drar inte upp stenarna

martha

Trådstartare
Näääe, det gör inte min tvååring och jag tror aldrig jag haft nån som aldrig gör det. Nän som haft nån lika och har den börjat med det senare eller måste man ha susse jämt ( jag har inte börjat med det)...han äar ett ganska ordentligt paket och jag vill inte kastrera än för han mäter stolta 167 i manken och han behöver nog sina hormoner för att växa till sig mera...

Här är han :D...den som står på 2 ben, den andra lille är fyra....;)

28319_1422917822738_1526504432_1019172_5849657_n.jpg

Sv: drar inte upp stenarna

Vad menar du med att han behöver hormonerna för att växa till sig? Är du inte rädd att han blir för stor istället? har själv gjort den missen...

Vad menar du med att han behöver hormonerna för att växa till sig? Är du inte rädd att han blir för stor istället? har själv gjort den missen...

Han såg rätt liten ut, hon menar kanske att hon väntar med att skära honom tills han har "grofsat" (grov :D ) i sig lite, om han nu gör de?

Liten ??!! :D
han är 167 och bara två år....

giffan, det är faktiskt tvärtom, om man kastrerar tidigt så säger inte hormonerna tll när tillväxtzonerna ska sluta sig och det är så att dom kan bli större vid tidig kastrering.

Det är så mycket som har med hormoner att göra och jag tycker det är läskigt att kastrera tidigt..om du t ex har sköldkörtelproblem så har det med hormoner att göra....tillväxtzonerna som sagt har med hornoner att göra ....skelettet, personligheten ...ja massor har med det att göra...
Men jehu har lite rätt där att jag vill att han ska få muskla upp sig mer ( där har du också en hormonrelaterat sak )han behöver verkligen sina hormoner minst ett år till...sen att han är gudomligt snäll gör inte saken värre

Fast jag har hört många som säger att man ska kastrera tidigt för att inte få dem för stora...

Fast det ÄR som så att dom växer mer efter en tidig kastrering. Hingstnacke och grovheten kommer dock med kulorna och åren ;)

Grovheten har väl knappast med om kulorna är kvar att göra eller ej?

Åtminstone inte om man ska se på min valack - kastrerad på våren som tvååring, riktig räka på våren som treåring. Som sjuåring är han en riktig "bit" och nacken är i och för sig ingen hingstnacke men inte långt ifrån.

Så om jag kastrerar min lilla ettåring, hur stor är chansen att han blir större då?

Det är så mycket som har med hormoner att göra och jag tycker det är läskigt att kastrera tidigt..om du t ex har sköldkörtelproblem så har det med hormoner att göra....tillväxtzonerna som sagt har med hornoner att göra ....skelettet, personligheten ...ja massor har med det att göra...
Men hur är det med stona och deras hormoner och tillväxtzoner?
Jag har aldrig hört talas om detta tidigare men blev mycket nyfiken nu.
Vi tränar alltid våra hästar för ev start som 2 åringar, men vi är då noga med att kolla tillväxtzonerna i framknäna först.
gulan

..dom går ju som oförsedda....deras hormoner lägger vi ju oss inte i. Dom blir ju som dom blir :D. Och just tillväxtzonerna är bra att kolla på våren som 2 åringar...alla är inte "tidiga" där.

Giffan....chansen att han växer "längre" är stor eftersom hormonerna styr när tillväxtzonerna skall slutas( främst i framknän)...kotor sluts tidigare och ex bakknän mycket mycket senare...när dessa hormoner r ur spel så sluts zonerna senare......iallafall har jag alltid hört så och tror att det är sant.

Håller med martha. Jag har inga vetenskapliga belägg avseende tillväxtzoner etc men de hingstar vi kastrerat som ettåringar har både blivit senare (fysiskt omogna - hänger ju ihop en hel del med aktiva tillväxtzoner)) samt större än vad de borde ha blivit med tanke på arvsanlag..

Att de växer längre är också ett känt faktum bland den äldre travgenerationen. Åtminstone här uppe.

Lite OT men bastarder lejon/tiger kommer aldrig i puberteten så dom växer hela tiden. Kan det hänga ihop på nåt vis? Nä, kanske inte.

kan kanske göra det...det jag vet är ju att hormonerna styr när tillväxtzonerna ska slutas---

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Övr. Hund Hej, Har en Grand Danois hanne på drygt ett år som är helt galen i min frus systers hund. Vi brukar vara på hundön bredvid drottningholm...
2
Svar
23
· Visningar
5 496
Senast: snorp
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 508
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024