Dressyr m. islandshäst

Sv: Dressyr m. islandshäst

Kan även vara någon annan mer "ovanlig" ras. Och behöver inte alls vara på någon hög nivå, utan att ni intresserar er av dressyr. Gärna bilder.

Jag har en islänning som är mest dressyriden och hoppad, nu är han dock utlånad till en tjej som sysslar mest med islandsridning.

Några väldigt gamla bilder från träning å jag vet att jag sitter som en kratta och att hästen inte går som en grand prix häst så behöver ingen haka upp sig på det.

39927_10150254031530223_7852320_n.jpg

39927_10150254031545223_1650025_n.jpg

39927_10150254031560223_7015450_n.jpg

39927_10150254031565223_6586024_n.jpg

39927_10150254031550223_3015722_n.jpg

Ponnyn jag rider är en islandblandning och henne tränar och tävlar jag med ;) :) (dock bara på klubb nivå änsålänge ;) ) hon är inte till utseendet så mycket islandhäst men hennes gångarter är nästan exakt som en isandshästs ;) :)

Jag tävlar dressyr på min islandshäst. Hon är på lb-nivå och tränar la samt öppnar och slutor. Räknar med att hon egentligen är klar för la till sommaren. Det har än så gått bra de gånger hon gått bra och sämre när hon gått sämre. Ska ut på lite lb-klasser nu i vår iaf och sen får vi se hur det utvecklas. Gick lc och lb förra året.

Jag tävlar inte längre, men innan så fick jag va med i storhästgruppen pga. att jag va över 18. Vi kände oss små ;)

Nu tränar jag bara, rider ibland för instruktör inom integrerad ridkonst.

Har tyvärr ingen ridbild i rörelse, men här är en där vi tränar för hand i början av IR.

och här är en uppsutten bild på oss

Jag tränar dressyr med min islandshäst.
Vi har hittills aldrig tävlat men planen är väl att jag ska ta mig i kragen att kaaaanske tävla nått iår i allafall.:)

Att jag kom i p redodlad dressyr är en slump, vi red klassisk islandshästridning förr och tävlade tölt till och med.
Men sedan har dressyrintrresset blivit större å större och lillskruttan verkar tycka detta är hur kul som helst så vi har allt mer slagit över till att bara rida 3 gångarter och dressyr.Men vi hoppar också regelbundet vilket hon tycker är lika roligt.

Många frågar varför jag inte säljer henne å köper mig typ ett sv hbl... men inte kan jag sälja denna lilla skrutt:(

Vi kommer aldrig vinna i högre klasser de vet jag om men jag nöjjer mig med att bara utbilda henne hemma och tävla på klubbnivå.
Alla har inte häst för att tävla och vinna och bli bäst=)

Har några gamla bilder som redan finns upplagda=)

Ett glatt amatörekipage=)

Lite dressyrträning hemma.

Passage_zpsdec0dfcb.jpg

535664_10151107056493998_684793997_13097990_335969633_n.jpg

JagochJorunnJan13.jpg

Lite hoppträning hemma mkt suddig men men.=)

384047_10151777369233998_614149776_n_zpse15a81d0.jpg

Att jag kom i p redodlad dressyr är en slump, vi red klassisk islandshästridning förr och tävlade tölt till och med.
Men sedan har dressyrintrresset blivit större å större och lillskruttan verkar tycka detta är hur kul som helst så vi har allt mer slagit över till att bara rida 3 gångarter och dressyr.Men vi hoppar också regelbundet vilket hon tycker är lika roligt.

Många frågar varför jag inte säljer henne å köper mig typ ett sv hbl... men inte kan jag sälja denna lilla skrutt:(

ÄSCH! Islänningar om några är ju små dressyrhästar!
De om några är avlade för att ha bra gångarter, många islänningar har ju betydligt bättre gångarter än renodlade dressyrponnysar tex.
Sen att tölten och passen kan ställa till det ibland handlar ju mest om ryttarfel och lite dålig utbildning.
Men "vanliga hästar" har ju missar dem också...
Övriga rörelser kan islänningar utföra minst lika bra som andra raser.

Dessutom ska man ha den häst man vill ha, oavsett ras!
Jag älskar ju min islänning också även fast jag är totalt ointresserad av den klassiska islandsridningen.
Å alla varken kan eller vill bli proffsryttare iaf.

Jag ser gärna filmer på islänningarna som har betydligt bättre gång än de renodlade dressyrponnyerna!

För ett par år sedan såg jag en islandsuppvising på en julshow här uppe. Hästen som reds var en gdk hiingst som gått SM i pass och ryttaren hade tävlat VM. Den hade en helt fantastisk mekanik i traven! Galoppen var inte lika bra då tydlingen femgångare kan ha problem med just den. Nu var ryttaren mycket duktig och jag tror att det är den mest lösgjorda och genomarbetade häst jag sett ögt här uppe.

Tror nog att de riktiga klassislänningarna faktiskt har bättre rörelsemekanik än många dressyrponnier. Men samtidigt finns det väl ingen som köper en sån snordyr islänning för att dressyra:p.

Jag tränar mycket dressyr med min islandshäst, men tävlar inte. Jag har inte så bra koll på utbildningstrappan för dressyrhästar, så jag kan inte säga hur utbildad han är. Men LB skulle vi absolut kunna rida med godkänt resultat :)
Min häst är en femgångare men har trots det väldigt fin galopp, traven är det lite sämre med så det är den som sätter käppar i hjulet för oss. Den blir dålig när det blir för hög samling, så till exempel små travvolter och skolor i trav är ganska komplicerat.
Å andra sidan har han styrkor också, han är extremt lätt att korta och länga steget på och har en underbar kort galopp :love:

Jag är lite sugen på att testa tävla dressyr med honom, men jag är ganska lång så även om jag vet att han trivs med mig som ryttare är jag rädd för vad dressyrdomaren ska tycka, så jag vet inte om jag vågar :(

Islänningar har ju så konstiga namn:o. Tror det började på J och det var en musblackskäck. Tävlades som sagt i pass.

Jag har också sett en del med jättefin mekanik i traven dock hade jag önskat lite mer gung på dom flesta,
men ofta så har galoppen lämnat en del att önska.

Förstår inte alla dessa små "fördomar." En islandshäst kan vara exakt lika fin som andra dressyrponnyer. Sen är det klart att det är svårare att få renare gångarter då man har 1 eller 2 till gångarter, men det måste ju inte vara det. Jag är medryttare på en islänning, första islänningen jag rider. Jag rider ut och rider dressyr på den. Han är duktig, väldigt skön galopp, skönaste galoppen av ALLA hästar jag ridit. Så mjuk! Vi har inte kommit jättelångt men tränar nu på att stärka hans galopp med mycket fattningar och i framtiden är målet att kunna rida förvänd galopp med honom! :)

Jag har också sett en del med jättefin mekanik i traven dock hade jag önskat lite mer gung på dom flesta,
men ofta så har galoppen lämnat en del att önska.

Här håller jag med, swung är svårt att få fram, det där gunget som du säger.

Det har jag fått jobbat rätt hårt med för att få på min och allt slit börjar ge resultat.
Gunget börjar sitta allt mer och mer
men allt går.. om man vill=)

ÄSCH! Islänningar om några är ju små dressyrhästar!
De om några är avlade för att ha bra gångarter, många islänningar har ju betydligt bättre gångarter än renodlade dressyrponnysar tex.
Sen att tölten och passen kan ställa till det ibland handlar ju mest om ryttarfel och lite dålig utbildning.
Men "vanliga hästar" har ju missar dem också...
Övriga rörelser kan islänningar utföra minst lika bra som andra raser.

Dessutom ska man ha den häst man vill ha, oavsett ras!
Jag älskar ju min islänning också även fast jag är totalt ointresserad av den klassiska islandsridningen.
Å alla varken kan eller vill bli proffsryttare iaf.

Ja så ser jag de med=)
Om jag gämför mitt hbl jag hade och Jorunn så är det lite trixigare i allt men de går ju.. man måste bara kämpa liiite mer=)
Och sälja lilla Jorunn ....:cry: går ju inte min bäbbe jööö:love: Och är de som så att dressyrdomarna dömmer ner oss för de anser att jag är för lång så får de vara så
.Jag tänker fortsätta tävla iallafall:p

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Ajda
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: MJLee
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
593
Senast: Amanda_F
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!
  • Parfym

Hund, Katt, Andra Djur