Sv: Dressyr med islandshästar!
När jag rider bestämmer JAG vilken gångart hästen ska gå i och när.
Jag bestämmer även vart vi ska och när vi ska göra olika moment oavsett vilken häst(ras) jag rider.
När hästen tex är i hagen är han fri att själv välja vilken gångart han vill ha.
Nu är jag mest trött på att han blandar in tölten och passen från ingenstans eftersom han hittils har varit klockren på att trava när jag vill det.
Det ÄR frustrerande när han väljer någon jävla gott och blandat gångart helt plötsligt när han brukar ha extremt väl separerade gångarter.
Men nu får han vila lite så kanske det går över...
Annars får jag traggla mera..
Lobelia:
Ja det finns så små kandarstänger, men hur många islänningar har 9,5?
Det är riktigt smått, jag har bara träffat islänningar som drar 10,5-11,5..
Hursomhelst finns det otroligt tunna stänger med så det inte blir överfullt i den lilla hästmunnen med.
Men klart även med en tunn kandarstång och ett bridongbett är det fullt i en liten ponnymun.
Jag skulle nog strunta i traven och jobba tölten rejält då istället. Rida dressyr, fast i tölt. Sen dyker traven upp igen
Det viktiga är att det inte blandas in pass, utan att man isf bestämemr sig för ren tölt.
Det är ju det som är det svåra (och roliga!) med att rida gångartshästar i dressyr, det blir inte alltid precis som man ber om, och då behöver man ibland be på ett annat sätt
För att svara TS: Jag rider dressyr, men inte på samma sätt som tidigare. Min gamla häst red jag på LA-FEI nivå och gjorde ett trevligt kürprogram som vi tävlade med på SM två år i rad (islandshäst-SM). Dete var väldigt mycket prydligare än många andras program.... :P
Nu har jag andra ambitioner, jag vill bli ännu bättre (bäst!) på ovalbanegrenarna och då behöver jag fokusera på andra saker och kommer att använda dressyren som ett medel, inte ett mål. Jag komemr inte att bry mig så mycket om ifall rörelserna blir perfekt utförda, utan det viktiga är lösgjordhet, samling, lydnad- så att jag ur detta kan plocka fram power, power, power på tävlngarna. För att sedan återgå till lösgjordhet, samling, lydnad på hemmaplan.
För att få till det blir det säkert mycket sidvärts, tramp, galoppfattningar, övergångar, bakdelsvändingar... men inte med målet att få hög poäng på rörelserna på en dressyrtävling.