Dressyr med islandshästar!

Sv: Dressyr med islandshästar!

Jag tkr verkligen det låter roligt med en islandshäst på medelsvår nivå. Skulle vara kul att se en sån tävling- och intressant att se hur det går. Själv skulle jag inte vilja tävla MSV på min lille grabb, vi har så många andra mål och att verkligen komma långt inom vissa områden. Men tävla i dressyr, nej bara på hobbynivå och bara för att det är kul som omväxling. Däremot kommer jag alltid att rida dressyr och sträva efter förbättringar både hos mej själv och hästen.

Jo en sak till, det är inte alltid man kan välja att om man ska töltsätta eller inte, tölt (och flygande pass) är naturliga gångarter och många hästar väljer tölt före trav. Vill man satsa på dressyr bör man kanske köpa en inriden häst så man vet att den inte har alltför nära till tölt och allt för mycket pass samt att den verkligen har förutsättningarna för trav och galopparbete exempelvis på volt.

Många islandshästar har direkt svårt att trava och/eller galoppera på volt och det beror inte bara på utbildningsnivån, men visst finns det islandshästar som skulle funka bra. Fast inte skulle jag stoppa in ett kandar i munnen på en islandshäst för att kunna tävla på högre nivå i dressyr, lite för mycket järnskrot för en liten mun. Finns det 9,5 cm kandar över huvud taget?

Letade tunna stänger till mitt hbl, och hittade ett från albion som var riktigt tunt

Om hästen VILL tölta då? Ska du bestämma vilken gångart hans ska gilla?:grin:

När jag rider bestämmer JAG vilken gångart hästen ska gå i och när.
Jag bestämmer även vart vi ska och när vi ska göra olika moment oavsett vilken häst(ras) jag rider.

När hästen tex är i hagen är han fri att själv välja vilken gångart han vill ha.

Nu är jag mest trött på att han blandar in tölten och passen från ingenstans eftersom han hittils har varit klockren på att trava när jag vill det.
Det ÄR frustrerande när han väljer någon jävla gott och blandat gångart helt plötsligt när han brukar ha extremt väl separerade gångarter.
Men nu får han vila lite så kanske det går över...
Annars får jag traggla mera..

Lobelia:

Ja det finns så små kandarstänger, men hur många islänningar har 9,5?
Det är riktigt smått, jag har bara träffat islänningar som drar 10,5-11,5..

Hursomhelst finns det otroligt tunna stänger med så det inte blir överfullt i den lilla hästmunnen med.
Men klart även med en tunn kandarstång och ett bridongbett är det fullt i en liten ponnymun.

Väldigt många har för långa bett (enligt min mening) de flesta jag sett har 9,5-10,5 i mina ögon är 11,5 väldigt stort till merparten av islandhästarna. Min häst är 143 eller så, har helt normalt huvud och har 9,5 (kollat av hästtandläkare). Flera fick anmärkning på för breda bett, att de glappade.

Väldigt många har för långa bett (enligt min mening) de flesta jag sett har 9,5-10,5 i mina ögon är 11,5 väldigt stort till merparten av islandhästarna. Min häst är 143 eller så, har helt normalt huvud och har 9,5 (kollat av hästtandläkare). Flera fick anmärkning på för breda bett, att de glappade.

Mitt 13,5 hänger som prydnad i stallet:cool::eek:

Jo jag håller med dig många har för stora bett oavsett vilken hästras det handlar om.

Men de islänningar som jag känner och har kontakt med ink min egen skulle ha bettringarna i munnen om jag krängde på honom ett 9,5 bett.
Min egen drar 10,5 och han är ganska liten och nätt men uppenbarligen bredare mun än din även om han bara är 134 hög.
Å ja alla mina bett är kollade av tandläkare och "godkända" på alla punkter :)

Antar att det är hästen på din avatar?

Den ser ju väldigt nätt ut, och ser även ut att ha lite längre nos, vilket ju gör att bettet ligger lite högre upp och munnen blir lite bredare. Hade hästen varit kortare så att bettet hamnar längre ner hade den troligtvis behövt ett kortare bett.
Det är ju inte bara grovleken på huvudet som spelar roll.

När jag rider bestämmer JAG vilken gångart hästen ska gå i och när.
Jag bestämmer även vart vi ska och när vi ska göra olika moment oavsett vilken häst(ras) jag rider.

När hästen tex är i hagen är han fri att själv välja vilken gångart han vill ha.

Nu är jag mest trött på att han blandar in tölten och passen från ingenstans eftersom han hittils har varit klockren på att trava när jag vill det.
Det ÄR frustrerande när han väljer någon jävla gott och blandat gångart helt plötsligt när han brukar ha extremt väl separerade gångarter.
Men nu får han vila lite så kanske det går över...
Annars får jag traggla mera..

Lobelia:

Hursomhelst finns det otroligt tunna stänger med så det inte blir överfullt i den lilla hästmunnen med.
Men klart även med en tunn kandarstång och ett bridongbett är det fullt i en liten ponnymun.

Jag skulle nog strunta i traven och jobba tölten rejält då istället. Rida dressyr, fast i tölt. Sen dyker traven upp igen :)
Det viktiga är att det inte blandas in pass, utan att man isf bestämemr sig för ren tölt.

Det är ju det som är det svåra (och roliga!) med att rida gångartshästar i dressyr, det blir inte alltid precis som man ber om, och då behöver man ibland be på ett annat sätt :)

För att svara TS: Jag rider dressyr, men inte på samma sätt som tidigare. Min gamla häst red jag på LA-FEI nivå och gjorde ett trevligt kürprogram som vi tävlade med på SM två år i rad (islandshäst-SM). Dete var väldigt mycket prydligare än många andras program.... :P
Nu har jag andra ambitioner, jag vill bli ännu bättre (bäst!) på ovalbanegrenarna och då behöver jag fokusera på andra saker och kommer att använda dressyren som ett medel, inte ett mål. Jag komemr inte att bry mig så mycket om ifall rörelserna blir perfekt utförda, utan det viktiga är lösgjordhet, samling, lydnad- så att jag ur detta kan plocka fram power, power, power på tävlngarna. För att sedan återgå till lösgjordhet, samling, lydnad på hemmaplan.
För att få till det blir det säkert mycket sidvärts, tramp, galoppfattningar, övergångar, bakdelsvändingar... men inte med målet att få hög poäng på rörelserna på en dressyrtävling.

Nejdå, men en häst som väljer tölt innan trav har oftast en såpass svag trav att det inte lönar sig att satsa på engelsk dressyr, endast som träningshjälp. Och det där med att trycka in ett kandar i en såpass liten mun, det blir nog lite väl mycket skrot så då får man överväga annat. Dessutom får man inte ha kandar på ponnyer, där är det tränsbett som gäller. Vad jag vet hamnar islänningen i ponnyklasserna då den är så liten, om man nu sen inte råkar ha en på 150cm förstås, och den har också större mun ;)

Den nunan som sticker ut på min avatar har 9,5 i bett. Vår äldsta varvas på 9,5 och 10,5 och det hänger på vilken typ av bett det handlar om. Mitt pelham håller 10,5, här brukar man få gå upp en storlek. Det är betydligt vanligare med 9,5-10,5 fast många fortfarande rider på lite för långa bett.

Islandshästen hamnar i den klass som ryttaren är lämpad för och det är många som rider som är över 18 år ja flertalet och därmed är det storhästklasser eller inget alls som gäller. Det är klart de som är under 18 kan tävla mot andra ponnyer. Det finns ingen minimimankhöjd för att tävla mot storhästar.

Generaliserar du inte ordentligt grovt om du menar på att man med stor säkerhet kan säga att en häst har svag trav för att den väljer tölt? Jag tror säkert att det finns ett samband och att de är överrepresenterade, men att döma kvalitén på traven (eller döma den som dålig/svag) utifrån hur lätt hästen har för tölt går inte. Det ställer dessutom till problem att försöka, hästarnas favorit gångart kan variera beroende på hull, träning,underlag, humör mm.

Nu är det mest hypotetiskt eftersom det är ett försvinnande litet antal som tävlar islandshäst i dressyr på någon högre nivå.

Senast ändrad:

Men att utför rörelser i MSV är ju en helt annan femma än att TÄVLA i det.
Klart det GÅR att tävla det är ju inge svårt.. bara betala in avgiften och tävla.
Men det lär bli svårt att placera sig inom dressyren och framförallt vinna.

Att köpa sin en isis bara för att man skall överbevisa andra att det går låter i mina ögon riiiktigt omoget.

Vore roligt att se lite dressyrbilder på dig och din isis dock=)

så sant som det är sagt... däremot skulle inte jag uttrycka det som omoget, men vem ska man bevisa det för egentligen? Man tävlar väl inte för att impa på folk? få säga saker som "vad vad de jag sa?" Jag skulle tka att det vore riktigt intressant med en islänning på Msv tävlingar, och det är väl inte omöjligt. Men varför välja en ras som inte är avlad för det ändamålet? domarna dömer det de är vana att se, islänningarna skiljer sig ju en del från de stora halvbloden.

Det är svårare med islandshästar. varför? ja för att de inte bara har tre gångarter. och tränar man inte även tölten på en häst som har tölt ser jag det som bortkastade resurser. gör det hästen är bäst på istället!

Några bilder på min vanligt dressyrridna, mycket outbildade 5-åring;)

32398733.jpg

32398675.jpg

32398654.jpg

32397498.jpg

Finns det nån tävlingsgren inom islandshäst ridningen (dressyr) där det inte ingår tölt/pass, där jag som vuxen skulle kunna tänkas kunna rida med min tregångare? Om inte, kan jag överhuvudtaget vara med och tävla dressyr någonstans?

Du kan tävla dressyr på vilken storhästtävling som helst bara du uppfyller kraven där det finns inga minimimått, risken är väl att de stoppar dig om du inte har ponny mått själv, de kanske är kinkiga på det. Det finns dressyr på ett fåtal islandshästtävlingar men det är ingen 3-gångs dressyr.

Islandshästen hamnar i den klass som ryttaren är lämpad för och det är många som rider som är över 18 år ja flertalet och därmed är det storhästklasser eller inget alls som gäller. Det är klart de som är under 18 kan tävla mot andra ponnyer. Det finns ingen minimimankhöjd för att tävla mot storhästar.

Generaliserar du inte ordentligt grovt om du menar på att man med stor säkerhet kan säga att en häst har svag trav för att den väljer tölt? Jag tror säkert att det finns ett samband och att de är överrepresenterade, men att döma kvalitén på traven (eller döma den som dålig/svag) utifrån hur lätt hästen har för tölt går inte. Det ställer dessutom till problem att försöka, hästarnas favorit gångart kan variera beroende på hull, träning,underlag, humör mm.

Nu är det mest hypotetiskt eftersom det är ett försvinnande litet antal som tävlar islandshäst i dressyr på någon högre nivå.

Jodå, jag generaliserade det väldigt grovt, om traven är svag kan man alltid förbättra den, om hästen helst väljer tölt kan traven vara väldigt fin. Nejdå, det finns heller ingen minimimankhöjd för att tävla mot strohästar, men strohästarna har ofta gångarter avlade för storhästdressyr vilket gör att många under hästhöjd som skulle kunna tävlas i dessa klasser faller ur då inte rörelserna räcker till. Har själv en ponny och skulle tävla regionalt om det skulle vara värt det, men eftersom han inte år upp emot storhästarna håller jag mig till klubbtävlingar var det här inte gäller här i Finland (så vitt jag vet)

Jodå, jag generaliserade det väldigt grovt, om traven är svag kan man alltid förbättra den, om hästen helst väljer tölt kan traven vara väldigt fin.

Och så är det, jag har själv en häst som gärna väljer tölten MEN har en kanon trav faktiskt. Kan säkert bli ännu bättre om man lägger ner lite krut på den, men å nadra sidan skulle alla hans gångarter förbättras vid träning av dessa.;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 595
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 923
Senast: Roheryn
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 747
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka