Drar i tyglarna.

N

Naomi

Jag har en travare som jag ridit nu i c:a 1 år. Hon är snäll och duktig och lättlärd och trevlig på alla sätt o vis. MEN, hon drar hela tiden huvudet framåt, rycker tyglarna ur händerna så där vart tredje, vart fjärde steg. Hela tiden far hon fram med huvet. Jag blir galen. Vad ska man göra för att få henne att sluta. Jag har försökt att bara hålla händerna stadigt, blivit arg...., mm. Ingenting verkar hjälpa. Hon kan gå fint på tygel och lyder hjälper och det skulle kunna vara hur bra som helst om hon bara inte drog skallen framåt hela tiden. Har någon ett bra råd att komma med??

Sv: Drar i tyglarna.

min mammas häst var likadan. Hon tränade JÄTTEMYCKET dressyr o nu är han symptomfri.

Kolla tänder och kolla gärna med en hästmassör före du rider nästa gång! hästen kan ha väldigt ont! Om detta ej leder till något så prova att att av nosgrimman, byt träns m.m. kanske detta funkar?

Bör kanske tillägga att mammas häst höll på så i 3 år!

Jag har faktiskt samma problem med en travare jag rider, Och jag har kommit fram till att han gör så när jag inte ger tillräckligt med eftergift vid en förhållning. Brukar då rida med lite längre men ej glappande tygel och vara lätt i handen så att han inte stör sig i bettet. Det är klart att han inte får sticka med mig.. men jag har faktiskt mer kontroll ju mer lätt jag är i handen. :rofl:

Lycka till!

Det var samma sak med min häst och det kan vara tre saker som jag tror att det kan vara... Antigen så är hon så lätt ömmad i munnen så att hon har svårt med bettet eller så är det för litet och skaver.. Och om en häst har svårt med ett bett kan man köpa ett svart bett (sötmalm) som ligger bättre i munnen. Vissa ska till och med ha tredelat bett för det ligger bättre i munnen...
Den andra som det kan va är att hon har ont i ryggen och då är en hästmassör bra att använda sig av...
Det tredje är att hon har kommit på att hon ska jävlas med dig...
Vad vet jag men det är vad jag tror att det kan va..
Lycka till!!:bump:

Kan det vara så att hon är bortskämd med att gå mycket på lång tygel?
När du tex. travat och går över till skritt,,,,ger du henne långa tyglar direkt då?
Eller efter en övning eller liknande?
De lär sig väldigt fort och skämmer man bort dom med lång tygel så är det väldigt lätt gjort att de börjar dra i tyglarna på det viset.

Hästen kanske inte trivs med bettet du använder, det kanske ligger emot någon tand vid tag i tyglen? Vissa tvådelade (kanske alla) bett viker sig uppåt och går upp i gommen på hästen vid tygeltag.

Om inte och allt är bra så är det nog bara en olat.........

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 887
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama