Drar i kopplet

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Luxus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 972
L

Luxus

Hur skulle ni lära en 6 månaders aussie att gå fint i kopplet? har provat fler olika sätt men hon verkar inte förstå vad jag vill, är det kanske för mycket begärt att hon inte ska dra? kommer detta att ge med sig när hon blir äldre (1-2år) och inte är så busig längre?

Ge mig ALLA tips! :bump:

Sv: Drar i kopplet

Dra i kopplet är en ovana hunden inte ska få lägga till med, det är väldigt jobbigt att bli av med.

Det finns nog lika många olika tips att få dem att sluta som det finns hundägare, ungefär. Ett, kanske säkert men väldigt tålamodskrävande, tips är att drar hunden, stanna. När den ger efter (alltså kollar på dig eller går emot dig) så beröm.
Det kräver att man VARENDA gång hunden drar stannar.

Ett annat är att lära in en kommando för att inte dra. T ex "här", drar hunden gör du ett ryckande och säger "nej, häär". När den går bra berömmer du, "braaa, häär."
Det optimala är att när du rycker och säger här, att hunden då vänder och går till dig.
Därför ska du innan lära in vilken position hunden ska ha när du säger "här".
När hunden går där du vill ha den säger du "häär!" och berömmer med en gång.

Men SJÄLVKLART ska du lära valpis att gå i koppel redan nu! Det är många som tror att mycket blir bättre med åren, men det är väldigt sällan det blir så, snarare tvärt om. Har en hund fått ha en ovana i flera år är det svårare att få bort den eftersom den sitter djupare.

Detta är den metod som jag tror funkar bäst eftersom hundarna får tänka själva:

Ett tips är att drar hunden, stanna. När den ger efter (alltså kollar på dig eller går emot dig) så beröm.
Det kräver att man VARENDA gång hunden drar stannar.

Lycka till:)

Gilly

Tack för era svar!

Har provat metoden att stanna varje gång hon drar och det går väl sådär :angel:, hinner ta 2 steg sen drar hon igen :crazy: men det är bara att jobba på,

Skönt att höra att jag inte begär för mycket, vill absolut inte ha en hund som drar i kopplet så jag har jobbat på det från början men inte så mycket då hon oftast är lös, brukar koppla henne på hemvägen för att träna då hon har sprungit av sig och är lite trött,

har gått valpkurs och nu börjat på allmänlydnad men får just ingen hjälp annat än från dom andra deltagarna :D

Ett annat är att lära in en kommando för att inte dra. T ex "här", drar hunden gör du ett ryckande och säger "nej, häär". När den går bra berömmer du, "braaa, häär."
Det optimala är att när du rycker och säger här, att hunden då vänder och går till dig.
Därför ska du innan lära in vilken position hunden ska ha när du säger "här".
När hunden går där du vill ha den säger du "häär!" och berömmer med en gång.

Låter intressant, om jag säger nej när hon drar så vänder hon sig om och får beröm men jag har inte lärt in ett "positionsord", ska nog tänka på att utveckla det när mitt tålamod för andra övningen tagit slut.

Har ett jättebra tips. Är du koncekvent i några dagar och gör precis som jag säger :D Så har du sen en hund som inte drar mer :)

Skriver om det senare idag, för ni ska det komma hundbesök som ska trimmas :)

På mina ligister har det aldrig fungerat att enbart stanna, utan jag har istället gjort så att när dom dragit så har jag tvärvänt.
Det kan bli några vändor fram och tillbaka, men mina har hajjat till snabbare med den metoden.

Har ett jättebra tips. Är du koncekvent i några dagar och gör precis som jag säger :D Så har du sen en hund som inte drar mer :)

Skriver om det senare idag, för ni ska det komma hundbesök som ska trimmas :)

Väntar med spänning
tobbie_dumdidum.gif
:D

På mina ligister har det aldrig fungerat att enbart stanna, utan jag har istället gjort så att när dom dragit så har jag tvärvänt.
Det kan bli några vändor fram och tillbaka, men mina har hajjat till snabbare med den metoden.

Uppfattar att min är likadan, är liksom inte nog besvär i förhållande till att dra i kopplet för att hon ska tänka ut vad det är vi håller på med, har testat att vända några gånger fram och tillbaka och hon är i änden av kopplet varje gång :crazy: är det tålamod som gäller här med? :D

Tålamod och massor av beröm när hunden söker kontakt.
Framförallt måste man vara noga med att hela tiden vara konsekvent, så att man inte gör så att man jobbar på att hunden inte ska dra under dom längre promenaderna medan man inte orkar engagera sig tolv på natten när man kvällskissar.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 836
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 497
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 094
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka