Drar ner huvudet i galoppen

YlvaG

Trådstartare
Japp. De är mi9tt problem... När vi galoperar så drar han ner huvudet... Han hostar också så jag är rädd att vi ska gå omkull närsomhälst.... Läskigt jö :o

Hästen är en ponny, 25år, arab/welsh... rids 3-5 dagar i veckan just nu...

Superpigg!!!

Kram Ylva

Min häst kan göra så ibland då jag galopperar på rakbanan. Men då släpper jag på tygeln och han blir förvånad. Doch inte släppa för hastigt, för då kanske de tappar balansen. Sedan gör han så igen och jag svarar med att inte ge honom något stöd. Tillslut inser han att han inte får något stöd alls när han hänger på bettet och han slutar göra så. Istället lyssnar han mycket bättre.

hostar han när han rids? även annars??
ta ut en vet. som får kolla lungor på honom och rid lugnt tills att ni vet om d e något problem...

Äsch, vi vet vad felet är... eh... Bronkit? Heter de så?
Han börjar iaf. hosta när de ändrar temperatur snabbt. Men
när han hostar så får man "försöka" sakta av och vänta på
att han slutat hosta och sen är de okej igen... Han är ju
inte purung längre om man säger så...

Kram Ylva

Det jag har funnit ut med hästar med bronkit är att om man skrittar fram dem i ett friskt tempo hostar dom ur sig då.
Slemlösande från vetrinären kan vara på sin plats om han inte redan får det?

Om han drar ner huvudet föratt hosta enbart är det kanske inte så mycket att göra åt..Hosta måste han ju få lov till att göra..
Men annars så skulle jag driva på ordentligen när han drar ner huvudet och sitta stadigt i sadeln och inte följa med hans hals fram.Utan sitta rakt upp och ner och driva på.

hästen jag rider kan oxå försöka dra ner huvé ibland, då trycker jag på med skänklarna så han tvingas avända bakdelen, så han inte blir lika framtung. funkar för mig ialla fall :smirk:

Tja!
Om ni har koll på hostan ska jag inte lägga mig i det, men om hästen drar ner huvudet även när han inte hostar o du inte tror att luftvägarna har något med saken att göra så är mitt tips att få hästen att bära upp sig själv bättre. att den hänger på bettet tyder ju på att den inte vill bära upp sig själv. Arbeta mer med skänklarna är allt jag kan säga...Kanske inte mkt till tips, men jag önskar dig lycka till iaf :) Glömm inte att hästen är gammal bara, den kanske tycker att det är jobbigt med galopp.

Lycka till :cool:

Som någon skrev innan, hosta måste han ju få göra.
Annars så är det bästa att driva på och hålla dig upprätt så att du inte faller framåt och tappar balansen.
Drar han ner huvudet just för att han behöver hosta eller är det "bustrix" som han har för sig?

dra upp huvudet igen eller ännu hellre se till att hästen inte får tillfället att dra ner huvudet ;)

Jag brukar rent generellt på hästar som har en tendens att dra ner hyuvudet i t ex galoppen sitta upprätt samtidigt som jag driver på framåt. Ett bra tips är att göra regelbundna uppresande tygeltag, dvs att du bara lyfter handen rakt uppåt och sedan mjuknar av och sänker handen igen när hästen lyft sitt huvud till normalläge.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 643
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 538
Senast: AlmostEasy
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 552
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar