heter :o ) så rids deras hästar i en hög form i traven också.

Suck, det finns hur många trådar som helst angående längd och vikt. Det finns inga bevis på varken det ena eller det andra så varför måste vi bevisa för alla att våra hästar inte tar skada av att vi rider dom.?

Tican skrev:

För att dom inte ska föra med sig en massa skit till hästarna på island.

Egentligen vet jag inte själv vad jag tycker om dom frågorna du ställt, men jag försökte svara så gott jag kunde. Någon gång ska väl vara den 1:a också :D

Försökte mig på ett citatsvar, men det gick käpprätt åt h....
Så, Ticans frågor är helt enkelt inom citat-tecken i mitt svar, så teknisk är jag :smirk:

"novis som jag är tycker jag att det pratas underligt på det här forumet. som exempel: "stångbett för att få upp huvudet på hästen" sa någon och ingen protesterade. hade något som "graman för att få ner huvudet på hästen" sagts på dressyr eller ridning hade det nog blivit en hel del uppläxningar. "

Att få upp huvudet på hästen, var nog lite felformulerat. Däremot kan man, som sagt, använda en stång för att få hästen lättare i handen och inte framtung. I en övergångsperiod! Eller, som ett finlirar-hjälpmedel för mkt duktiga ryttare...

"varför ska islänningarna gå högt med huvudet i tölten (och passen..?)? jag tycker att det ser ut som att hästarna inte trivs och försöker springa ifrån sin alltför stora ryttare. "

Vet inte vad du sett för islänningar faktiskt... man måste ju också se skillnad på välridna och felridna islänningar!
Ser jag en felriden dressyrponny, utan att veta något om dressyr, kan jag t.ex tycka att den går med huvudet mellan benen och nosen i bogen....
De ska inte gå med huvudet högt, utan i en hög form med nacken som högsta punkt. Nosen något framför lodplan och ryggen höjd.
Många tränar dock sina hästar i en lägre form som stärker deras ryggmuskler, och plockar fram den högre formen på tävlingar!
Lättast är om du tittar på bilder på välridna islänningar, ska försöka hitta några åt dig :)

"och på tal om det, varför pratas det så mycket om att en för lång ryttare förstör balansen även om hästen orkar ryttaren viktmässigt, men inte ett knyst om detta när det gäller islänningar? skiljer dom sig verkligen så mycket från andra kallblodsponnyer? "

Nej, jag personligen tror inte det skiljer sig så mycket från andra kallblodsponnyer. jag tror att vuxna människor kan rida andra kallblodsponnyer också, men med vissa viktbegränsningar såklart!
Dessutom borde en kort ryttare med dålig balans göra saker värre än en lång ryttare med bra balans....

"och slutligen, det underligaste av allt, varför får inte en häst som tävlat utomlands komma tillbaka till island? :rofl: "

Ingen häst som lämnat islands får komma tillbaks, eftersom hästarna där har varit isolerade så länge att de har skapat sig som en egen liten "värld"... där finns t.ex inget abortvirus, och ingen hästinfluensa (vad jag har hört) ... de vill helt enkelt inte riskera att få in en massa sjukdomar!
man får heller inte ta dit använda ridgrejer, och ridskor måste vara nogrannt desinficerade...

"var så goda att förstöra min bild av islandsridning som världens mest vrickade sport. :D"

Väldigt tråkigt att du ser islandsridning som världens "mest vrickade sport" och jag hoppas att jag/vi kan övertyga dig om motsatsen på något sätt...
Är själv gammal dressyrryttare (tävlade SM i ponnydressyr för ett par år sedan) men har helt gått öve till islandshäst... och rider helt vanlig dressyr på dem med!
Så hör gärna av dig om du har några mer frågor och fördomar som jag kan få försöka ta kål på....

/Maria

Här komemr lite bilder som jag tycker är väldigt vackra och väl värda att se och begrunda som novis på detta med islandshästridning :)

En häst i lite mer ökat tempo, då har han helelr inte någon extrem form:
http://www.belkanto.dk/Salgsliste/Billeder/Porridatter/krummi toelt.jpg

En häst som bär sig själv i en fin form i tölt på lösa tyglar:
http://www.icelandichorse2004.se/album/pages/Carina-Skriver-Sehested-Vignir_jpg.htm

och några bilder på en inte helt fel hingst, Birkir:
http://www.islandshingstar.se/hingstar/birkir_se1997107321/bildarkiv.htm

Mmm, jag frossar i bilder idag, hope you don't mind! :D

/Maria

Senast ändrad:

Stångbett har ju hävstångseffekt å de är inte speciellt effektiva för att få hästen att gå högt med huvudet iaf :smirk:
Vet ingen som använder stång av den anledningen.Personligen tycker jag inte man ska använda stång om det funkar med ett vanligt bett å som alla känner till ska hästen först lära sig att gå på vanligt bett innan man testar ngt specialbett.Det jag tycker är så trist är att jag märker många mindre erfarna ryttare som tex skaffar unghäst å köper stång för att de "hört att unghästar ska ridas på stång" :eek:

För många är det snarare en mode fluga, eller en grej man "ska" ha istället för att tänka på funktionen.
En häst ska gå i form för att hålla längre som ridhäst, men det finns ryttare inom alla kategorier som inte kan rida sin häst i form.Personligen rider jag hellre för dressyr tränare än islandshäst tränare då jag anser att dressyr tränare eller vanliga instruktörer är mer stränga med hästens form.

Håller med om det du säger.. men att dom inte får komma tillbaka till Island igen beror helt enkelt på att dom isländska hästarna inte har imunförsvar nog att klara av "vanliga" häst sjukdommar som i övriga länder. Det gäller inte bara hästar utan alla djur blir kontrolerade eller satt i karantän ett bra tag om dom äns släpper in det i landet.
Kan inte förklara det bättre än så :)

Jag har 2 nyutlaggda bilder på 'min' häst Thor i galleriet. Kolla på dem på tal om formen i tölt...

Tican skrev:

Det är grymt svårt att kommentera ett citat ryckt ur sitt sammanhang, oavsett ämne eller forum det är postat under. Men ett isländskt stångbett är lite annorlunda konstruerat då det i vissa lägen funkar som ett tränsbett medan du i andra lägen nyttjar skänklarnas hävstångsverkan. Går hästen i för djup form så är högst troligt ett tränsbett det bättre valet.

Tican skrev:
varför ska islänningarna gå högt med huvudet i tölten (och passen..?)?
Det finns inget ska. Formen börjar dock inte med huvudets placering, utan i bakdelen. I tölt med god aktion och resning i bogarna blir formen gärna högre och mera öppen då hästen "reser" framdelen när bakdelen tar mera vikt - men det är fortfarande en bra form.

Storleken på ryttare ligger faktiskt också i betraktarens öga. Jag kan själv tycka att det ser konstigt ut med en liten ryttare på ett stort halvblod. Balansen sen, den är ytterst viktig och på en mindre häst så ger ryttarens obalans en större påverkan - vilket de flesta som ridit islandshäst och hittat någon "ny" gångart säkert kan vittna om ;) Viktfrågan i övrigt är annars ganska uttjatad, och söker du på forumet hittar du flertalet trådar om ämnet.

Tican skrev:
Det är inte bara smittfriheten man värnar om, det är en unik ras utan inkorsat blod som levt isolerat i drygt 1.000 år. För INGA hästar får föras in till island, oavsett ras. Gällande smittorisk så finns även restriktioner på begagnad ridutrustning.

Tican skrev:
:confused:
Om vi vänder på det; var så god att tala om vad som är så mycket mera ovrickat med trav, hoppning, ft eller dressyr t ex. För en utomstående så har andra inriktningar också regler och traditioner som vi kan finna en smula konstiga ...

Stångbett:
Med det avses Islands-stång.
Man kan "skramla" litet med det under hakan på hästarna genom att skaka litet i tyglarna.
På det viset kan man få en framtung häst att lyfta på huvudet och se mera vaken ut.
Detta är ett "tävlingstrix" som kan ge någon till poäng på bedömningen, och definitivt ingen träningmetod.

Högt med huvudet:
Hästen skall trampa under sig och bära upp framdelen så att huvudet kommer upp högt.
Jämför piaff och passage.
Men som i alla rid-dicipliner så finns det dålig ridning där ryttare försöker att dra upp resp ner huvudet med tyglarna och diverse hjälpmedel i stället för att rida rätt.
Ett uppdraget Islandshästhuvud kan jämföras med dressyrens avart rollkuren.

Ryttarnas storlek:
Islandshästen har en högre bentäthet än andra hästraser.
Detta har man tydligen uppmätt i någon forskning.
Jag minns tyvärr inte exakt var det var, men jag har läst ett referat av rapporten.
Det ger en större hållbarhet i skelettet.
För övrigt så är jag övertygad om att även andra ponnyraser av grövre typ klarar av vuxna ryttare alldeles utmärkt.
Min sambo har en Nordsvensk travare i D-ponnyformat att rida på.
Den är 144cm och inköptes då den var mera viktbärande än mina Islandshästar.
Sambon vägde då 112kg.
Numera så väger han runt 95kg och kan rida även på Islandshästarna.
Jag vill gärna ha en vikt på under 90kg till vardags på de flesta av Islandshästarna, men vissa av dem är mera kompakta och klarar utan vidare uppåt 130kg.

Ingen häst som lämnat Island får komma tillbaka:
Det har du redan fått bra svar på.
Island är rent från sjukdomar och många av parasiterna och skall så förbli.
T.ex. så finns inte ringorm på Island.

Tican skrev:
var så goda att förstöra min bild av islandsridning som världens mest vrickade sport.
Det går inte för det är ganska så vrickat.

Inte_Ung, 18år med Islandshäst, och titta hur det blev.

Ang ryttarens vikt och islandshäst finns det en utmärkt artikel i Ridsport som kom ut för några veckor sedan, skriven av Åse Ericson.

Varför skulle detta vara världens mest vrickade sport? Är travlopp, galopplöp, hoppning och dressyr mkt bättre? Polo? Distans? Jaga döda djurkroppar i Afghanistan med hästar? Reining?

Att visa upp det bästa i Islandshästens gångarter, reda ut fem eller fyra gångarter o visa upp dem bra - klart det låter "konstigt" när man inte vet vad det innebär.

Nog kan man visa respekt för andra ridgrenar.

Nog kan man också ha lite humor och självironi? ;)

Goes both ways. :cool:

Det är bara att gratulera. Du har fått flera bra svar trots ditt provocerande inlägg.

Som flera har sag det är stor skilnad på de som rider sin häst korrekt (vad det nu är...) och de som rider helt fel. I ALLA KATEGORIER av ridning.

/Åsa

Här ser du en islandshäst i trav. Tycker du att huvudet är för högt?

Me4.jpg

Ok ser att du tycker att de går högt med huvudet i Tölt och pass.
I pass går de oftast i den formen som de vill. Annars är det lätt att hästen slår upp i galopp. Speciellt om huvudet är för högt!

Samma häst i tölt med lös tygel.

Me3.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Bangsi skrev:
Här ser du en islandshäst i trav. Tycker du att huvudet är för högt?

Me4.jpg

Kan bara göra ett tillägg. Huvudet på isisen är inte högre än på denna häst, eller? Och knappt i tölten heller.
dressyr2.jpg

Bangsi: Är det nya bilder på Meitill? Jag blev först osäker på om det verkligen var han... :o

(Förlåt Tican att jag kommer med oväsentligheter i din tråd) :o

Tack Inte_Ung för förklaringen med skrammel av islandsstång för att få extra resning på visning. Hör man bara "stångbett för att få upp huvudet" så låter det i mina öron bakvänt - borde inte hästen i stället sänka huvudet för att komma undan verkan av det skarpare bettet?

Jajamen det är nytagna bilder på honom.
En tjej som heter Matilde har tagit dem på honom i Danmark.
Han är ju hos Fredrik och Malou och där trivs han kanon!

/Åsa

Itchie skrev:
- borde inte hästen i stället sänka huvudet för att komma undan verkan av det skarpare bettet?
Jo, det blir lätt halskrull av det.
Men det förutsätter ju att man drar i tyglarna då, och det kan man ju låta bli faktiskt.

Nu togs kanske tråden seriösare än jag hade väntat mig, men tack ändå för förklaringar. :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 561
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?