Drar ner huvudet

Tättran

Trådstartare
Hej. Min häst har börjat att dra der huvudet dom två senaste ggr jag ridit. tex när jag pillrar med tyglarna för lossa honom lite. Vad beror det på tro?

Sv: Drar ner huvudet

Förmodligen tycker han inte om bettet, vad rider du på? kan det vara för stort, för litet? Vad menar du med "pillrar"?

Kan ju vara för att du pillrar med tyglarna :grin: Kan inte vara speciellt bekvämt för hästen..

okej men vad menar du när du säger "pillrar" med händerna? Jag tror det får komma lite mer information om allt möjligt om nån ska kunna hjälpa dig

Tar lite lätt i tyglarna så att han ska lossa lite i nacken, och inte hänga sig på bettet.

Jag tror du har svaret själv där!

Gör halvhalter och sitt inte och "pillra" med tyglarna, låter ju som om hästen försöker dra tyglarna ur handen på dig. Rid med sätet i stället o en mjuk hand :)

Om inte detta hjälper så byt bett!

Jag förstår vad du menar...

Hade samma problem själv, hästen hänger gärna lite i bettet innan och när man försöker lossa och få den sluta bita sig fast så hamnar man helt plötsligt i framstupa-sidoläge!

Uppresande tygeltag, lägg på benen och rid vidare. Sträva efter lätt å fin kontakt där framme, så accepterar han snart att du inte vill bära runt honom.

Stark sits är också bra.

Hoppas det hälper :)

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 426
Senast: Cs218
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 502
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar