Dressyr- eller hopphingst på hoppindivid med dressyrstam?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thildha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 847
T

Thildha

Om titeln var förvirrande kommer en förklaring här: ;)
Jag har ett sto som själv är en "hoppindivid", har de flesta egenskaper som man letar efter vad gäller hopp - ok galopp men otroligt lätt att korta och länga sig, mycket spänstig, tryck i avstamp och bra bakbensteknik, normal fram. "Vinnarskalle", vill aldrig göra fel.
Men - stammen pekar primärt på dressyr (i varje fall första och andra led, där bakom har stofamiljen bl.a. producerat godkända hopphingstar).

Hade ni valt att gå på individen här, och lagt en hopphingst, eller hade ni valt stammens indikationer, och tagit en dressyrhingst - eller är "det enda rätta" en dubbeltalang?

Fölet ska säljas, troligtvis i Danmark - och här är dressyrsporten fasligt mycket större än hoppning, varför detta också påverkar mitt val.

Vill jättegärna höra vad ni skulle gjort i min sitts :bow:

Sv: Dressyr- eller hopphingst på hoppindivid med dressyrstam?

Jag hade letat reda på en hingst som är dubbelbegåvad, dvs har både dressyr- och hoppegenskaper.

Om stoet är dressyrstammat så tror jag att jag valt en dressyrstammad multitalang, eller möjligen en hopphingst som verkligen visat att han nedärver avkommor som ¨går mycket bra i dressyr också..
U

Vi hade ett sto Bernstein - Rote Bolt.
Hon rörde sig väldig bra, med extra gångart i form av en enorm ökad trav. Stoet tävlade i hoppning (1,40) och FT (SM), samt LA dressyr.

Vi satte Elmshorn på henne, då han förutom hoppar bra rör sig väldigt trevligt, och så har ha Lord som har gett avkommer som tävlar svår klass inom både hoppning och dressyr.
Vi ville behålla de bra gångarterna men samtidigt förbättra hopptekniken till avkomman.

Den andre gågnen vi skulle betäcka henne så valde vi en ren dressyr hingst (då steget blev så bra på första avkomman), Sandakan. Tyvärr var vi tvungna att avliva stoet inan det blev något.

Om Danmark väger in, så varför inte välja som många skriver en multitalang till hingst. En dressyrstammad hingst men en som även hoppar bra!
För generelt så är det lättare att sälja samt högre betalt för en häst med "ren" stamm.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka