Dräktigt sto som rullat fast.

Sophia_

Trådstartare
Mitt sto, dräktigt på ca 180 dagar, rullade fast i boxen ikväll. Hon kan inte ha legat mer än 10-15 min innan vi fick runt henne. Jag vet att hon stod när jag kom ned till stallet, och jag var där hela tiden. (Hörde aldrig några sparkar utan plötsligt låg hon bara där.) Fick inte runt henne själv dock så jag fick ringa ner hjälp från gården.

Frågan är hur orolig jag bör vara för fölet nu? Hon är ganska tjock redan så det var säkert en bidragande faktor till att hon inte kom upp. Finns det risk att fostret skadats/kastats?

Sv: Dräktigt sto som rullat fast.

Då skall jag lugna dig mitt hopplösa sto låg fast jag vet inte hur många gånger när hon var dräktig men hon fick en fin liten piggelin ändå, var själv väldigt orolig och fråga vet om saken, vist har man otur så kan fölis snurra runt osv men risken är liten de ligger ju ner utsträckta på sidan annars också så att de i stället ligger ytterligare ett kvarts varv åt fel håll ökar ju inte risken jättemkt.
Mitt sto har tyvärr den tråkiga vanan att ofta rulla upp fast i väggen som odräktig så tar hon sig oftast loss men när kroppen börjar bli modell valross så är det bara att börja plocka loss henne från väggen titt som tätt. Hon är nu igång på sin andra dräktighet och nu börjar hon bli osmidig så i förra veckan var första gången damen behövde hjälp och vis av erfarenhet vet jag att det inte är sista gången denna dräktighet.

En lustig grej i det hela är hennes dotter redan som litet föl la hon sig med flit med benen uppe på väggen och SOV när hon vaknade så rullade hon lätt tillbaka och reste sig så det var alltså inte som hon fastnade, jag såg ut som en fågelholk första gången jag såg det, dock gjorde hon så jätteofta så hennes sovstil var stora samtalsämnet bland de bekanta. En kvalificerad gissning är att även mor haft denna ide som liten och inser helt enkelt inte att man inte är lika smidig när man ser ut som en valross.

Ett tips från en som är van att välta tillbaka högdräktig elefant ta två långa grimskaft lägg ett i var karled om bortersta benparet (alltså det som är in mot väggen) sen är det bara ställa sig så långt ifrån man kan mitt för magen och dra ofta hjälper de till själva när de känner att de får hjälp och det gäller att komma in i samma rytm så behöver man inte dra så mkt utan ofta behövs bara en liten hjälp för att de skall komma runt.

Mitt sto rullade fast för två veckor sedan, hon är beräknad att föla 13 maj. Men hon kom loss själv och hon verkar må bra (om du håller tummarna för mig så håller jag tummarna för dig). Jag har aldrig sett att hon rullat fast tidigare.

Jag har läst någonstans att man kan sätta upp en bräda så att hästarna får fäste och kan skjuta ifrån om de hamnar in mot väggen. Unghästen rullade nämligen också fast ett par dagar innan. Bägge lyckades med detta i ligghallen på 80 kvadratmeter. Någon som har en sådan konstruktion?

gylle - tack för ett lugnande svar, det behövdes, jag som stod och letade efter ett kastat foster i boxen i morse. :D (Har alltid sagt att jag kommer bli en hönsmamma när mitt första föl kommer, det har visst börjat redan nu.)
Stoet såg ut att må bra i morse och jag är glad att det hände så tidigt på kvällen igår när jag var där.
Ditt föl lät ju som ett riktigt charmtroll!

Jag har läst någonstans att man kan sätta upp en bräda så att hästarna får fäste och kan skjuta ifrån om de hamnar in mot väggen. Unghästen rullade nämligen också fast ett par dagar innan. Bägge lyckades med detta i ligghallen på 80 kvadratmeter. Någon som har en sådan konstruktion?

Jag har också hört om det, tyvärr har vi betongväggar i stoets box så det går inte att sätta dit något.
Man kan ju även strö vallar längs med väggarna.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 312
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 610
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 880
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka