Dressyr i det fria? / Ingen ridbana- funderingar

Vända upp på medellinjen (och hörnpassering) gör man hur enkelt som helst ute, man kan helt enkelt åka ut i förväg och dra upp en linje på grusvägen där den möter stigarna man rider och även simulera ett hörn på samma sätt.

Tror det var Lussan som får några år sedan i hästprogrammet som Annika Jankell var programledare för på SVT i några program visade hur man klarar sig helt utan ridhus och paddock och ändå träna program och rörelser för GrandPrix...

Jag tycker ändå inte riktigt det är blir samma sak. Eftersom på dressyrbana har man ju vissa proportioner, samt att även om man kan träna på alla rörelserna i ett program kan man ju inte träna vägar och hela sammansättningen på samma sätt ute. Även Lussan repade nog några gånger i ridhus innan hon startade GP...

Vända upp på medellinjen (och hörnpassering) gör man hur enkelt som helst ute, man kan helt enkelt åka ut i förväg och dra upp en linje på grusvägen där den möter stigarna man rider och även simulera ett hörn på samma sätt.

Tror det var Lussan som får några år sedan i hästprogrammet som Annika Jankell var programledare för på SVT i några program visade hur man klarar sig helt utan ridhus och paddock och ändå träna program och rörelser för GrandPrix...

Nej det var varken Lussan eller "för några år sen". Snarare för 20 år sen och inte Lussan som sagt.... Att träna rörelser i sig är nog inte det som diskuteras nu... tror alla tävlingsrytttare är helt eniga om att rörelser kan man träna varsomhelst - ute varsomhelst eller inne på Spiralen köpcentrum om man skulle ha lust i sig principiellt :)
däremot så har ju inte TS i sig uttryckligen sagt att det är tävlingsridning vi pratar om , så där har vi inkl jag nu snurrat in på ett sidospår i sig. Men jag har nog snurrat in pga att ha svarat det jag gjort och flera har då börjat argumentera att det går lika bra utifrån just tävling att rida på utomhus på raka vägar, vad jag kan se utifrån svar osv. Sen har det snurrat vidare i debatten och vips kanske en gaffel blev en sked i sammanhanget utifrån hur TS egentligen menade ;)

Jag tycker ändå inte riktigt det är blir samma sak. Eftersom på dressyrbana har man ju vissa proportioner, samt att även om man kan träna på alla rörelserna i ett program kan man ju inte träna vägar och hela sammansättningen på samma sätt ute. Även Lussan repade nog några gånger i ridhus innan hon startade GP...

Vägarna är det minsta problemet i sammanhanget, klarar du inte av rida rörelserna sammanbundet på en grusväg (och räkna de metrar och antal steg din häst behöver mellan punkterna) är chansen stor att du inte ens uppnår 50% när du är på en tävling. Ända skälet för att behöva använda uppmärkt bana är att lära sig hur många steg hästen tar mellan, i programmet, angivna punkter, samt att man tar en genomgång av programmet som sista punkt innan tävling.

Vägarna är det minsta problemet i sammanhanget, klarar du inte av rida rörelserna sammanbundet på en grusväg (och räkna de metrar och antal steg din häst behöver mellan punkterna) är chansen stor att du inte ens uppnår 50% när du är på en tävling. Ända skälet för att behöva använda uppmärkt bana är att lära sig hur många steg hästen tar mellan, i programmet, angivna punkter, samt att man tar en genomgång av programmet som sista punkt innan tävling.

Gud nej vägarna är absolut inte det minsta problemet! Allt upp till MSVB är i stort sett bara att göras korrekta vägar i bra form och med god takt. Goda vägar är jätteviktiga. Plus - Det är jätteskillnad att träna öppna 60m, sluta 60m och en liten ca. 10m volt, mot att göra som man gör i programmet MSVC - Öppna 30m, 10m volt, sluta 30m. Timing, muskelminne, veta vilka moment i programment som är lite svårare för hästen, sammansättningen som helhet. Allt det kan man bara veta om man rider hela programmet på ridbana. Du kan inte räkna steg i dressyr, bana är alltid lika lång men beroende på hur spänd hästen är tar den olika många steg under en 30 sluta.

Du kan träna dressyrrörelser ute på ridväg, ja. Men du kan inte träna -dressyrprogram- ute på ridväg.

De flesta på tävling som inte kommer till 50% är helt enkelt inte förberedda för att tävla, av olika orsaker, eller så har de en -riktigt- dålig dag. Och då menar jag riktigt dålig dag, på min sämsta red jag på 53% och då grinade jag efteråt.

jag håller verkligen med @Wine-tee.

Jag vet inte heller ngn som tränar dressyr som tävlar öht om de inte ens på hemmaplan kan rida på godkänt 60% om det handlar om ryttare som verkligen vet vad de gör träningsmässigt och vet hur hästen är förberedd så att det verkligen lämpar sig att starta.
Jag har aldrig ngnsin stött på ngn som rider på 50% som verkligen varit redo för start faktiskt i sig...... då pratar jag givetvis om ekipage som har en vettig tränare hemma och som illustrerar verkligenhet för det ekipaget, samt att man då inte har ngn häst som i sig ballar ur på tävlingsplats i sig osv så att poängen faller för den skull. Jag pratar rent ridmässigt, och utifrån tråden ang. att rida utan ridbana, fält eller öht kunna dressyrträna tävlingsmässigt.

Jag håller med er som säger att man nog behöver en ridbana/ridhus att träna i ibland. Men jag tror att om man har gjort ett bra grundjobb så behöver man kanske inte rida speciellt mkt på bana, kanske räcker det med varannan vecka, med lite finslipning innan tävling.

En av de sakerna jag tror är svårast är att de flesta banor är rätt så tungridna, och rider man ut så rider man ju oftast på fast underlag. Det gör en extrem skillnad har jag upptäckt med min. På en grusväg rakt fram så kan han gå samlad fin galopp (att kalla det samlat på en grön 5 åring kanske är att ta i, men ni förstår min poäng) och på ridbanan så blir galoppen superstor och han behöver ta i extremt mkt mer bara för att hålla galoppen. Jämfört med ute där jag kan göra en halvhalt i trav och han försöker smita undan genom att göra en snygg galoppfattning och sänka farten. DET händer inte på en ridbana, för det är han inte ens i närheten av att orka.

Det behövs ju även väldigt mkt mer styrka att gå på små volter, den styrkan är nog inga problem att öva upp ute, men det lär ta lite tid, och i kombination med det tyngre underlaget så blir det väldigt mkt jobbigare.

Kommer att tänka på ett mycket gammalt ridprogram (kommer inte ihåg vilket men det måste ha varit någon gång på 90 talet) där Louise Nathhorst visade vardags dressyr i skog och mark på sin dåvarande lanslagshäst. Volter runt träd, öppnor och slutor i slalom mellan natur hinder (typ träd).
Hon konstaterade ävan att det var bra för hennes hästar att få slippa banan och komma ut i naturen. :) Och att man inte behöver ridbana för att rida dressyr.

Fast hon har väl inte varit känd för att rida i naturen direkt ? Det var ju Ulla Håkansson som hävdade att det går att klara sej utan ridhus och rida i skogen.
Det är väldigt svårt att verkligen få en häst som är igenom och liksidig om man bara rider rakt fram ute. (Rida på fält är ju som ridbana)
Sällan är underlaget runt trädstammar sånt att man verkligen kan RIDA runt dem, snårigt rötter mm ;)
Däremot känns det ofta som hästen är superfin, man kan lura sej själv och sen på ridbanan får man kvittot :angel:. Jag tror att man behöver både och, ridbana åtminstone 2 dagar, kliva runt i skogen och hoppa och galoppera resten.

Sen sliter hårda och mjuka underlag olika, galoppera på hårda grusvägar gör jag inte, tex. Att rida skolor osv på små skogsvägar är trevligt, inramat och bra, men sen att rida på ridbanan är inte lika lätt om man lämnar väggen.

Jo ridning på ridbana behövs absolut.

Jag tycker man klarar sig ganska bra utan ridbana, men försöker leta upp nån plats som är stor nog för åtminstone en 15-meters volt, helst nått större och mer rektangulärt. Inte för att mala på jämt, men som komplement.

Men TS har ju inte sagt något alls om att tävla dressyr! TS undrade om det gick att hålla en häst i trim utan ridbana och om hästen skulle bli stel om man inte rider på volt. Och det är klart att det går att hålla en häst i trim utan ridbana och man kan hålla den mjuk och fin genom att rida öppna, sluta och böjd rakt fram, så man behöver inte rida på volt för att den inte ska bli stel. (Givetvis behöver alla rida för instruktör någon gång ibland, för man blir ju lätt hemmablind, men hur ofta det behövs är ju olika för olika ekipage.)
Det finns faktiskt en hel del människor som inte är ett dugg intresserade av att tävla, men som ändå vill dressyra med sina hästar, för att få en häst som är mjuk och trevlig att rida och för att hästen ska hålla så länge som möjligt.

Om man ska tävla så måste man självklart träna på det man ska tävla, dvs rida på bana och lära sig hur man ska göra för att få till exakta vägar och exakta övergångar om man ska tävla dressyr. Precis som man måste träna på att hoppa över färgade bommar om man ska tävla hoppning, men man kan ju hoppa över pinnar och diken i skogen om man bara vill skutta lite för skojs skull.:)

Jag tänkte på en sak häromdagen. Är det möjligt att "klara sig" utan ridbana nu medan underlaget är bra( ej vinter ) och ändå hålla hästen i bra trim? Jag menar, träna på volter o ridvägar och sånt går ju bort men om man inte egentligen är ute efter att typ nöta in dressyrprogram? Om man dressyrar och rider öppnor, slutor, skänkelvikningar mest längs grusvägar. Har inte riktigt nåt bra fält heller att rida på men mycket superfina ridvägar. Men hur kompenserar man att rida på större böjda spår, det kan man väl inte lägga ner med risk för stel häst? Eller? Är ett riktigt fan av att rida ute i övrigt och träna på allt möjligt samt klättra osv med hästen = variation.

Jag som 99.9% av tiden rider utomhus efter väg upplever inte att hästarna blir stela, däremot tappar man en del finlir eller hur man ska säga. Eller - jag tappar en del finlir. Jag rider mycket sidvärts, skolor och rent allmänt "flytta runt kroppsdelar", halter och igångsättningar, tempoväxlingar etc. Samt massvis med rakriktning. Och att ta ut riktmärken, jag ska stanna exakt vid den plogkäppen, fatta galopp vid exakt den busken, ha två travsteg och inget annat i avsaktningen från galopp till skritt osv. Annars slirar det lätt iväg och blir himla slarvigt - märker man när man sen på bana seglar förbi X trots att planen var att stanna där ;P

Efter en vinter utan att ha varit i närheten av ridhuset (inte så farbart stora delar av vintern) så märks det dock att man missat det där sista lilla. Det ÄR en annan sak att rida spikrakt på medellinjen utan stöd alls och att göra det på en väg. Det ÄR en annan sak att hålla rätt böjning genom en hel volt än en bit.

Det man har hjälp av väggen, t ex skolor osv brukar sitta sjukt bra och höja sig ett snäpp i ridhuset då man har stödet men även inte behöver distraheras av krokodiler i diket och jagularer i skogen etc. Så det finns vinster med.

Största bonusen är nog att när rida ut är ruuutin så blir ridhus/ridbana SUPERJÄTTEKUL för hästen =)

Så, det går. Men skulle det växa upp en ridbana eller ett ridhus nere på åkern skulle jag verkligen inte grina. Det går ännu bättre då =)

OBS - hela ovanstående är ställt mot lättklassnivå, något annat kan jag inte uttala mig om.

Spinoff då det inte var det TS frågade, men det här med att man kan rida vägarna i dressyrprogram efter grusväg. Det kan då inte jag i alla fall. Om jag så kan programmet i sömnen, gjort varenda rörelse osv. Så hur jävla stor är en 15-metervolt egentligen? Jag har NOLL KOLL på det när jag hamnar på en ridbana. Dessutom är jag en mästare på att göra äggformade volter om jag inte vet vilka riktmärken jag ska gå efter. Samma sak med t ex serpentiner, hur stora bågar ska jag göra för att det ska bli rätt antal, var ska jag "vända in". Och för all del på den gamla goda tiden - vart fan är x egentligen?? ;)

Sånt behöver jag verkligen pass på ridbana/ridhus, helst med bokstavsmarkeringarna på plats, och där jag vet att jag rider på "rätt mått" (dålig vits ge mig ett omärkt 60*40 ridhus när jag ska tävla på 40 * 20 t ex)

Kanske är det bara jag som är kass, jag har ett erkänt dåligt ögonmått, men jag kan inte översätta avstånd och riktmärken sådär. Jag måste lära mig var jag ska göra vad och var jag ska sikta på just ridbana, den miljö jag ska tävla det.

@Alexandra_W Där håller jag med dig fullständigt! Man kan inte bli bra på att rida på ridbana om man inte tränar på att rida på ridbana! Och att rida på bana med "fel" mått kan verkligen ställa till det... Ett ställe som jag rider på någon gång om året har en bana som är ca 20*30, när instruktören då säger att man ska göra fem serpentinbågar så är det jättesvårt att veta hur stora man ska göra dem! Och ett ställe jag ibland åker till med min häst har en bana som är 40*75, där vet jag inte var jag ska ta vägen... Man kommer ju aldrig fram... Nu har de dessutom gjort en ny bana som är 70*170! "Rid 518 serpentinbågar över banan" liksom...

Det kan ju inte vara Lussan iallafall då hon alltid ridit mkt i ridhus. Möjligtvis Ulla Håkansson? Dock tränade ju Ulla även mkt på bana och i ridhus naturligtvis, sen red hon ju ut dubbelt så mkt som dom flesta andra dressyrryttare. Men det blir ju töntigt om man rider i ridhus/bana flera dagar i veckan och sen ska visa ute i naturen hur man kan rida GP rörelser utan ridhus eller paddock?

Det var ju lika revolutionerande bland dressyrryttarna att Ulla hade hästarna i hagen och att dom var oklippta och gick utan täcke...

Ulla Håkansson åkte till ridhus. Grejen var att hon inte hade det hemma, och ville bevisa att man inte behöver det utan kan träna i naturen. Men hon åkte till ridhus och tränade också. Att hon menat/påstått att man inte behövde ridbana/ridhus för att nå GP är en förvanskning i efterhand.

Däremot känns det ofta som hästen är superfin, man kan lura sej själv och sen på ridbanan får man kvittot :angel:. Jag tror att man behöver både och, ridbana åtminstone 2 dagar, kliva runt i skogen och hoppa och galoppera resten.

Ja hästen kan kännas fin och lösgjord ute, men sen ska du igenom ett hörn på riktigt i ridhuset där hästen måste sätta under sig, man rider inte på samma sätt utan väggar/staket utan man flyter ut på ett fält och det räcker med en halvmeter fel för att inte nå den där samlingen som krävs och den lösgjordheten för att kunna rida i den samlingen.

Jag vet precis för jag undviker jämt att rida på bana utan vill bara rida i skogen.

Om jag svarar utifrån mina förutsättningar så är det helt klart möjligt att klara sig utan ridbana mestadels. Men jag hade förmånen att få sitta på en 19-årig gentleman som alltid var mjuk och fin. På grusvägar och bredare skogsvägar tränades öppnor, slutor, skänkelvikningar, fram- och bakdelsvändningar och seriebyten. I nedförsbackar tränades piaff och passage och uppför klättrades det. Ca en gång i månaden red jag för tränare på bana, och då tränades det bara finlir för min del, hästen var alltid fantastisk, jag skulle bara lära mig visa upp honom fantastiskt också:) Sedan red vi sällan på mer än 60 % på tävling men det var ju bara mitt fel och såklart farbror häst som mest tyckte jag skulle hålla i mig för han visste ju vad som skulle göras!

Jag tänkte på en sak häromdagen. Är det möjligt att "klara sig" utan ridbana nu medan underlaget är bra( ej vinter ) och ändå hålla hästen i bra trim? Jag menar, träna på volter o ridvägar och sånt går ju bort men om man inte egentligen är ute efter att typ nöta in dressyrprogram? Om man dressyrar och rider öppnor, slutor, skänkelvikningar mest längs grusvägar. Har inte riktigt nåt bra fält heller att rida på men mycket superfina ridvägar. Men hur kompenserar man att rida på större böjda spår, det kan man väl inte lägga ner med risk för stel häst? Eller? Är ett riktigt fan av att rida ute i övrigt och träna på allt möjligt samt klättra osv med hästen = variation.

Det går absolut att rida ute på ett sätt hästen inte blir dålig av. Det går att hålla dem hyfsat mjuka etc.

Däremot ger ju ridbanan möjlighet att göra det HÄSTEN behöver just där och då. Dvs svarar hästen inte på en hjälp nog mycket och man inser att det nog är både mentalt och fysiskt kan man om det behövs bara flytta iväg hästen åt det håll och i det tempo som behövs för att den ska förmå svara lättare på hjälperna.
Den kanske behöver stretchas genom sidvärts i just ett moment, kanske behöver vändas etc etc för att svara på hjälperna och kunna balanseras av ryttaren.

Ute balanserar sig ju hästarna ofta lite med hjälp av hur vägen ser ut både i form linje/riktning, underlag och av buskage/skogs närhet och täthet etc.
Så det blir inte alltid att ryttaren rider så exakt som på banan.

Är man i obalans kan man inte vara lösgjord. Det är inte alltid hästarna formar sig själva till balans. De kan gärna luta sig i obalans.
Ute märker en del inte det lika tydligt heller som inne med renare linjer.

Dock går ju det att lära sig som ryttare, att ha koll på det.
Men ridbanan ger som sagt fler möjligheter till att verkligen lösgöra och balansera.
Just för att man kan röra sig hur man vill och IOM att underlaget är platt kan man be hästen ligga i den balans och lösgjordhet man ber om. Ingen obehaglig överraskning som tvingar den spänna till för att inte drutta omkull kommer.

jag har haft min häst utan ridbana i flera år, och på anläggning ca 2 år. Utvecklingen när man har en bana att tillgå går betydligt snabbare än då jag ridit rakt fram i skogen, trots att jag tycker mig "jobba" och inte bara lulla i skogen.

men självklart borde man kunna hålla igång hästen så den mår bra fysiskt genom uteritter också, men en vettig ridbara vore ju skönt då och då.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 063
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Jag har som mål att starta en lätt klass dressyr med min häst i år. Hon är orutinerad och otränad men ingen unghäst. Jag fokuserar mest...
2
Svar
29
· Visningar
7 915
Senast: leoparden
·
Anläggning Aktuellt: ej tränande eller tävlande ekipage ska bestämma sig om stallplats. Vill egentligen mest skrutta i skogen men endast stall 2...
2
Svar
26
· Visningar
3 573
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar