dressyr gjord???? hur ska de sitta?

Buck

Trådstartare
är en hopp ryttare som i desperation efter en sadel klickat hem en dressyrsadel som förhoppningsvis passar, kom dock på nu att mina 150sm hoppgjordar troligtvis inte kommer passa så bra till nya sadeln :angel:.
så vill veta lite mer om dressyr gjordar, hur man vet vad för längd hästen ska ha, vilka modeller som kan passa häst med sadelgjords tvång och hur i helsike man ska lyckas spänna gjorden från hästryggen osv:rofl:

hästen har då lite sadelgjords tvång och sadelläget långt bak= gjorden hamnar "långt" bak, så vill ha en sadelgjord som antingen är svängd eller har stor anläggningsyta(typ mag platta).

har ingen erfarenhet av dressyrsadlar eller gjordar sen innan så behöver lite hjälp med hur gjorden ska sitta, var vill ni att "arm vecken" på gjorden ska vara i förhållande till hästen, hur långt upp vill ni ha spännena, tips på billiga breda/svängda/ergonomiska gjordar?

lägg gärna upp bilder på era sadelgjordar och peka och förklara hur ni vill att de ska sitta :D

Sv: dressyr gjord???? hur ska de sitta?

Å TACK - jag vill också prata om det här! Så jag ställer några frågor jag också om det går bra :)

Hur lång ska en dressyrgjord vara och var ska spännena sitta? På min häst sitter hela spännjoxet strax bakom hästens armbåge, är det rätt? Med en vanlig gjord sitter det mycket längre upp.

Jag tycker att jag det är där och stör foten på ett irriterande sätt när jag rider.

Använder den gjord som följde med hästen o har aldrig bytt ut det.

lite mer ingående beskrivning tack :),
sen vill jag veta vad folk har för gjordar, eller dressyr ryttare kanske rider utan :p
har försökt googla bilder men det är alltid en ryttare ivägen :rofl :

Jag använder Stübbens dressyrgjord, till de flesta av mina hästar.
En fördel är att det är "läderflärpar" som man lägger runt spännena så att man inte har några spännen att fastna i. Man fäster med kardborreband.
Om ni förstod hur jag menade.

Längden avgörs av hur lång gjord hästen behöver i just den sadeln:devil:

Vi klippte av stropparna på dressyrsadeln och gjorde nya hål, så man spänner likadant som på en hoppsadel.

1) Ang längden på dressyrgjorden: det beror på längden på stropparna, hur hålen på stropparna är placerade samt naturligtvis hur hästen ser ut. Lägg sadeln på hästen och prova/mät helt enkelt.
2) Ang typ och fabrikat. Det finns många bra gjordar och många sämre. En i absolut toppklass, speciellt lämplig om hästen har sadelgjordstvång och/eller om gjorden har en tendens att glida framåt, är Gibaud Eric Le Tixerant. Tyvärr dyr, strax under 2000SEK. Men hästen kommer att älska den.

Jag har en Eric Le Tixerant dom e rätt dyra men sägs vara bra för hästar med sadeltvång eller där sadeln glider. Den har även en liten platta.

Jag har en 55 lång gjord kan även ha 60. Medans på hoppsadel har ja 120. Men brukar säga att man halverar men det är klart olika. Har även haft dresyrsadel med 120 lång gjord men då är stropparna gjorda så.

Min sadelprovare har sagt att spänner man högre upp sitter sadeln bättre så jag spänner 2-3 hål ifrån översta hålet. 8 nerifrån ex.

Men smaken är som baken. Bara man trivs med den båda två :)
Hoppas mina svar hjälpte lite.

Kl, hade gärna köpt en ELT men den kostar typ mer än själva sadeln... och jag måste köpa hoppsadel också så vill inte ta av dens budget.
Men finns det inga gjordar med stor anläggning annars?

jo det finns massor. cair tex, men även Hööks har ju en variant som kostar runt 800 spänn tror jag.

Menar du equigard eller Claridge house gjorde? Den förstnämnde hade ju stor anläggning och den andra var ju svängd. En fusion av båda hade varit bra ^_^

har du kollat equiguarden? den är ju både svängd och har bredare platta. kolla sida 2.

cair är ju också enligt det du efterlyser, men den är dyrare förstås.

Bates cair var ju i den stilen jag vill ha, såg Winter New cair också men den var mer rak och såg inte lika "bra" ut.

Men sen är det ju priset som är i stil med elt...

Vi klippte av stropparna på dressyrsadeln och gjorde nya hål, så man spänner likadant som på en hoppsadel.

O jag gjorde tvärtom med min hoppsadel - Bytte ut stropparna mot långa stroppar, blev väldigt bra! Kan inte vara skönt med korta stroppar på dressyrsadel?

Ts, med 150 cm gjordar gissar jag på att du ska ha motsvarande 75+ i dressyrgjord. Jag föredrar resår på båda sidor. Till hoppsadeln har jag en Treadstonedressyrgjord, den är lite anatomiskt formad och jag tycker den sitter bra.
Bild:

Den är 65 cm och jag tycker spännena hamnar i bra höjd. Skulle nog kunna ha en storlek mindre också. (På den sadeln till den hästen hade jag en 125 hoppgjord innan jag bytte stroppar)

Till dressyrsadeln har jag Stübbengjorden som någon annan pratade om, den med flärpar man sätter runt spännena. Den har dock bara resår i ena sidan.

Har 150-130 gjord beroende på sadelns stroppar oftast, nuvarande sadel har väldigt korta stropppar, förra sadeln så kunde jag ha 130 gjorden då den hade långresor stopp. Hästen är kanske lite rund nu efter vilan men inte sååå rund tycker jag :p.

Så här är placeringen på min gjord. Uppenbarligen märker jag den inte med min skänkel:p.

44332_4873778014209_1421454489_n.jpg

bra bild :D, får se hur sadel och låne gjorden ligger och lägga upp bilder på om ni tycker det ska vara en längre/kortare gjord :D. vet dock inte ens om sadeln passar hästen XD, blev rekomenderad att köpa den bara men passar den inte så kanske den passar häst nr 2 i stallet som har en rygg där alla sadlar ligger perfekt XD. ironinskt dock att sällskaps hästen ska ha 3 sadlar när tävlings hästen inte har en enda :rofl:

*kl*

Finns någon gjord som är lite bättre utformad om man inte vill att den ska glida bakåt?

Förstår att det främst är sadeln som orsakar det, men har samma fenomen på alla tre sadlar jag ridit i (en utprovad hopp, en utprovad dressyr som numera inte passar längre och den nya dressyrsadeln glider även den bak trots att den enligt andra sitter och passar mycket bra...)

Off topic men du har verkligen en lodrät sits!
Och en ponny som jobbar kanonfint.
Jag blir lite grön...

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
404
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 292
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Rider ni med snokrem?