Drar åt vänster

Lindon

Trådstartare
Min shettis har börjat med att dra väldigt till vänster då jag kör. Brukar köra på vänster sida längs vägen för att lättare ha syn på trafiken. Men på lite större vägar håller jag mig till höger. Nu den sista tiden är hon väldigt svår att hålla på höger sida. Hon drar till vänster, gör skänkelvikning över vägen. När vi travar måste jag ställa henne lätt i nacken till vänster eller så kör vi längs gräskanten halvt ner i diket.. då jag styr henne till höger vänder hon nacken till höger men vägrar flytta sig.

Har gått igenom utrustn. Vi var med om en liten skogsskentur då den andra var med som handhäst så jag funderar om kärran har fått sig en törn. Högra skakeln rör sig framåt medan vänster ligger still.

Ponnyn är lite styvare åt vänster håll har jag märkt vid stretchning. Massören kmr på måndag så jag får se vad hon säger.

Skulle säga att detta problem inte syns lika bra i tömkörning så måste ju nästan bero på utrustningen. Men var ska jag börja leta? Hö hjul på kärran har haft problem då hjullagret var sönder och det drog ojämt,men det är fixat.

Sv: Drar åt vänster

Min gjorde likadan för några år sen fast åt höger. Hur jag än försökte styra och ställa så blev det inte bra. Jag fick istället ta hjälp av pisken. När han drog till höger visade jag honom pisken i skänkelläget och han fortsatte rakt fram. Varför han drog snett vet jag inte, men det slutade helt när jag blev mer noggrann med pisken, så det borde inte berott på utrustningen.

Förresten, var sitter du i vagnen och har du skygglappar?

Jag tycker att jag inte har så stor hjälp av pisken faktiskt, hon går inte undan för den. I början av sommaren drog hon för att äta gräs, så jag har trott att detta beror på olydnad. Men senaste 2 gångerna känns det som hur jag ens försöker vara hård och konsekvent så drar hon ändå. Därför tänkte jag om nåt helt enkelt hindrar henne.

Jag sitter i mitten och använder inte skygglappar. Men jag har ett körhuvudlag med skygglappar så jag kan testa detta idag.

Kanske hon bara testar mej?

Har du möjlighet att köra på en ridbanan eller en äng? Drar hon åt sidan även där? Testa i så fall med skygglappar. Här märkt att en del hästar med mycket man kan gå åt sidan, förmodligen för att den skymmer sikt/ljud bakåt.
Annars får du träna in pisken som hjälpmedel när du tömkör så hon lär sig att gå undan för den när du vill. Man kan använda pisken på många sätt, antingen bara lägga den mot sidan eller göra cirkelrörelser så snärten bara snuddar hästen. Sen är kanske ett halvblod med känslig för sånt än en matglad shettis, men är du noggrann och konsekvent när du tränar så kommer det ge resultat.
Hon kanske testar dig eller så är det något hon inte förstår, spelar dum!?

Ska prova nu med skygglappar,återkommer sen.

Det är först nu vi börjat köra på allvar,hittills har vi mest lullat på. Nu börjar hon få bra kondis och flås. Börjar fundera om hon börjar kräva att man jobbar nu med henne,verkligen varje minut.

Du säger att problemet inte finns i tömkörningen, tömkör du på samma ställen som du kör?

Hade kollat så skaklarna är lika långa, jämna och har samma vikt. Är vagnen balanserad? Är den tung?

Kan tänka mig att en häst som är sned och får tyngd på att bära eller dra blir "mer sned" eller hur man ska förklara det? Kanske ta ett par veckor och bara tömköra, försöka få henne mer jämn där?

Min ponny drog också åt vänster, speciellt uppför när det gick tyngre. Jag hade kiropraktor ute och mycket riktigt var han sned i korset.
Det rättades till och efter det har han blivit rakare. Man får ju vara noga med rakriktningen förstås, speciellt i början tills hästen har musklat sig jämnt. Jag försöker också tömköra på volt regelbundet så man får genom böjning åt bägge håll.

Svarar också luna10.

Hade massör/kiropraktor ute idag. Mycket riktigt som jag trodde. Hon är stel i båda bogar, samt har en punkt på höger bak - biceps vad-det-nu-var på latin som är väldigt öm. Ska låta min mamma som håller på med akupunktur behandla henne samt tömköra henne nu ett tag. Tror jag satsar på skogen för att få henne att gymnastisera lite runt träden.

Sen såg vi också att hennes hovar är ojämna fram. Ska säga åt hovis att han måste rätta till det.

När jag börjar köra igen måste jag satsa mest på att rakrikta. För det har varit det svåraste nu- då hon velat dra åt endera hållen.

Tack för era synpunkter! :)

Att hovarna blivit olika fram kan vara ett tecken på att hästen avlastar något, för oss visade det sig vara infl i både has och bakknä... Min drar också gärna åt vänster, han är lite svagare i vänster bak.

Mitt tips är att boka in en tid hos en veterinär som är duktig på rörelsestörningar och gå igenom hästen noga. Jag lovar att det är värt det oavsett. Är det inget fel så vet man det säkert, är det fel så har man hittat det i god tid.

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 676
Senast: prallan
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 426
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 950
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
734
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur