Drar luft med hjälp av tex grimskaft

cikoria

Trådstartare
Jag har en valack f 2009 han går på lösdrift fri tillgång på hö och temererat vatten, är en egen uppfödning,
När han står i boxen och jag sätter fast honom i ett grimskaft försöker han få tag i det och dra luft. Lämnar honom aldrig ensam i boxen med grimskaftet.
Ställer jag honom på gången försöker han också få tag i en sidas grimskaft för att dra luft,kortar linan så han inte kommer åt den.
Han provar aldrig annars och har aldrig träffat en krubbitare, har aldrig varit med om dylikt med ovana hos en unghäst.
Någon ide hur det uppkommit och vad ska man göra ?

Sv: Drar luft med hjälp av tex grimskaft

Det är inte så att häst bara biter i grimskaftet och vill hålla det? Jag tycker det borde vara svårt att krubbita på ett grimskaft. Fast och andra sidan kan ju hästar svälja luft även utan att krubbita..så det kanske går.

Jag har typ samma, val f09, lösdrift med hö i slowfeedingnät. Ej egen uppfödning.
Hans mamma är krubbitare och det verkar som att han lärt av henne.
Han drar också in luft genom att bita tag i grimskaft osv om han står uppbunden, han drar även i hönätet och ibland de andras täcken.
I vårt fall verkar det hänge ihop med stress, om han får komma in och vila och äta i lugn och ro så minskar beteendet, på sommaren är det helt borta.

Jag tycker att det verkar växa bort i någon mån också, kanske att det försvinner vartefter som hans matbehov "minskar" när han blir färdigväxt.

Delvis Kl

Har vi inte kommit fram till att hästar INTE drar IN luft. utan rapar.
Troligen med början av magont o sen som en drog som kan "smitta".

Precis som vi kan framkalla en rapning.

Nja, det är ju varken eller om man ska vara petig. Det är ingen rap (eftersom luften inte kommer från magen) och den drar ju inte in luft i magen heller. Ljudet uppstår när luft far förbi div prylar i strupen(utifrån och in) men sedan åker luften ut igen.

Och många gånger är magont grundorsaken ja.
I mitt fall vet jag inte om stoet lärt fölet, eller om han helt enkelt ärvt en risig/stressig/känslig mage av henne.

Det finns hästar som mår alldeles utmärkt och lever under perfekta förhållanden som krubbiter. Gilla läget!

Det är ju möjligt, men eftersom att det kan vara svårt att helt utesluta magproblem så tycker jag att det är dumt att ignorera den möjligheten.
Som i mitt fall är det tydligt att hästen gör det här i perioder av olika typer av stress, därför gissar jag att han inte upplever att han mår perfekt.

KL

Stereotypa beteenden som ex. krubbitning kan inte överföras på andra individer. Detta trodde jag var en sanning som de flesta som hängt med i hästsvängen de senaste 10 åren kände till:angel:

Delvis Kl

Har vi inte kommit fram till att hästar INTE drar IN luft. utan rapar.
Troligen med början av magont o sen som en drog som kan "smitta".

Precis som vi kan framkalla en rapning.

Fast det stämmer inte, de som jag har haft har samtliga varit extremt pruttiga hästar.

De får in luft dock sväljer de inte all luft men visst sjutton kommer det ner en del.

Och nej det är inget som "smittar" heller utan det är alltid något som utlöst beteendet tex stress, magbesvär etc

Det är som med rökning. Har man en gång börjat så är det svårt att sluta trots att man inte har en anledning att röka.

Det kan vara så enkelt som att dom står i biter i stolpen i hagen och kommer på hur man krubbar. Känslan kan uppfattas som angenäm och då kan man ta till beteendet när andan faller på. Utan stress eller magont som orsak.

KL

Stereotypa beteenden som ex. krubbitning kan inte överföras på andra individer. Detta trodde jag var en sanning som de flesta som hängt med i hästsvängen de senaste 10 åren kände till:angel:

Gäller det även helt säkert mellan sto och föl?

Fast det stämmer inte, de som jag har haft har samtliga varit extremt pruttiga hästar.

De får in luft dock sväljer de inte all luft men visst sjutton kommer det ner en del.

Och nej det är inget som "smittar" heller utan det är alltid något som utlöst beteendet tex stress, magbesvär etc

Nej, det kommer inte ner något. Det där har de forskat på. Pruttigheten kommer antagligen från en dålig mage som är orsaken till att hästen krubbiter/luftsnappar osv.

Just så:bow:

Att i synnerhet unga hästar tar efter betéenden är inget konstigt, varav man inte vill ha krubbitare i stallet.

Min gamla stog som ung brevid en sur häst som även drog tänderna i gallret- ja det tog inte lång tid för min då 3åriga häst att lära sig:crazy:

Nej, det kommer inte ner något. Det där har de forskat på. Pruttigheten kommer antagligen från en dålig mage som är orsaken till att hästen krubbiter/luftsnappar osv.

Och jag har fått helt annan information. Och nej hästen har ingen dålig mage utan ju mer hon krubbar desto mer prutt. Sätter man rem på henne så slutar hon att prutta och det borde hon inte göra om det inte var så att hon fick ner luft, däremot så vänder den största mängden luft i svalget

Att i synnerhet unga hästar tar efter betéenden är inget konstigt, varav man inte vill ha krubbitare i stallet.

Krubbitning är ett symptom inte ett beteende som smittar.

Haft flera avelsston som krubbitit och som aldrig lämnat det vidare till sina föl. Inte ens grannarna till stona allt från föl till äldre har aldrig tagit efter beteendet

Krubbitning är ett symptom inte ett beteende som smittar.

Haft flera avelsston som krubbitit och som aldrig lämnat det vidare till sina föl. Inte ens grannarna till stona allt från föl till äldre har aldrig tagit efter beteendet

Finns det några undersökningar på detta som befäster antingen det ena eller det andra?

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 046
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 789
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 287
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 415
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår