Dressyr i det fria? / Ingen ridbana- funderingar

finapina

Trådstartare
Jag tänkte på en sak häromdagen. Är det möjligt att "klara sig" utan ridbana nu medan underlaget är bra( ej vinter ) och ändå hålla hästen i bra trim? Jag menar, träna på volter o ridvägar och sånt går ju bort men om man inte egentligen är ute efter att typ nöta in dressyrprogram? Om man dressyrar och rider öppnor, slutor, skänkelvikningar mest längs grusvägar. Har inte riktigt nåt bra fält heller att rida på men mycket superfina ridvägar. Men hur kompenserar man att rida på större böjda spår, det kan man väl inte lägga ner med risk för stel häst? Eller? Är ett riktigt fan av att rida ute i övrigt och träna på allt möjligt samt klättra osv med hästen = variation.

har du en väg som svänger lite så har du ju perfekt att träna ställning och böjning där, annars så kanske du kan rida i en hage?

jag har nu i sommar knappt 2km grusväg och 1km markväg att rida på förutom min hage då de plöjt upp min enda väg mot skogen och köttätande kor blockerar de andra vägarna dit :(.
men jag har min hage som jag rider mycket i, jag har släp så att jag kan åka iväg på träning och till bättre uteritts möjligheter.

när det är för halt i hagen så rider jag dressyr på grusvägen, rak och platt väg men går att göra mycket där ändå.

Självklart kan du hålla hästen i trim utan att rida på en regelrätt ridbana, om vi pratar om att bibehålla den bra i kondition och muskulatur!
Om du ska ut och tävla dressyrklasser hade jag sagt annorlunda, då behöver du förutsättningar att kunna rida igenom dressyrmässigt på ett annat sätt. Men det räcker ju med ett fält där du kan gränsa av hörn osv med markeringar tex koner eller ngn liggande stolp typ en per kortsida och en per långsida för att ha riktmärken....

Kommer att tänka på ett mycket gammalt ridprogram (kommer inte ihåg vilket men det måste ha varit någon gång på 90 talet) där Louise Nathhorst visade vardags dressyr i skog och mark på sin dåvarande lanslagshäst. Volter runt träd, öppnor och slutor i slalom mellan natur hinder (typ träd).
Hon konstaterade ävan att det var bra för hennes hästar att få slippa banan och komma ut i naturen. :) Och att man inte behöver ridbana för att rida dressyr.

Kommer att tänka på ett mycket gammalt ridprogram (kommer inte ihåg vilket men det måste ha varit någon gång på 90 talet) där Louise Nathhorst visade vardags dressyr i skog och mark på sin dåvarande lanslagshäst. Volter runt träd, öppnor och slutor i slalom mellan natur hinder (typ träd).
Hon konstaterade ävan att det var bra för hennes hästar att få slippa banan och komma ut i naturen. :) Och att man inte behöver ridbana för att rida dressyr.

absolut. Mitt svar var nog utifrån att TS redogjorde för att vare sig fält eller skogar verkade finnas utan det mer handlade om grusvägar och raka spår osv.

Självklart.
Men det samma måste ju gälla där.
Det går med andra ord utmärkt med lite fantasi och att "tänka" före.
Planera ridningen även på rak bana. :)

Volter, böjda spår med mera rider du enklast ute i lite äldre gläs skog når du sicksackar mellan träden. Att rida inne i skogen lär även hästen att lyfta hovarna lite extra så den inte slår i rötter som ligger ovan mark.

Självklart.
Men det samma måste ju gälla där.
Det går med andra ord utmärkt med lite fantasi och att "tänka" före.
Planera ridningen även på rak bana. :)

tror jag inte utifrån det jag skrev. om du öht inte har tillgång till annat än grusvägar och ställa lite och rida sidvärts utifrån det.

Jag klarar mig rätt bra utan ridbana hemma. Har en nån km bort som jag går till ca en gång i veckan, och/eller åker till ridhus. De andra dagarna blir det att rida i skogen eller i en av de tomma hagarna, som dock är långt ifrån optimal, men det funkar..

tror jag inte utifrån det jag skrev. om du öht inte har tillgång till annat än grusvägar och ställa lite och rida sidvärts utifrån det.

Då tror vi olika...
Man får jobba mycket mer med mjukgörande strechande arbete...

Sen går det att nöta in enklare dressyr program på rak bana... du får bryta ner dem i beståndsdelar bara..
Hörnpasseringar är svårt men inte omöjligt att täna om vägen bara inte är allt för smal.

Senast ändrad:
Jag är aldrig lika diciplinerad i skogen som på banan, för att inte tala om hur viktig speglarna är för mina skolor. Övergångar och mellangångarter kör jag gärna på skogsväg.

Sidvärts, serpentiner, tempoväxlingar, halter, halvhalter, igångsättningar och ryggningar går bra att göra längs grusvägar. Där vägen svänger kan man jobba mer med ställning och motställning. Det som inte går så bra är ju regelrätta hörnpasseringar och voltarbete förstås så jag tycker det är ganska skönt att åka till ridhus någon gång i veckan och rida igenom sådant också. Har man en plätt att tömköra på så är det ett bra komplement. Hoppning är betydligt svårare, även om det hänt att jag kört ut bommar till någon verkligt lågtrafikerad skogsväg med bra underlag. Är dock lite för opraktiskt för min del.

Man får en väldigt lydig häst av att träna tempoväxlingar och halter på hemvägen.

Och om man ex tränar sidförandes får man gratis drivning hemåt ifall den saknades på bortvägen = enklare att avsluta passet med lyckade rörelser!

Visst klarar man sig utan ridbana!
Har en vän som tävlar regelbundet och dessutom satsar mot Falsterbo i sommar. Någon ridbana har hon inte, däremot har hon fått tummen upp från grannbonden att dressyra på hans åker och en dag i veckan får hon köra till ridhuset för att hoppträna.

Min häst är inriden och utbildad ute på skogsstigar och grusvägar! (Min förra häst också och en tre-fyra stycken som jag ridit in åt kompisar.)Det går alldeles utmärkt! Under sommarhalvåret rider jag för instruktör en gång i månaden, då är vi förstås i paddock/ridhus och någon gång ibland går jag bort till grannens paddock ett par km bort och rider där en kvart (har väl blivit ung fyra ggr/år).

På skogs- och grusvägar kan man träna skänkelvikning, öppna, sluta, korta sträckor diagonalsluta (från ena sidan grusvägen till andra), övergångar, tempoväxlingar, halva steg, piaff, passage, fram- och bakdelsvändning, böjning (både när vägen svänger, men även böjd häst fast man rider rakt fram), galoppfattningar och galoppombyten. Och på ställen där vägar delar sig som ett y brukar det vara tillräckligt med plats för en liten volt och piruett (på en färdigutbildad häst är det ju tom tillräckligt med plats för piruett på en vanlig grusväg!).

Det finns bara två saker inom dressyr som är omöjliga att göra ute i naturen :) Nr. 1 - Vända upp på medellinjen (svårare än man tror) och Nr. 2 - Hörnpasseringar (i viss mån om man inte har väldigt skarpa kurvor).

Allt annat kan man göra ute.

@Wine-tee fast reflektionerna utifrån just tävling är väl de som kommit in, att för att tävla behöver man gärna ha tillgång till just de begränsingar en dressyrbana innebär träningsmässigt ibland, i fråga om att linjerna går exakt där de går, bokstäverna är exakt där de är osv. Det är ju jättelätt att rida i full harmoni och utan begränsningar balans och övningsmässigt ute på ett stort fält tex, i jmf med en 20x40 bana osv. Har man ett fält så kan man ju märka upp en bana, då är det ingen skillnad i sig. Men jag tolkade TS som att inget sånt fanns utan det var verkligen bara rakt fram på vägar och stigar?
utifrån det så har man inga fält heller utan bara grusvägar osv så självklart behöver det tas i beaktning att man med de begränsningarna om man ska tävlaf isåfall behöver transportera sig några gånger i veckan till ngn ridbana/ridhus.

@Wine-tee fast reflektionerna utifrån just tävling är väl de som kommit in, att för att tävla behöver man gärna ha tillgång till just de begränsingar en dressyrbana innebär träningsmässigt ibland, i fråga om att linjerna går exakt där de går, bokstäverna är exakt där de är osv.

Ah kanske dumt av mig men jag antog att den som är intresserad av att tävla i dressyr tränar för tränare, och där kan man ju träna på programmen och så kan slipa på specifika saker hemma. Tränar man inte för tränare alls på ridbana och sedan förväntar sig att kunna rida program är det en helt annan sak.
Men i min värld förstår jag inte riktigt hur det går ihop att tävla i en gren som man inte tränar för tränare inom. Upp till var och en antar jag.

Men i alla fall - någon liten pytte form av tillgång till bana måste man ha. Dressyr går ju inte bara ut på rörelserna utan också att de skall ske på rätt ställe, och enda sättet att träna det är att rida på bana då och då. Har man inte råd med tränare minst 2ggr i månaden skulle jag satsa på att lägga pengarna på tränare istället för startavgift på tävling. Tränaren hjälper en utvecklas som ryttare vilket är bra för både en själv och hästen.

Det finns bara två saker inom dressyr som är omöjliga att göra ute i naturen :) Nr. 1 - Vända upp på medellinjen (svårare än man tror) och Nr. 2 - Hörnpasseringar (i viss mån om man inte har väldigt skarpa kurvor).

Allt annat kan man göra ute.

Vända upp på medellinjen (och hörnpassering) gör man hur enkelt som helst ute, man kan helt enkelt åka ut i förväg och dra upp en linje på grusvägen där den möter stigarna man rider och även simulera ett hörn på samma sätt.

Tror det var Lussan som får några år sedan i hästprogrammet som Annika Jankell var programledare för på SVT i några program visade hur man klarar sig helt utan ridhus och paddock och ändå träna program och rörelser för GrandPrix...

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 063
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Jag har som mål att starta en lätt klass dressyr med min häst i år. Hon är orutinerad och otränad men ingen unghäst. Jag fokuserar mest...
2
Svar
29
· Visningar
7 915
Senast: leoparden
·
Anläggning Aktuellt: ej tränande eller tävlande ekipage ska bestämma sig om stallplats. Vill egentligen mest skrutta i skogen men endast stall 2...
2
Svar
26
· Visningar
3 573
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar