dressyr och islandsridning - nybörjare jämför.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: dressyr och islandsridning - nybörjare jämför.

OJ så oerhört trevligt att se en elitryttare som rider med hjälm på även till vardags - dvs under förhållanden då det inte är hjälmtvång! Massor av :bow: :bow: :bow: till Fredrik för detta! Önskar att mina instruktörer gjorde likadant då i synnerhet en av dem är förebild för många unga tjejer! :crazy:

Meitill har dessutom stångbett på travbilden, och "vanligt" bett på töltbilden.

OA

Tican skrev:
novis som jag är tycker jag att det pratas underligt på det här forumet. som exempel: "stångbett för att få upp huvudet på hästen" sa någon och ingen protesterade. hade något som "graman för att få ner huvudet på hästen" sagts på dressyr eller ridning hade det nog blivit en hel del uppläxningar.

varför ska islänningarna gå högt med huvudet i tölten (och passen..?)? jag tycker att det ser ut som att hästarna inte trivs och försöker springa ifrån sin alltför stora ryttare. och på tal om det, varför pratas det så mycket om att en för lång ryttare förstör balansen även om hästen orkar ryttaren viktmässigt, men inte ett knyst om detta när det gäller islänningar? skiljer dom sig verkligen så mycket från andra kallblodsponnyer?

och slutligen, det underligaste av allt, varför får inte en häst som tävlat utomlands komma tillbaka till island? :rofl:

var så goda att förstöra min bild av islandsridning som världens mest vrickade sport. :D

ok man ska inte använda ett stång bett för att få upp hästens huvud.. iof det första jag lärde mig var att hålla upp hästens huvud så högt det gick när man skulle tölta.. ju mer jag lärde mig av andra tränare så slopades denna inlärning ganska snabbt.. islandshästen är ju en helt vanlig häst/ponny och det viktigaste är ju att rida dressyr med den och det kan man ju göra överallt även ute i skogen..
men detta med stångbett, det är ju ett hjälp medel.. jag tycker att man ska rida på vanligt bett så länge det går å inte börja mixtra med olika hjälpmedel.. men iof när han var yngre red jag med graman ibland för han stack.. så man ska ju ha det när man verkligen behöver det..
detta med att hästarna går med huvudet högt i passen märker jag inte.. jag tycker mer att hästarna sträcker ut halsen och blir längre.. jag menar dom kan ju inte gå samlade i pass.. det är ju likadant med en galopp häst..
och att dom inte får komma tillbaka till Island är att dom ska vara 100 % säkra att deras hästar inte korsas med andra hästar..
typ islandshäst/welsh eller något..

Inga djur som har lämnat island får lov att komma tillbaka, det gäller alltså inte bara hästar. Det är för att island är väldigt isolerat och dom vill inte ha in några sjukdommar

haha då ska jag vända lite på dina frågor så ska du får se hur dumt de låter.

"novis som jag är tycker jag att det pratas underligt på det här forumet. som exempel: "stångbett för att få upp huvudet på hästen" sa någon och ingen protesterade. hade något som "graman för att få ner huvudet på hästen" sagts på dressyr eller ridning hade det nog blivit en hel del uppläxningar. "

varför rider dressyr/ridningryttarena hästarna bara frammifrån o bak och allt vad deras ridning går ut på alltid e att hästen ska kröka på nacken så de biter sig i bogen`???varför e de så???
ingen bryr sej om de verkligen skjuter på och bär sig bak och trampar under sig som vi islandshästryttare MÅSTE tänk på eftersom det inte går att rida tölt ordentligt då....om man inte vill ha en häst med sänkt rygg och huvudet upp i skyn vill säja.

"varför ska islänningarna gå högt med huvudet i tölten (och passen..?)? jag tycker att det ser ut som att hästarna inte trivs och försöker springa ifrån sin alltför stora ryttare. och på tal om det, varför pratas det så mycket om att en för lång ryttare förstör balansen även om hästen orkar ryttaren viktmässigt, men inte ett knyst om detta när det gäller islänningar? skiljer dom sig verkligen så mycket från andra kallblodsponnyer? "

jag tycker de ser ut som att hästarna inte trivs när de biter sig själva i bogen och inte kan andas för att de e så ihopkrullade.
kanske för att dom e smartare och inte lika veka som andra raser lr som deras människor gjort dom till med avel/och tro.
har man bra balans=det får man om man rider islänning så förstör man inte hästens balans...

"och slutligen, det underligaste av allt, varför får inte en häst som tävlat utomlands komma tillbaka till island? :rofl: "

varför ska dom få det överhuvudtaget du ser ju bara på hur veka och dåliga de stor raserna blivit....får pålagringar m.m hela tiden. de på island är smarta nog att behålla sig ras och då vill de inte ha tillbaka en häst som varit o nosat på ett halvblod t.ex urk. :devil:

"var så goda att förstöra min bild av islandsridning som världens mest vrickade sport. :D"

då ska jag säja vad jag kallar vickad sport.
att hoppa flera meter som e onatuligt för hästen och tvninga den till det inte undra på att den får skador. och sen vet dom ju knappt vad skrittträning e på de andra sporterna. och sen använda alla möäjliga slags hjälptyglar....kan folk inte rida själv utan våld lr??? :devil:
och det värsta av allt.....hur F*n kan man låta ett flockdjur stå ensam i en hage utan gräs???och hur kan man tvinga in dom i varma stall och tro att de sover där hela natten när de behöver vandra och beta 16timmar per dygn det kallar jag dårskap...stackars djur... :cry: och stackare som blir utskämda med täcken som de inte ens behöver bara för att människan ska raka bort deras päls...och tänk sen hur de får skämmas o hur fula de blir me all utstyrsel o sen har de ju inte ens nån man/lugg lr svans de skackarna...snacka om att likna ÅSNOR :devil: o till råga på det....så tar de arma djurens ägare o RYCKER de lilla man de har för att DOM tycker de e snyggt att sätta dit små ärtor i manen på en smalhalsad individ...

hm jag kan säja ennu mer om hur dumt det igentligen e o när man skriver det såhär så fattar man ju :devil:

att hoppa flera meter som e onatuligt för hästen och tvninga den till det inte undra på att den får skador. och sen vet dom ju knappt vad skrittträning e på de andra sporterna. och sen använda alla möäjliga slags hjälptyglar....kan folk inte rida själv utan våld lr???
och det värsta av allt.....hur F*n kan man låta ett flockdjur stå ensam i en hage utan gräs???och hur kan man tvinga in dom i varma stall och tro att de sover där hela natten när de behöver vandra och beta 16timmar per dygn det kallar jag dårskap...stackars djur... och stackare som blir utskämda med täcken som de inte ens behöver bara för att människan ska raka bort deras päls...och tänk sen hur de får skämmas o hur fula de blir me all utstyrsel o sen har de ju inte ens nån man/lugg lr svans de skackarna...snacka om att likna ÅSNOR o till råga på det....så tar de arma djurens ägare o RYCKER de lilla man de har för att DOM tycker de e snyggt att sätta dit små ärtor i manen på en smalhalsad individ...

hm jag kan säja ennu mer om hur dumt det igentligen e o när man skriver det såhär så fattar man ju

:eek: :eek: :eek:
Ursäkta men finns du på riktigt?

Gullan86 skrev:
att hoppa flera meter som e onatuligt för hästen och tvninga den till det inte undra på att den får skador.
Fel, fel, fel... om inte hoppa är naturligt för en häst så säg mig vad är det?! Ingen bra hopphäst tvingas hoppa, inom sporten används hästar som vill hoppa - annars skulle de inte hoppas öht.

Gullan86 skrev:
och sen vet dom ju knappt vad skrittträning e på de andra sporterna.
Kan man få höra dina källor?

Gullan86 skrev:
och sen använda alla möäjliga slags hjälptyglar....kan folk inte rida själv utan våld lr???
Hjälptyglar har ett visst syfte. Precis som vi viktar våra hästar med boots för att fiffla med takten på hästarna, så har väl andra sporter sina sätt att gå runt problemen?

Gullan86 skrev:
och det värsta av allt.....hur F*n kan man låta ett flockdjur stå ensam i en hage utan gräs??? och hur kan man tvinga in dom i varma stall och tro att de sover där hela natten när de behöver vandra och beta 16timmar per dygn det kallar jag dårskap...stackars djur...
Jag håller med om att flockdjur inte ska stå ensamma. Men hagen är ju utan gräs hela vinterhalvåret i alla fall här i norr, vi kan inte styra över vädrets makter. Istället ger man ju hö och kraftfoder.

Gullan86 skrev:
och stackare som blir utskämda med täcken som de inte ens behöver bara för att människan ska raka bort deras päls...och tänk sen hur de får skämmas o hur fula de blir me all utstyrsel o sen har de ju inte ens nån man/lugg lr svans de skackarna...snacka om att likna ÅSNOR o till råga på det....så tar de arma djurens ägare o RYCKER de lilla man de har för att DOM tycker de e snyggt att sätta dit små ärtor i manen på en smalhalsad individ...
:rofl:
Alltså nu pissar jag på mig snart. Jag kan garantera dig att hästen inte skäms över att ha täcke på sig. En häst med mycket päls, t.ex. islandshästen, som rids dagligen i ridhus mår nog många gånger bättre av att vara klippt än att arbeta inomhus i något som kan liknas vid en dunjacka. Vad gäller att rycka manen så tror jag inte de bryr sig om det är hagkompisen Brunte som drar loss en tuss tagel eller om det är matte som gör det. Förresten, vad är det för fel på åsnor? :confused:

Ett tips är att använda punkt, skiljetecken och stor bokstav. För att uppfattas seriöst kan man inte skriva i talspråk. Inte nu för att det känns som att du varit helt seriös med det du skrivit ändå. Kanske är du bara okunnig, men jag tycker du ska ändra på din attityd. Rena rama förskolenivån. Trådskaparen ställde sina frågor på ett bra sätt, utan att trampa någon på tårna och var noga med att berätta att hon är öppen för att lära sig en annan version av islandshästridning.

Tican skrev:
Nu togs kanske tråden seriösare än jag hade väntat mig, men tack ändå för förklaringar. :bow:

Ja islandshästmänniskor är faktiskt seriösa människor, även om det finns dom som vill påstå motsatsen. ;)

Men OMG, människa!
Här tar vi inte i lite eller?!

Ja ett gott skratt fick jag!

/Malin

japp ni kan ju ta det jag skrev som ni vill men jag vet inte va jag ska tro eftersom ni tog trådskrivaren för attt vara seriös haha....
skratta åt mej om ni vill jag säjer bara som JAH tycker och vad e det för fel med att skriva i talspråk???

ska bara rätt några små missförstånd...
när jag skrev att det inte e naturligt för hästen att hoppa skrev jag FLERA meter så läs lite nogrannare nästa gång...såklart jag fattar att en häst kan hopp över en stam ute i skogen men du tror alltså att den e skapt FRÅN början att hoppa målade hinder på 160cm...??? då vet jag inte vem som e den okunniga här haha.

jag var irionisk(som trådskaparen) läs vad jag skrev överst så kanske du fattar lite bättre....när jag skrev ex det med åsna....folk med stora bruna kommer ju jämt otycker illa om åsnor tycker jag o så har dom dä själva hehe.

angånde det me täcke...jag skrev om det som e naturligt och hur många på en skala rider sina islandshästar i ridhus....plus att rida inte e nåt natuligt från början. har du inte läst på lr?=).

jag tycker bara de e sjuk att man ska dra loss den naturliga och fina manen(skyddshåret) som skyddar mot flugor och sol....och de finns ju t.o.m dom som klipper skyddshåret (hovskägget) oxå till vilken mening lixom....ja mugg bildas lättare men haha.

nej hästen ska ju leva i flock det mår den bäst av...och vi ger hästen fri tillgång på ensilage för att den ska klara att bli riden under vintern oxå och inte svälta...(därför äter hästar så mkt på sommaren för att äta upp sig) de finns ju dom som t.o.m hindrar hästen från det=(

hjälptyglar och boots va väl endå en dålig gämförelse!....man fifflar ju inte me takten av att man spänner in halsen på stackaren.?

nä jag skriver detta för att folk ska få upp ögonen lite för hur sjukt det igentligen kan va....men detta är ju ur min synvinken sen kan ju stora bruna människorna komma med sin vinkel som att de tycker det e synd om hästarna som får stå ute när det e så kallt när de kan va inne i värmen....alla tycker vi olika o de tycker jag vi ska respektera....jag hatar inte dessa människor för att de behandlar hästarna på ett annat sätt vill bara framhäva det på mitt sätt så man får en uppfattning om det...ta de som ni vill take it or leave it.

Hade människan kläder från början, varför har du isåfall kläder på dig? Varför bor du inte i en grotta? Varför jagar du inte djur, exempelvis hästar, utöver stup? Inser du inte att ALLT har moderniserats, så väl människors som andra djurs tillvaro här i livet.

haha kanske för att vår hjärna har utvecklats liiiiiiite mer sen dess...och just det vi vet ju inte hur hästen tänkte OM den tänkt mkt OM den fattar hur den behandlas...

men det e ju bevisat att under alla dessa år som hästen varit i människans fångenskap så har den förändrats mkt lite...det betyder att man då ska göra det så bra som helst för hästen och försöka låta den leva såsom den e byggd/skapad för att leva lr har jag så himla fel?...

Gullan86 skrev:
ska bara rätt några små missförstånd...
när jag skrev att det inte e naturligt för hästen att hoppa skrev jag FLERA meter så läs lite nogrannare nästa gång...såklart jag fattar att en häst kan hopp över en stam ute i skogen men du tror alltså att den e skapt FRÅN början att hoppa målade hinder på 160cm...??? då vet jag inte vem som e den okunniga här haha

Eh...det fullblod jag red som 14-16 åring har jag hoppat 170 cm med. Det var hans liv o han hade inte alls hoppat om han inte velat. Han vägrade hoppa över små hinder på 50 cm-1 m, där bröt han alltid ut eftersom tanken var att små hinder är bra träningshinder ang teknik. Men det gick inte.

Han flög över HÖGA trädstammar fast vi skrittade fram o jag slappade av. Så det gällde vara med o hålla ögonen öppna med den hästen även om det här var en avslappnad skrittrunda i skogen.

Så det är nog många olika hästar man ska träffa innan man uttalar sig.

Men varför vara anti allting? På det sätt du uttryckte dig (t.ex. att hästar skulle skämmas för att de har täcken och att de skulle bry sig om att de liknar åsnor, för sådana känslor har inte hästar) så finner jag det svårt att ta dig seriöst. Du verkar inte ha några bra argument egentligen för det du skriver. Tänker inte ge mig in i någon djupare diskussion för jag vill inte att tråden ska spåra ur mer än den redan gjort.

*knapplån*

Haha om det är nån som liknar en åsna så är det min häst när han har sin flughuva på sig! :rofl: Men han verkar inte så jätteledsen för det ;)

har ridit islandshäst med stång men det var då för att hjälpa hästen söka sig framåt nedåt - inte uppåt med huvudet? skumt påstående där..

Man kan använda samma bett på olika sätt. Islandsstången kan hjälpa en häst att söka sig framåt-nedåt om man använder den på rätt sätt , men den kan likväl hjälpa ryttaren att få mer resning på hästen om man använder den på rätt sätt.

Att säga som du är ju ungefär samma som att säga:
" Med ett vanligt tränsbett kan hästen bara gå i låg form, inget annat!"
(tog bara som ett exempel)

Var hemskt !!

Tänk så inskränkt man kan vara, och ändå står du där med en klippt häst som har täcke på sig ;)

Jag kan inte påstå att jag tycker hoppning är onormalt, de hästar som inte vill hoppa tas ur träning och säljs som t.ex. skogsmullehästar till folk som bara vill ha en bra häst att rida i skogen och kanske lite dressyr då och då. Min islandshäst tycker t.o.m. att det är roligt att hoppa lagom höga hinder även om han tror att han är en hopphäst på 160 cm som kan hoppa jättehinder :angel: Men huvudsaken är att han tycker det är kul och det är bra omväxling från det vanliga dressyrarbetet.

Anledningen till att man klipper hästarna är ju för att de inte ska bli jättesvettiga och sedan stå och frysa i minusgrader. Rider du inte hästen så hårt behöver du såklart inte klippa den, men min häst som går 6 dagar i veckan skulle inte må så bra av att gå runt med decimetertjock päls under ridpassen. Han hade helt enkelt inte orkat jobba lika bra då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 561
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?