Dressyr med islandshästar!

M

MinOdinn

Nu finns det en tråd om tävling på inte allt för klassiska tävlingsgrenar för våra islandshästar, så jag gör en om träningen. Och ämnet är dressyr!

Rider ni era islandshästar i klassisk dressyr med skolor och i så fall, hur går det? Och vad är er syn på den typiska dressyrträningen som inte allt för ofta förekommer hos vår ras?

Stötta, dela med er, ifrågasätt och posta bilder!

Tar mig friheten att börja med en bildbomb på mitt skräptroll som jag nu lägger allt fokus på dressyren med.
photo.php

img1112op.jpg

img1104gd.jpg

img1087dt.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dressyr med islandshästar!

Jag vill nog kunna påstå att vi rider massor med dressyr på islandshästarna.. det är ju en ren dressyrgren vi rider när vi tävlar.

För att en häst skall kunna tölta flott så krävs det timmar i en paddock eller utedrerssyr.. följsam och bjud häst mkt sidoförflyttningar böjja hit och dit och jobba påbärigheten mm mm. Om detta inte är dressyr så vad är då dressyr?
Måste dressyr innefatta piaff och passage för att få kallas dressyr??

Jag rider 75% enbart dressyr de andra 25% rider jag ut rakt fram inge krav på form utan rider bara ut för att det är roligt och mysigt=)

Men det är skänkelvikningar öppna sluta bak och framdelsvändningar ställa åt olika håll mm mm som gäller i dressyren=)

Det beror lite på vad du menar med klassisk dressyr. Menar du att systematiskt träna med målet att bli bättre i dressyr och utveckla sig där med målet att avansera uppåt i utbildningsskalan och eventuellt tävla då finns det troligen väldigt få ekipage. Det jag ser är skolor mm som ett medel att utvekla och lösgöra hästarna för att förbättra styrka, kommunikation och smidighet och därmed gångarterna.

Det finns säkert många som inte rider dressyr alls, har man som mål att promenadrida/skogsmullerida i skogen kan det vara svårt att se motivet, men för alla som vill utveckla sin ridning och/eller tävla är det en viktig del. Sedan är vi ju alla på olika nivå, någon jobbar med olika problem och därmed kan dressyren se olika ut men väldigt många håller åtminstone delvis på med klassisk dressyr.

Jag har den här våren börjat rida 'dressyr', inte för att jag tidigare år inte ridit dressyr men skillnaden nu är att jag har en paddock och en tränare som visserligen kan islandshästar men som i grunden är ren dressyrnörd. Jag får nu alltså lära mig ridningens grunder, jag kan inte Rida men jag är duktig på att åka häst... Jag rider lektion varannan till var tredje vecka nu.

Bara det här med yttertygel/ytterskänkel som är så basic hade jag ingen aning om. Jag har alltid styrt med innertygeln. Allt har blivit så mycket bättre bara för att jag använder. Ytterhjälperna. Men sånt e svårt att märka när man bara rider ute på vägarna/naturen och ett p ar ggr om året far iväg på kurs.

Jag ser fram emot fortsatt lärande inom dressyrens ädla konst. Det är en lyx oxå att ha en häst som är mycket dressyrriden innan. Gör jag rätt gör han rätt o då lär jag mig väldigt tydligt.

Jag har nog inga bra 'dressyrbilder' men väl bilder från vårens träningar.
trav11.jpg

Det får räcka med en bild, det är svårt med mobilen o bilder. Men det som vi nu jobbar på är som sagt ytterhjälper, mina händer(sluta köra barnvagn), hålla ordning på snöggurs bogar och kontrollera tempo med sitsen. Det är svårt, lägg till nåt mer så får jag kortslutning haha.

Hästen kanske du känner igen, Maddes gamla medryttarhäst :)

Självklart rider man ju dressyr, men sen beror det ju på hur man definierar ordet dressyr. Jag rider dressyr, men nog inte i närheten av den vanliga engelska dressyren, då det är en form av ridning jag tycker ofta fokuserar på "fel" saker som jag inte håller med om. Jag klassar nog in mig någonstans mellan klassisk dressyr och klassisk islandshästridning, där jag upplever ridningen som oftast något friare, lustfylldare och med mindre fokusering på huvud och tygelinverkan.

Självklart kan man klassa vanlig islandshästridning som en form av dressyr men jag hade hoppats på att det framgick i texten att jag syftade på den klassiska dressyren. Låt oss kalla den storhäst-dressyr om det blir mer obvious. Tävlingsdressyr.

Och nej, Niela. Det behöver inte vara piaff, men ni förstår vad jag menar.

Kan tänka mig att det finns ett fåtal, men varför skaffa islandshäst om man vill tävla i dressyr?

Jag skulle inte rida en storhäst mycket annorlunda förutom då att de saknar tölt och generellt blir mer okomplicerade när det gäller gångarter och stora bruna har nog lite mindre spännvid på vad för problem man behöver lösa. Visst får man anpassa sig, men det måste man ju alltid göra med olika individer.

Jag förstår vad du menar! Men klassisk dressyr är inte samma sak som den engelska dressyr jag antar att du menar. Klassisk dressyr är barockt och engelsk är den stora tävlingsform vi har i sverige idag.

Jag tävlade lite engelsk dressyr med en häst jag hade förut, med ok resultat. Men det är som sagt inget jag är särskilt förtjust i så jag håller mig till min egna stil!

Vad är dressyr, Inte det jag ser häromkring i alla fall.
Det rids alltid med inspänningstyglar som inte låter hästen gå i annat än bakom lod med sänkt rygg på framdelen.
Böjda halsar så att hästen måste trippa fram. Passar bättre på cirkus.
Dessutom går hästen sönder.
Men att rida hästen bakifrån,få den mjuk, smidig och flytta sig för skänkel och lyhörd för ryttarens inverkan det passar alla hästar.
Vi är inte riktigt där än min häst och jag:angel:
Fick mig en tankeställare när jag läste på Nätterquist hemsida Dag eller Ted kommer inte ihåg vilken av dem. Lite gammalt material men ändå mycket aktuellt och sund läsning om dressyr

Vad är det för konstigt ställe du bor på? Jag är inte helt säker men jag har nog endast sett inspänningstyglar enstaka gånger på islandshäster, framförallt vid longering, osäker på om jag sett någtra vid ridning.

nej det har du rätt i.
Jag menar alla de andra raserna från stora halvblod, travhästar och ned till små ponnyhästar. Men det kommer mer och mer ihoptryckta islandshästar med nosen bakom lod på tävlingar.

Vilka tävlinger tänker du på, tråden handlar ju om dressyr på islandshäst och där är det så få tävlande så det käns svårt att ens ha en uppfattning.

Jag förstår precis vad du menar :)

Jag och min Eldur tränar för dressyrtränare så gott som varje vecka.

Just nu vet jag dock inte vad som har hänt med mitt lilla kräk, allt har flutit på bra och vi har utvecklats i en normal och stadig takt inom dressyren under hösten och vintern men nu är han ett litet monster :devil:

Red dressyrlektion senast idag och det gick inte alls! :mad:
Att trava var stört omöjligt!
Min häst som ALDRIG brukar ha problem att separera gångarter sprattlar helt plötsligt hejvilt med alla benen åt olika håll :confused:

Att ens försöka göra en enkel skänkelvikning i trav var helt omöjligt han är stark som få och har inga problem alls med att bära sig i sina gångarter så det är inte där problemet sitter utan han kör helt enkelt upp huvudet i det blå å skjuter över mig åt sidorna så jag inte ska komma åt honom.
Så fort jag kommer åt honom så han tvingas göra rätt blir han störtförbannad :(
Han var såhär förra veckan med och jag vet inte vad det beror på.

Sadeln passar och han är nykollad i munnen och han gör inget sånt här trams när vi hoppar eller rider i skogen utan det är bara på de rena dressyrträningarna när han måste göra rätt.

Så för tillfället är jag lite arg och sur på honom, när jag lyckats få igenom det jag ville något sånär och bestämde mig för att det fick räcka för idag så hade han ett sånt där härligt hånflin och såg så sjukt nöjd ut :devil:
DUMMA ISLANDSPONNY!

Å imorgon ska vi iväg på dressyrtävling å det lär väl gå åt helsike det med SUCK

Tur att han är så söt så jag älskar honom ändå..

Det är ju bara dressyr på islandshästar! Nej, jag förstår vad du menar, men visst är det en form av dressyr om man ska kunna komma i en ökad tölt på ena långsidan och sen trav på nästa långsida.

Jag rider min islandshäst som vilken annan häst som helst, fast med den lilla bonusen -tölten. Sen tar det ju lite längre tid att verkligen befästa gångarterna för att sen kunna gå vidare. Många kämpar på år ut och år in för att hitta takten.

Jag är en dressyrnörd som av en slump har fastnat för islandshästar. Men tävlingsmässigt har jag inga högre ambitioner än att klara lätta klasser i dressyr med honom, vill man komma högre än så är det mer fördelaktigt med andra raser.

Säger så här då... när jag red mitt sv hbl så rider jag precis likadant på min islandshäst idag.
Enda skillnaden är att jag nu på min islandshäst kan lägga till lite tölt om jag vill de.
Jag har en gångart till att hålla ordning på och jobba med.
Men innan jag töltsatte min islandshäst så red jag henne som en vanlig ponny i 1 år.
Red bara dressyr inte för att tävla jag vill inte tävla i dressyr. Men vadå red jag inte dressyr på mitt halvblod då bara för jag inte hade målet att tävla?
Hon var iallafall utbildad upp till MSV dressyr.

Jorunn kan väl LB idag och målet är MSV där med målet är alltså att hon skall kunna utföra alla övningar i ett MSV program inte att tävla i denna klass.

Det är svårt att tävla mot stora hästar eftersom islandshästen har ett annat rörelsemönster med sina höga benlyft och för en som är ovan med islandshästar kan det ibland vara svårt och se om de travar eller töltar.
Det är en fråga gaa oftast får av de som inte håller på med isldnahästar.

Själv tycker jag det är synd att dressyrgrenen togs bort inom islandshästarna även om det var få som ställde upp så tror jag att möjligheten iallafall skulle ha funnits kvar!

Samma fråga kommer oftast upp på hopphästforumet.. rider ni dressyr på era hopphästar??

Nä dom hoppat sina hästar 7 dagar i veckan :grin:

Självklart rider äved en hoppryttare dressyr. du kan inte klara en omhoppning om du inte har tragglat timmar i dressyren och fått fram den där supersmidiga hästen som vänder på en 5-öring.

Dressyren är nyckeln till framgång:laugh:

Nu är min dam inte så långt utbildad pga att hon fick föl förra året, och jag själv en son i april, men jag rider vanlig storhästdressyr på min. Hon har än så länge bara tre gångarter så jag utbildar henne som vilken ponny som helst. Tanken är att hon ska kunna gå lätta dressyrklasser i höst. Dock är det mycket jobb kvar. Jag själv är ren dressyrryttare och har aldrig ridit islandshäst innan men köpte en som sällskap till min tävlingshäst, och nu när jag sålt mitt hbl pga graviditeten får min islänning ställa upp som ridhäst;) Hon är inte lika krävande

Kan tänka mig att det finns ett fåtal, men varför skaffa islandshäst om man vill tävla i dressyr?

Ja varför den här frågan? Jag ska köpa islandshäst för jag vill ha den energin och framåtandan som islänningar har, om jag sedan töltsätter hästen vet jag inte än. Tölten är en bonus. Så en annan sak, en hel del islänningar jag känner har väldigt fin trav, en sån som syns hos halvblod men mer sällan hos vanliga ponnyer. Med andra ord finns det mer möjligheter med en islänning än med en vanlig ponny (jag har en sådan nu) ser jag det som. Vill du tävla gångarter: varsågod, vill du tävla engelsk dressyr: varsågod, eller western eller vad som helst. Det är helt otroligt bra att en del går mot strömmen och visar vilka otroliga allroundhästar islänningarna är :idea:

Jag menade mer generellt, det finns givetvis undantag, som bekräftar reglen. De som köper en islandshäst med satsning på medelsvår/svår dressyr är lätträknade. Har man målet lättklass så fungerar de flesta raser om man väljer rätt individ.

Jag menade mer generellt, det finns givetvis undantag, som bekräftar reglen. De som köper en islandshäst med satsning på medelsvår/svår dressyr är lätträknade. Har man målet lättklass så fungerar de flesta raser om man väljer rätt individ.

Jag köpte min islänning för att han ska gå minst MSV dressyr även om jag inte får tävla det hursomhelst.
Mest bara för att alla säger att det inte går, men det går visst!

Sen fanns det såklart fler anledningar till att jag köpte honom som mest var för att han är så söt så tom sambon smälte :love:
Men även den smidiga storleken och hållbara hästen...

Den där tölten och passen ser jag för tillfället mest som ett jäkla aber som bara är ivägen...

Men visst har du rätt, generellt köper man ett halvblod eller liknande om man vill rida msv/svår klass dressyr.

Om hästen VILL tölta då? Ska du bestämma vilken gångart hans ska gilla?:grin:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 595
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 923
Senast: Roheryn
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 747
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka