Dressyr för tränare?

M

Marbe507

Jag hittade ingen liknande tråd så jag startar en :idea:

Ni som har egen häst och vill satsa lite extra på dressyr... Allt ifrån GP-ryttare till fritidsryttare som tycker om att träna för att utvcecklas (=jag :D ) ! :)

Hur ofta rider du för instruktör?

Hur lång är lektionen? En speciell tid avsatt, t.ex. alltid 30 min, eller slutar ni när det känns bra?

Vad kostar det per lektion? Förutsatt att det är privatlektion där instruktören bara har dig och din häst.

Vilken nivå är din tränare på? Alltså vilken utbildning och vilka meriter denne har?

Vill ha någonting att jämföra med ;)

Sv: Dressyr för tränare?

Varannan månad

Hur lång är lektionen?

45 minuter

Vad kostar det per lektion?

Ca 1000 kronor

Vilken nivå är din tränare på?

Han tävlar inte men behärskar sedan många år alla GP-rörelser (rida dem själv, utbilda hästar och elever i dem) samt en del skolor ovan mark. Är utbildad av mycket skickliga och erkända ryttare.

1 gång i veckan för en tränare, och sedan någon gång i månaden för en annan.

Hur lång är lektionen?

Träningen som är varje vecka är 45 min, och den andra 30 min.

Träningen varje vecka kostar 180kr och träningen som endast är någon gång i månaden kostar 270kr.

Hon som jag tränar för varje vecka har tävlat tom. msv dressyr och jobbar med hästar.
Den andre tränaren har tävlat tom. grand prix dressyr och msv hoppning och är B-tränare i dressyr.

1 gång i veckan för min vanliga tränare och nån gång då och då för en annan.
Hur lång är lektionen? En speciell tid avsatt, t.ex. alltid 30 min, eller slutar ni när det känns bra?
min vanliga tränare är det 1 h, men jag har tränat allt mellan 20 min och 2 timmar, slutar när det går bra. Andra tränaren 45 min, men slutar också när det går bra

Vad kostar det per lektion? Förutsatt att det är privatlektion där instruktören bara har dig och din häst.
vanliga: 250 den andra : 450

Vilken nivå är din tränare på? Alltså vilken utbildning och vilka meriter denne har?
Båda två har ridit grand prix, och den enna har bott i tyskland och jobbat där i många år.

I normala fall ca varannan vecka, har varit mer sproadiskt med unghästen nu till en början.

30 minuter är riktmärket, men det får ta längre tid om vi inte är färdiga med en övning, och det kna bli kortare tids ridning ibland. Då brukar jag använda återstående tid för muntlig konsultation.

220:-

Ingen aning, men h*n har en förmåga att förklara saker och ting så att man förstår och ett imponerande lugn och tålamod.

1 gg/vecka till var 14:e dag, beror lite på behov och tidpunkt på året och träningsschemat.

Hur lång är lektionen?
ca 40 minuter.

140 kr. Hon gör det för att det är roligt :D

C-domare samt varit beridare i Tyskland.

Ska träna ca 2ggr i månaden, men nu har ljuset i paddocken slutat fungera och underlaget är dåligt nu när det är så blaskigt ute, så det har inte blivit på ett tag.

Hur lång är lektionen?
Egentligen en halvtimma, men ibland drar vi över på tiden, ifall vi behöver träna på en viss övning mera.

100kronor per halvtimma och 15kr i milersättning.
Så alltså 130kronor för mig :)

Hmm... svår fråga. Hon är ju riktigt jäkla duktig. Utbildad ponnyer och hästar hos hennes egen tränare, och sådär. Så jag vet fatiskt inte, men hon kan väldigt mycket.
Jättebra på att förklara saker, mycket pedagogisk. Skulle inte byta henne mot kyra nästan :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Hur ofta rider du för instruktör? 1-2gg/v

Hur lång är lektionen? 45 min (eller slutar tidigare om det "räcker" ibland lite längre för att ev få till det där sista... men oftast blir det 45 min)

Kostar: 100 - 150 kr

Utb: bägge är ridlärare, ena är C tränare och den andra går domarutb nu.

Senast ändrad:

Helst varje/varannan vecka, men det har bara blivit sporadiskt för att pappa jobbat och inte kunnat följa med mig, sen har bilen krabbat som attans nu i vinter. Men nu hoppas jag att felet på bilen äntligen är hittat. Sen gör det ju iofs inte saken saken bättre att det är jättesvårt att få träningstid.. tyvärr

Hur lång är lektionen?
45 minuter, ibland mer ibland mindre beroende på hur det går

200:-

Vet inte, men hon tävlar själv msv och är ridlärare och stallchef för ridskolan. Hon är fruktansvärt duktig på att förklara så jag fattar, så jag vill verkligen inte byta

Just nu rider jag ju nästan bara på skolan och det blir två dagar/vecka och ingår ju i utbildningen men under normala omständigheter ska det väl se ut såhär ungefär..

[/B]Hur ofta rider du för instruktör?[/B]
1 gånger/vecka för samma tränare sedan flera år samt ca varannan vecka för olika utomstående tränare. Ibland blir det samma under en period och ibland blir det nytt efter att bara har tränat 1-2ggr.

Det kan ju variera med 45-60 minuter brukar kännas lagom om hästen är tränad men det kan ju variera.

Jag har väldigt dålig koll på det där.. Hmm... Mamma har ju stått för de kostnaderna eftersom jag har gått i skolan i hela mitt liv :angel:

Den tränaren jag tränar för varje vecka har själv tävlat minst St George (är inte exakt säker på om hon ridit högre) dressyr, är utbildad på Strömsholm och tränar både häst- och ponnyekipage på elitnivå.

Hur ofta rider du för instruktör? 2 ggr/månad

Hur lång är lektionen? 1 timme men vi slutar lite tidigare om det känns bra och håller på lite längre om det behövs.

Vad kostar det per lektion? 250:- exklusive ridhushyra och anläggningsavgift.

Vilken nivå är din tränare på? Hon har tävlad Intermediaire II och är C-tränare. Dock är hon väll lite pnesionerad nu har bara mig som privatekipage och 2 lektioner per vecka på ridskolan.

Dressyrträning för instruktör blir 1 gång i veckan just nu. För att kunna stämma av att vi gör läxan emellan.

Tiden är 45 minuter. Men känns det inte bra då så håller vi på längre. Känns det bra tidigare slutar vi tidigare.

Det kostar 300 kronor per tillfälle.

Hon är C-tränare och jobbar heltid med att utbilda, framförallt unghästar, i sin egen verksamhet. Hon är verkligen jätteduktig :)

Hur ofta rider du för instruktör? Oftast en gång i veckan.

Hur lång är lektionen? 30-40 minuter beroende på om vi är en eller två som rider.

Vad kostar det per lektion? 120

Vilken nivå är din tränare på? Ingen aning men hon är grymt bra:love:

- En gång i veckan.

Hur lång är lektionen?
- 45 minuter, men det brukar dra ut på tiden och bli lite drygt en timme.

- 200 kr

- Hon är C-tränare och har placeringar i Intermediaire och S:t Georges (vilket som nu är svårast). :angel: Dessutom så har hon tränat hästen sedan hon var unghäst, så hon känner min "speciella" dam. ;)

1 gång/vecka (och en gång/vecka hoppning :D)
ibland blir det ngn helgkurs el liknande för ngn annan åxå, men inget regelbundet.

Hur lång är lektionen?
40 min

300

B-tränare, snart färdig LA-domare åxå. Ridit och utbildat hästar upp till Int II. (Grymt bra som hopptränare åxå)

1 gång i veckan för min "vardagstränare" och en gång i månaden för min "lyxtränare" :P men för henne rider jag minst 2 hästar när hon väl kommer.

ca 60 min för "vardag" och 30 min för "lyx" men mer om det är ngt särskilt.

För "vardag": gratis (min mamma är tränare) och 500kr/30 min för "lyx"

"Vardag": korta och långa kursen på strömsholm. Tränat många ryttare till goda resultat. "lyx": b-tränare, mästerexamen osv osv

Sedan tränar jag hoppning lika mkt.

Varannan Tisdag

Alltid 45 min.

220 kr (privatlektion)

Ärligt talat, jag vet inte riktigt :crazy:
Vet att hon har startat MSV iaf, och jag lär mig supermke, det är ju det viktigaste :)

Varannan vecka

I regel är det sagt att lektionerna ska vara 60 min, hon pratar och förklarar ganska mycket (mycket pegagogisk och superduktig :bow: ) så det kanske inte är riktigt en timmes aktiv ridning, hon vill även att allt ska vara glasklart så man förstått allt inom lektionens slut så ibland kan det dra över på tiden, jag har ridit kanske 50 min som kortast för då "gick det som bäst", men jag har också ridit 1½ timme.

Vad kostar det per lektion? Förutsatt att det är privatlektion där instruktören bara har dig och din häst. Det är privatlektion, varje lektion kostar 300:-

Vilken nivå är din tränare på? Alltså vilken utbildning och vilka meriter denne har? Hon är utb.tränare/domare, dömer upp t.o.m MSV nivå i dressyr och har fleråriga erfarenheter som tränare.

Hur ofta rider du för instruktör? vintertid 1 gång i veckan, sommartid oftast 2ggr

Hur lång är lektionen? En speciell tid avsatt, t.ex. alltid 30 min, eller slutar ni när det känns bra? Så lång tid som det behövs för dagen

Vad kostar det per lektion? Förutsatt att det är privatlektion där instruktören bara har dig och din häst. 150 kr

Har ingen tränarutbildning men har Flera Sm guld och EM starter på ponny och som jr och yr.

Har bara ridit för denna tränare 1 gång än så länge, men kommer att fortsätta regelbundet 1 dag/veckla.

1 dag/vecka, men vill mer....

Hur lång är lektionen? 40 min.

Vad kostar det per lektion? 350

Vilken nivå är din tränare på? Tävlar svår klass, elever på samma nivå(landslaget). Dommare Msv.

Sedan svarar jag för min förra tränare också(som jag än så länge tkr är bättre, jag vet inte vad hon gör för att få mig att göra min häst så fantastisk...)

B]Hur ofta rider du för instruktör?[/B]

Olika beroende på hur mkt tid hon hade(flyttade till annan stad nyligen). från 2 dgr i veckan till var 14e dag...

Hur lång är lektionen? 30 min

Vad kostar det per lektion? 250

Vilken nivå är din tränare på? Tävlar msv(ev st george?), tränar ekipage upp till samma nivå.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar