Dressyr hingst till Cortez sto!

MaRomer

Trådstartare
Har fått äran att låna magen till detta sto: http://blup.se/sv-SE/horses/110868-hollyday-av-bolex-70

Givetvis vill jag ha en dressyrhingst. Stoet känner jag mycket väl, har tränat och tävlat henne massor;) Har en lista på svagheter resp starkheter:

Svagheter: Lång i ryggen, stoig vid brunst, paddlar i traven.

Starkheter: Bra skritt, bra galopp, trevligt huvud, lugn vid ridning, bockar inte av folk, bra hoppteknik

Jag vill ha en dressyrhäst för eget bruk, men givetvis ska den även kunna lyfta på benen! Holly (stoet) Har myckert vita tecken och det vore otroligt kul om även avkomman får det! Hon har en avkomma E: Akribori. Som har ganska myckert humör. Därav är hingstens huvud mycket viktigt! Denna avkomma är annars mycket trevlig och har i år vunnit och blivit placerad en hel del! Stoet är ca 175 och jag önskar en avkomma som är under 170! Då jag bara är 164 över jorden;) Indi (avkomman) är ca 165 i mkh.

Så kom nu med förslag!

13736_215979233737_532693737_3063346_349564_n_158808442.jpg

13736_215990658737_532693737_3063390_588202_n_158808492.jpg

19668_217404528737_532693737_3069429_228012_n_158808567.jpg

19668_217436998737_532693737_3069656_3643161_n_158808618.jpg

23852_391100333737_532693737_3903754_3645404_n_158808687.jpg

23852_391101463737_532693737_3903773_2703132_n_158808760.jpg

23852_391100343737_532693737_3903755_8278866_n_158808860.jpg

Sv: Dressyr hingst till Cortez sto!

Shooting Star
Inte så stor och som dessutom kan hoppa. Otroligt snygg och med fina gångarter

jag är ingen avelsexpert men jag tycker de avkommor efter saigon (ex swingo) jag träffat och ridit är mkt trevliga..

vår granne har tagit sina föl efter figaro R (5åring) och highligt(3åring). båda avkommorna har varit trevliga hästar, jag följer dem inte så väl längre den ena är tre i år och bara påbörjad i ridning den andra är 5 och har knipit placeringar ännu så länge i L:B från första tävling, tredje fölet är 2 månader nu och långbent och fint:). nu sista fölet hon fick är inte registrerat ännu men jag vet att den är att den är av någon av jan brinks.

lycka till med valet!! :)

jag är ingen avelsexpert men jag tycker de avkommor efter saigon (ex swingo) jag träffat och ridit är mkt trevliga..

vår granne har tagit sina föl efter figaro R (5åring) och highligt(3åring). båda avkommorna har varit trevliga hästar, jag följer dem inte så väl längre den ena är tre i år och bara påbörjad i ridning den andra är 5 och har knipit placeringar ännu så länge i L:B från första tävling, tredje fölet är 2 månader nu och långbent och fint:). nu sista fölet hon fick är inte registrerat ännu men jag vet att den är att den är av någon av jan brinks.

lycka till med valet!! :)

highlight är ingen favorit. Men ska kika på de andra!

Jag ska fundera lite mer- har ingen jättekoll på de riktigt moderna hingstarna men ska tänka lite på mina gamla favoriter.

men.... förlåt, men jag skrattade så, är det en styrka att hon inte bockar av folk? :D Är det inte en självklarhet?

Annars så känner jag väl att hon skulle behöva något som är både mindre och lättare, kort rygg, högrest, och med mycket luft i gången- och så bra skalle förstås. Tänker jag rätt då, så ska jag gräva i minnet lite :)

Jag ska fundera lite mer- har ingen jättekoll på de riktigt moderna hingstarna men ska tänka lite på mina gamla favoriter.

men.... förlåt, men jag skrattade så, är det en styrka att hon inte bockar av folk? :D Är det inte en självklarhet?

Annars så känner jag väl att hon skulle behöva något som är både mindre och lättare, kort rygg, högrest, och med mycket luft i gången- och så bra skalle förstås. Tänker jag rätt då, så ska jag gräva i minnet lite :)

Hehe menar m er att hon är lugn;) Rota runt lite du;)

Zuidenwind 1187

Högrest hingst (utan att vara jätte stor)
Kort rygg
Bra gång
Trevligt temprament
Verkar lämna högresta föl med bra gång och bra halsansättning.

Jag funderar på om inte Lambourghini kan vara ett bra förslag. Han lämnar vad jag sett lite nättare, ofta långbenta, ibland lite mindre avkommor som många verkar mycket nöjda med. Har inte sett en enda grov avkomma till honom. I och för sig en ung hingst som vi inte vet så himla mycket om än

Jag funderar på om inte Lambourghini kan vara ett bra förslag. Han lämnar vad jag sett lite nättare, ofta långbenta, ibland lite mindre avkommor som många verkar mycket nöjda med. Har inte sett en enda grov avkomma till honom. I och för sig en ung hingst som vi inte vet så himla mycket om än

Vill lägga en äldre beprövad hingst känns det som!

Funderar på Blue Horse, Don eller Welt blod.

Förstår det, Lambos första avkommor är från 2003, så helt unga är de ju inte..

Men Blue Hors är inte ett särskilt blod - det är ett stuteri med många olika blodslinjer.

Vill du ha Don och beprövat så är väl Don Primero det bästa du kan hitta ?
Vill du ha Welt så är väl Warsteiner eller Weltman de som finns i Sverige.

Men Blue Hors är inte ett särskilt blod - det är ett stuteri med många olika blodslinjer.

Vill du ha Don och beprövat så är väl Don Primero det bästa du kan hitta ?
Vill du ha Welt så är väl Warsteiner eller Weltman de som finns i Sverige.

Vet att blue hors är ett stuteri;) Men gillar deras hingstar. Men vill ha lite input så det blir rätt hingst!

Aha, det var lite lätt att misstolka

En annan sak så här sent på säsongen är att kolla om hingsten fortfarande står till förfogande efter tex 15 augusti, många slutar sin säsong då. Fast du kanske inte ska betäcka iår

Don Romantic lämnar mycket stort +5,8 , Cortez har +5,4

Jag föreslår Don Primero, Hermes eller Rambo.

Aha, det var lite lätt att misstolka

En annan sak så här sent på säsongen är att kolla om hingsten fortfarande står till förfogande efter tex 15 augusti, många slutar sin säsong då. Fast du kanske inte ska betäcka iår

Nepp hon ska betäckas 2012;) Just pga många inte finns tillgängliga längre!

Fin häst!

Temptation!

Skulle även kolla på Firenze, de jag har sett har varit mkt ädla och eleganta i typen (inklusive min egen).

Hip Hop om du vill vara lite 'crazy'. :d

Sen kan dubbeltalanger (som tex. Ludwigs Champion och Corlensky G) vara intressant.

Don Primero KAN bli grovt och ditt sto är ju redan lång som sagt.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 742
Avel Letar efter tips och råd angående betäckning av vårt sto Cornelia (31) inför år 2016. Cortez är fadern, Morfar Ceylon. Stoet är 164 cm...
Svar
5
· Visningar
1 628
Senast: Concett
·
Avel Skriver och frågar för en väns räkning som funderar på att betäcka sitt sto i vår. Stoet i fråga är av okänd härstamning, troligen arab...
Svar
17
· Visningar
2 760
Senast: Maja_Kandi
·
Avel Jag blev så inspirerad av alla hingstletartrådar, men ville inte kapa någons tråd så jag skapar en egen. Jag vill i framtiden betäcka...
Svar
2
· Visningar
997
Senast: AmyPond
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama