Drar i tyglarna.

P

Popkorn

Err, helt usel rubrik.

Jag har börjat bygga upp en nordisvalack på 7 år, han har inte gjort eller sett så mycket i sitt liv men vi jobbar på det.
Han testar mycket, vissa dagar är värre än andra men det går framåt varje dag. Hur som helst, till min fråga.
Han går ofta och skjuter fram huvudet, nästan drar en ur sadeln vissa gånger.
Släpper jag efter så går han nästan med mulen i backen nån meter sen knallar han på i friskt tempo.

Är det någon som har en aning vad han vill? Jag rider inte med helt långa tyglar, men jag har inte heller särskilt
korta tyglar och kräver absolut ingen samling av honom, han får gå med huvudet hur han vill.

Kan det vara så att han känner sig i obalans och vill balansera sig?
Ska jag släppa efter? Det kan vara halvvägs ner för en backe likväl som på plant underlag. Dock bara i skritt, aldrig i trav.

Sv: Drar i tyglarna.

Jag har samma problem! Har ett varmblod som drar i tyglarna, mest i början på ridturen. Otålighet? Jag rider med en mjuk hand och sitter inte och "håller" honom. Men ska man vara följsam med handen när han drar?

Gör den det "närsomhelst" på ridpasset?

Vissa hästar gör så när de är trötta (blivit jobbade lite för hårt) och andra gör det pga obehag från sadel eller bett/hand.

gör hästen så när ni bara lunkar på? kan vara så att ni sitter och tar det lite lugnt och då kanske hästen tänker lika dant. man kan testa att hela tiden hitta på saker. tex serpentiner ( även i skogen) halter, övergångar volter ;) kanske den får annat att tänka på.

min gör lika dant och jag sätter han i jobb varje gång. jag låter han alltid få långa tyglar i pauser i alla ridpass när jag vill, inte när han känner för det.

Min gör lite samma sak, ffa när jag tömkör. Tror att han gör det när han tycker det är jobbigt, lite utlopp för frustration. Har försökt ignorera, men det som funkar bäst är att hålla samma handställning (så gott det går), varken släppa eller dra emot och säga bestämt nej. Han har mer och mer slutat nu när han är mer van och musklad. Lycka till!

Jag tänker såhär: har man lång tygel, men inte riktigt, blir hästen lite irriterad för att den inte får tillräckligt utrymme för att svänga med huvudet. Så när du har lång tygel, ha helt långa tyglar.
Ska du ta tyglarna, ge ordentligt stöd och försök se till att de inte glappar.

Jag har ridit många hästar som är känsliga i munnen, de går ofta mycket bättre om man har en bra kontakt i tygeln istället för att mesa o mjäka för att man känner att den är så känslig.

Värt ett försök iallafall...

min hade lite samma tendenser när han kom o höll på o slet i tyglarna o böka försökte plocka bettet osv men det var av att han ville få sin vilja igen eller var uttråkad. numera skiljer jag på långa tyglar= slappa av o njut typ för honom. o sen arbete föövrig sen kan jag läggain de flera gånger på en ridtur men när jag säger det. så nu har han slutat att hålla på med tömmar så man halft dyker av och gillar när han på mina infalla får "gå". speciellt sista biten hem då han ska skrittas av då får han fria tyglar med övervakning o då sträker han ut o frustar o en nöjd men inga tendenser att slita o dra :D

Jag har lite samma problem jag med.. Min ridtravare gör alltid så när han inte lyssnar på mej. Jag försöker få honom att föstå tex en övning vi ska göra. Han lyssnar inte utan börjar rycka tyglara ur händerna på mej. Eftersom jag inte jobbar så mke i trav just nu så blir det mest övningar i skritt. Jag tror att han mest gör det för att han vill göra som han vill. (stå och äta) Men samtidigt så har han ju en lite omusklad hals så det kanske hänger ihop.. Han tycker det blir jobbigt att göra det jag ber honom om kanske.
btw, hur bygger man upp hästens halsmuskler?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: tessan.g
·
Kropp & Själ Idag hade jag en skitdag på jobbet. Första mötet blev inte som önskat, och i frågor som är viktiga för mig så var vi inte alls överens...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 230
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 491
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30