Dressera hunden

W

Winterjoy

Jag har en liten vilde på 10 månader. Jag skulle vilja ha tips på hur jag kan få honom att lugna ner sig och varva ner! För när man har han lös så springer han fram och tillbaka, hit & dit. När han kommer för att hälsa så är han fram och sen bort igen fort som blixten. Man får inte en chans att klappa och gosa med honom. Ska man ropa in han, så är han ofta döv! Hör inte, vill inte höra. Jag vet inte vad jag gjort för fel för att inte få han att komma på tillrop!
Sen vill jag också lära honom att gå lugnt i koppel, inte rycka så han nästan stryper sig själv. Även lära han gå fot! Hur gör man det på ett enkelt och snällt sätt?
Många frågor :smirk: alltså, har du tips/förslag på hur:
¤ man kan få Baron att varva ner, komma fram och låta sig klappas?
¤ Lära sig sitt namn! Komma när man ropar
¤ Gå fint i koppel, och gå fot.

tacksam för svar ;)
 
Sv: Dressera hunden

Inkallningen är krånglig ibland på unghundar. Din vovve borde ju vara precis i gränslandet mellan valp och vuxen, och då brukar de tappa både syn och hörsel! :smirk: Min voffla är precis fyllda 1 år, och har sedan någon vecka tillbaka börjat lyssna på riktigt, och drar inte längre iväg utan att tänka sig för.

Tjata inte på hunden om den inte lyssnar, försök vara intressantare än "det andra" som hunden håller på med. Gå bort en bit, lek med en tennisboll eller nåt, kommer hunden så får den gärna titta på, men bollen är din. Först när du inbjuder hunden till lek får den vara med. Men det är också du som avslutar leken genom att ta bollen och ändra kroppsspråk. Förhoppningsvis kommer hunden se dig som en intressant person om du gör på det viset, istället för att ropa dig blå i ansiketet efter en hund som inte vill lyssna. (Säger inte att du gör det, exempel bara!)

Har märkt att det oftast är enklast att bryta hundens betéende genom att hitta på något nytt. När du är ute med hunden, så hitta på knasiga saker som att hoppa upp och ner på parkbänkar och lekställningar, upp och balansera på stenar och stockar i skogen, kasta ut godis som hunden får söka efter, etc. Tappar hunden intresset och vandrar iväg och vägrar komma när du ropar, spring åt andra hållet. Bryt mönstret av att bara vara ute och gå, gör oförutsägbara saker. När hunden hajar att du plötsligt kan rusa iväg i full fart, eller hoppa över fallna träd m.m. så kommer den förhoppningsvis hålla ett bättre öga på vad du gör, så att den inte tappar bort sig.

När hunden förstår att du är rolig och att komma till dig är kul, då först kommer den börja lyssna på dig när du ropar. Även om du inte har något konkret att göra när hunden kommer till dig, så klappa om vovven, beröm och gosa! Att komma till dig ska vara höjdpunkten, varje gång! :) Lycka till!
 
Sv: Dressera hunden

Oj du verkar vara duktig med hundar du :) tack så väldigt mkt! det ska jag verkligen tänka på när jag tar ut han på promenad! tacktack!
 
Sv: Dressera hunden

Det är inte det lättaste att träna en hund om man inte har några kunskaper om det innan. Sök dig till närmaste brukshundklubb och gå en valpkurs! Där får du lära dig bra metoder för att fortsätta träna och kan lägga grunden till en bra vardagslydnad. Det är kul och så får man träffa lite andra hundmänniskor.
 
Sv: Dressera hunden

jag har faktiskt en hel livstid av kunskaper haha :) jag har växt upp mitt ibland hundar. som mest hade vi 30 hundar. men nu har vi bara 21st.
Jag tränar med Baron mkt, men får inget att riktigt sitta kvar och fungera. (förutom sitt :P)
Jag tror att han är lite vild/dragig för att han har ju draghundsblod i sig. (han är en alaskan husky, en slädhund) och deras uppgift är ju att dra. Men vill så gärna ha en hund som kan bli som en sällskapshund OCH en draghund..
får kämpa på.
 
Sv: Dressera hunden

*rodnar* Jag försöker i alla fall! :D Jag har som sagt en 1-åring här, innan henne hade jag inte haft valp på över 10 år! Köpte henne som 4-månaders i höstas och vi har haft våra stunder där ingenting fungerar, och vovven höll minsann på att bli överkörd en gång för att hon såg en colliehane på andra sidan en väg (vi var cirka 50 m ifrån dem när hon drog) och tvunget skulle dit och hälsa. Två bilar fick tvärnita... :o Men en unghundskurs och en blodspårskurs senare (samt första löpet) så har hon mognat till sig och är numera väldigt lyhörd.

En till övning som du kan göra för att få din hund mer fokuserad på dig, är att varje gång ni ska gå över en väg (om du överhuvudtaget rör dig i stadsmiljö?) så ska han sitta ner och titta upp på dig innan ni går över. Han kunde ju sitt, eller hur? Stanna en meter före övergångsstället, säg åt honom att sitta och vänta in honom. När han tittar upp på dig berömmer du massor och så går ni över. (Jag ger alltid kommandot "kom, så går vi" innan hunden får gå över gatan.) I början vågade min voffla knappt titta på mig alls, hon svepte bara med blicken lite kvickt. Men jag berömde ändå, och nu tittar hon upp på mig och håller blicken på mig tills jag säger "kom, så går vi". Så det tar sig! :)
 
Sv: Dressera hunden

Winterjoy skrev:
jag har faktiskt en hel livstid av kunskaper haha :)
Mmm, men det har ju viss betydelse hur långt det livet är. Jag tycker att det är klokt att gå en kurs när nånting strular, man behöver hjälp eller bara vill komma vidare. SBKs instruktörer är ofta väldigt duktiga och har många tips.
 
Sv: Dressera hunden

Klickerträning är vad du behöver.
Träna BaraVara, dvs passivitet.
Kvarasittande o kvarliggande är nyttigt för din hund.
Hemma ska den lära sig att vara i bur.
Du måste vara Det Stora Lugnet själv.
 
Sv: Dressera hunden

Vad jag tycker så ska du nog rasta hunden riktigt ordentligt innan du börjar "träna" den.
En så pass unghund har ju så mycket spring i sig att den har jätte svårt att koncentrera sig på något (måste ju vara med överallt där det händer saker).
Och då blir det ofta varken roligt för dig eller hunden (du blir irriterad på hunden för att han inte lyssnar och hunden tycker inte det är roligt)
Nu vet jag ju inte hur du bor men om jag vore du så hade jag prioriterat att lära hunden att springa berevid en cykel och ut och travat med hunden tills den är riktigt trött varje dag innan jag "tränar" lydnad med den(hunden följer dig väl när du har den kopplad så det är lite lättare att lära den springa brevid cykel). Kan ni inte ut och cykla så kom på något annat sätt att "köra slut" på hunden. När du sedan tränar är det lättare att börja med ett "lugnare" ställe där det inte finns så mycket annat intressant mer än du. Och sedan var jätte "rolig" och mycket beröm. Då kommer ju oxå hunden vara för trött för att flamsa okring på samma sätt (förhoppningsvis.. annars cyklar/tröttar ut ni en stund till).
När du ska lära hunden att gå fint i koppel så MÅSTE ni ha ett ord som betydder "gå fint/brevid i koppel" som t.ex. FOT. Ha till att börja med gärna någon leksak hunden tycker är fantastisk (i vårt fall en boll). Ha bollen i höger hand tillsammans med kopplet och om hunden drar vänder du håll ("belöna" aldrig med att fortsätta åt samma håll då har ju hunden vunnit). När du stannar så säger du sitt (dock endast de första gångerna.. hunden kommer till sist sätta sig reflexmässigt). Korrigera med ett ryck när du vänder håll med ett "hårt" FOT och när hunden är ikapp dig/vänt sig ett jätte glatt "DUKTIG, FOT, Duktig"(Glatt)
*Beröm när hunden går rätt och använd FOT (valtord) mycket tillsammans med Beröm.
*Mycket övning under lugna förhållanden ger resultat.
*Håll aldrig på mer än 5-10 min åt gången, lek lite och fortsätt sedan igen (Det ska vara roligt)

Jag tror att detta kommer att få din hund att lära sig gå fint och även ge resultat inom andra träningar. Det har funkat underbart för mig och min hund som var ett vrak. (45 kg hannhund som var "omöjlig")

Hoppas allt går bra och att du tog mig på rätt sätt.
 
Sv: Dressera hunden

Var det menat åt mig?

En 10-månaders hund är för ung för att cykelmotioneras, den måste få växa färdigt först. Men självklart ska hunden alltid vara rastad innan träning, det förutsätter jag.

Ställer mig lite frågande till termen "köra slut" på hunden. En hund är inte enklare att köra slut på än en häst, de kan oftast springa i evigheter. Men en hund som får mycket mental stimulans (parkbänkar, stockar, stenar m.m.) blir mycket tröttare och lär sig dessutom att koncentrera sig. Igen, en 10 månader gammal hund är för ung för att köras slut på, och jag tror inte att kontakten hund-matte blir bättre av att hunden alltid blir trött i kroppen innan träningspassen. Alla gör ju som de vill, men jag tycker inte att det låter som en god ide.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dressera hunden

Kommer på mig själv med att tycka att det var mycket i J3O's inlägg som jag motsätter mig. Rycka i kopplet, tjata kommandoordet när hunden redan gjort rätt, trötta ut hunden fysiskt... Till trådskaparen; läs gärna böcker i ämnet hundpsykologi och inkallning m.m. och gör sedan det som känns rätt för er. Gå kurser om det känns rätt, om inte annat kan det vara bra miljöträning för hunden att komma ut och träffa andra hundar under ordnade former. (d.v.s. inte under lek, utan under arbete.)
 
Sv: Dressera hunden

Till trådskaparen; Jaja.. men det verkar ju inte som om din hund "väljer" att lyda utan att den är intresserad av annat.. D.v.s överaktiv (så som jag läst ditt inlägg) En fysisk tröttare hund är heller inte lika intresserad av sådant den inte kunde låta bli innan den fick få utlopp för den energi. Så är det.. Jag kan dra jämnförelser om du vill men jag hoppas inte att det behövs.

En hund som får daglig motion (springa sig trött, mentalt tränas, leka med andra hundar osv.) är en lugnare hund och en mer metalt stabil hund än en hund som inte får motion. De är då även lättare att hantera. Angående cykling så kan du visst cykla med en 10 månaders hund men du får ju inte lov att överanstränga din hund, varken med underlaget eller hålla på förlänge. Men har man en extremt aktiv hund så kan man ju varva med lite cykling och lek.. Cykling (trav) är en av de bästa träningarna du kan ge en fullvuxen hund (tror ni inte mig så kontakta gärna hundmilitären) och det skadar inte att lite FÖRSIKTIGT lära hunden detta vid ca 1 års ålder. Jag menade då inte att du skulle ut och låta din hund löpa på asfallt var dag utan jag syftade mer på grässlingor osv.

Jag skrev detta inlägget till dig eftersom även jag har en väldigt aktiv hund som måste få MYCKET motion var dag. Han var väldigt aktiv som unghund och jag själv har jobbat efter dessa principer och ni får väldigt gärna komma och hälsa på oss eftersom jag kan garantera att lydigare och gladare hund får man leta efter.

Gisburne; "Rycka i kopplet, tjata kommandoordet när hunden redan gjort rätt". Skulle aldrig få för mig att för det första skada hunden. För det andra inte tjata ut något kommando. Men rent människorvett och lite djurkänsla så fattar man nog vad jag menar med inlägget.
"trötta ut hunden fysiskt" så att hunden har lättare att koncentrera sig istället för att själv bli irriterad eller ledsen för att hunden inte väljer att lyssna på en. Självklart vill jag ju inte att hunden ska ligga knallfall och inte orka röra på sig. Men lagom motion så den har lugnat ner sig till den grad (lugn)du själv vill ha hunden.
Med som sagt rent människorvett och lite djurkänsla
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dressera hunden

Det första inlägget jag skrev var inte till dig. Det var till trådskaparen. Jag såg inte att det var skrivet till dig och att det var du som hade svarat båda gångerna. (Jag får bättra mig själv på kollen)
 
Sv: Dressera hunden

Att lära in fot är inte speciellt svårt. Sök din hunds uppmärksamhet, var rolig, beröm när den tar kontakt med dig, gå runt i cirklar, runt träd, osv, ja vad som helst för att hunden skall tycka du är intressant.

Senare då ni fått bättre kontakt kan du lägga in ett komando, som fot eller här eller vad du önskar använda.


Och jag håller med Gisburne i att det var mycket i J3O's inlägg som även jag motsätter mig. De metoder som hon beskriver, skulle jag inte använda mig utav.
 
Sv: Dressera hunden

Nej.. ni måste inte hålla med mig.. Alla kan inte tycka lika.
Det finns hur många olika tränare som helst som träna på helt olika sätt.
Jag har en otroligt fint dresserad hund som lyder mig ialla lägen och har inte fått hålla på så himla länge med att traga in det. Så jag vet vad jag talar om sen om alla kanske inte har lika lätt som mig att lära hunden något nytt så kan inte jag hjälpa det.
Mitt sätt fungerar och det har jag min hund (dessutom de förra jag haft fast de lever ju inte längre) som bevis på. Kanske mitt sätt inte funkar för trådskaparen men det kan ju personen avgöra själv.
Och jag har inte slagit på min hund på något sätt och jag har en extremt glad och stabil hund idag.
 
Sv: Dressera hunden

Gisburne skrev:
Inkallningen är krånglig ibland på unghundar. Din vovve borde ju vara precis i gränslandet mellan valp och vuxen, och då brukar de tappa både syn och hörsel! :smirk: Min voffla är precis fyllda 1 år, och har sedan någon vecka tillbaka börjat lyssna på riktigt, och drar inte längre iväg utan att tänka sig för.

Tjata inte på hunden om den inte lyssnar, försök vara intressantare än "det andra" som hunden håller på med. Gå bort en bit, lek med en tennisboll eller nåt, kommer hunden så får den gärna titta på, men bollen är din. Först när du inbjuder hunden till lek får den vara med. Men det är också du som avslutar leken genom att ta bollen och ändra kroppsspråk. Förhoppningsvis kommer hunden se dig som en intressant person om du gör på det viset, istället för att ropa dig blå i ansiketet efter en hund som inte vill lyssna. (Säger inte att du gör det, exempel bara!)

Har märkt att det oftast är enklast att bryta hundens betéende genom att hitta på något nytt. När du är ute med hunden, så hitta på knasiga saker som att hoppa upp och ner på parkbänkar och lekställningar, upp och balansera på stenar och stockar i skogen, kasta ut godis som hunden får söka efter, etc. Tappar hunden intresset och vandrar iväg och vägrar komma när du ropar, spring åt andra hållet. Bryt mönstret av att bara vara ute och gå, gör oförutsägbara saker. När hunden hajar att du plötsligt kan rusa iväg i full fart, eller hoppa över fallna träd m.m. så kommer den förhoppningsvis hålla ett bättre öga på vad du gör, så att den inte tappar bort sig.

När hunden förstår att du är rolig och att komma till dig är kul, då först kommer den börja lyssna på dig när du ropar. Även om du inte har något konkret att göra när hunden kommer till dig, så klappa om vovven, beröm och gosa! Att komma till dig ska vara höjdpunkten, varje gång! :) Lycka till!

Mycket bra sagt tycker jag. Men villl bara tillägga: ropa inte i onödan. Alltså kalla inte på hunden hela tiden utan anledning - kan resultera i att den tröttnar (de lär sig snabbt).

:crazy:
 
Sv: Dressera hunden

MaryHo skrev:
Mycket bra sagt tycker jag. Men villl bara tillägga: ropa inte i onödan. Alltså kalla inte på hunden hela tiden utan anledning - kan resultera i att den tröttnar (de lär sig snabbt).

:crazy:

Boktips!

Från valp till vuxen hund av Åsa Ahlbom.
Tar upp allt som du undrar över med jättebra tips!!!:idea:
 
Sv: Dressera hunden

J3O skrev:
Vad jag tycker så ska du nog rasta hunden riktigt ordentligt innan du börjar "träna" den.
En så pass unghund har ju så mycket spring i sig att den har jätte svårt att koncentrera sig på något (måste ju vara med överallt där det händer saker).
Och då blir det ofta varken roligt för dig eller hunden (du blir irriterad på hunden för att han inte lyssnar och hunden tycker inte det är roligt)
Nu vet jag ju inte hur du bor men om jag vore du så hade jag prioriterat att lära hunden att springa berevid en cykel och ut och travat med hunden tills den är riktigt trött varje dag innan jag "tränar" lydnad med den(hunden följer dig väl när du har den kopplad så det är lite lättare att lära den springa brevid cykel). Kan ni inte ut och cykla så kom på något annat sätt att "köra slut" på hunden. När du sedan tränar är det lättare att börja med ett "lugnare" ställe där det inte finns så mycket annat intressant mer än du. Och sedan var jätte "rolig" och mycket beröm. Då kommer ju oxå hunden vara för trött för att flamsa okring på samma sätt (förhoppningsvis.. annars cyklar/tröttar ut ni en stund till).
När du ska lära hunden att gå fint i koppel så MÅSTE ni ha ett ord som betydder "gå fint/brevid i koppel" som t.ex. FOT. Ha till att börja med gärna någon leksak hunden tycker är fantastisk (i vårt fall en boll). Ha bollen i höger hand tillsammans med kopplet och om hunden drar vänder du håll ("belöna" aldrig med att fortsätta åt samma håll då har ju hunden vunnit). När du stannar så säger du sitt (dock endast de första gångerna.. hunden kommer till sist sätta sig reflexmässigt). Korrigera med ett ryck när du vänder håll med ett "hårt" FOT och när hunden är ikapp dig/vänt sig ett jätte glatt "DUKTIG, FOT, Duktig"(Glatt)
*Beröm när hunden går rätt och använd FOT (valtord) mycket tillsammans med Beröm.
*Mycket övning under lugna förhållanden ger resultat.
*Håll aldrig på mer än 5-10 min åt gången, lek lite och fortsätt sedan igen (Det ska vara roligt)

Jag tror att detta kommer att få din hund att lära sig gå fint och även ge resultat inom andra träningar. Det har funkat underbart för mig och min hund som var ett vrak. (45 kg hannhund som var "omöjlig")

Hoppas allt går bra och att du tog mig på rätt sätt.

Jag tycker inte alls att du har fel här utan jag håller med dig. Jag tog inte texten som ngt "ryck i kopplet hårt som fan och tjata tills hunden gör dom du säger". Generellt håller jag med, däremot ligger det mycket i det Gisburne säger, att man ska göra sig själv så intressant och rolig som möjligt för att väcka intresse. En kombination av dessa ger nog önskvärt resultat.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 835
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 674
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp