Dräktigt sto med fång....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cissi_K
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 255

Cissi_K

Trådstartare
Är det någon som har haft det problemet mer än mig?
Har ett 12 årigt halvblods sto som alltid har varit frisk! men nu när vi betäckte henne, tog av skorna och slutade att rida henne drabbades hon utav fång. Hon har blivit medicinerad, skodd igen men det vill inte helt gå över. Veterinärerna tror att fången beror på höstgräset och dräktigheten.
Skulle nu vilja diskutera lite med personer som har suttit i min situation med ston som är dräktiga och har fått fång. Vad har ni gjort och vågar man betäcka henne igen och kommer hon att kunna bli en normal häst till sommaren så hon får gå ut på bete? behöver många tips!!

Sv: Dräktigt sto med fång....

Går det inte att rida henne? Kanske det hjälper med motion? Jag har hört så otroligt många teorier på vad fång beror på och jag vet inte vilken som anses vara den som är giltig nu. Om ja gvar du så hade jag ringt min veterinär o frågat och passat på o fråga om det fanns något vettiogt ställe jag kunde hitta mer info att läsa. Känns som man inte ska lita rakt upp o ner på vad som skrivs på nätet när dte gäller så allvarliga saker.
U

Mitt hblsto fick fång när hon var högdräktig, det var INTE kul, men gav med sig efter fölningen.

Fortsätt du att medicinera, ge gärna tarmflorestabiliserande och håll tummarna. Veterinärerna tror nog alldeles rätt...

Jag försökte betäcka mitt sto igen, men hon blev inte dräktig. Hon blev dålig igen för några veckor sen och åkte till hästens evigt gröna land en vecka senare.

Mitt sto fick fång för inte så länge sedan ca 3 måander sedan, hon var/är då dräktig.. och just nu så ska hon få vila till efter fölningen..
min vet trodde med det berodde på höst gräset..
när va det ditt sto fick fång i år?

Mitt sto fick fång ett par veckor innan fölning och var riktigt dålig. Hon sattes på kraftig dos Fenylbutazon, men det strulade till fölningen, så var försiktig med medicin om det går att undvika. Du får gärna pm.a mig om du vill ha mer info. Mvh Helena

Min står just nu i stallet med fång, fick det ett par dar före jul.
Medicineras med Metacam, vad ska man göra måste ju i första hand tänka på hästen som verkligen står där i boxen. Det är så otroligt tungt detta är en häst som varit kärnfrisk i de 8 år som jag haft henne.

Min vetrinär berättade att samma sak hänt henne när hon hade dräktigt sto och att forskningen kring fång inte är helt entydig vad det gäller orsak.

Men just nu ångrar jag verkligen att jag har betäckt henne, har väntat för jag har varit så orolig för allt som kan hända, men detta fanns inte med i min fantasi ( det blir alltid värre än man tänkt sig ).

Jag har hört om ett fall med fång pådräktigt sto som gick väldigt dåligt. Stoet fick så ont i hovarna att de som sista åtgärd fick prova kejsarsnitt. Det lyckades tyvärr ej.

Första gången fången kom var nästan två månader sen och hon har stått kvar på box med mecinering under hela perioden hon har fått gå i en liten sjukhage de dagarna hon inte haft puls och har gått bra.
Men nu så har hon inte varit medicinerad de senaste två veckorna och hon har inte fått tillbaka någon smärta (än) så nu har vi vågat släppa ut henne en liten stund i vanliga hagen och just nu håller vi tummarna att det är över men med den här underbara vintern vi har lär det kanske ta tid!

Men tack för alla svar, skönt att jag inte är ensam!!
Förhoppningsvis kommer inte fången tillbaka men mitt största problem just nu är att nu när våren är på väg och fölungen växer så det knakar måste hon snart ha mer foder för att tillgodose behoven.
Hon går idag på ett kraftigt hö med smbr på 103, så hon ska kunna klara sig bra på detta, men om jag måste gå på henne med kraftfoder är det någon som har något tips på vilken typ av foder jag kan testa. hon äter inte lusern i någon form!
Tack igen för alla svar!!

Jag håller med dig "rat" man kan aldrig tänka sig att något sådant här kan hända!!
De tipsen jag har fått av veterinärer och hovslagare är att testa en * bakvänd sko,
* Ha mycket strö i boxen (helst sand, det är tydligen bäst)
* Ge hö
* Det är tydligen energi fodren som är sämst, ett högt proteininnehåll är inte lika farligt.
* Jag har gett mycket halm till min så hon inte ska bli rastlös, men våran största fördel är att min häst älskar att stå inne i box.

Det finns många tips och diskussioner på fodersidan som du kan kolla i. Nu beror det ju på vad hästen fick fång utav men på "normalhästen" är det (efter vad jag förstått) bra att undvika stärkelserikt foder som spannmål. "Rena" produkter är ex.vis lusern (häll på melass om du måste-kolla om hon gillar "grötkonsistens" eller "uppblött men ändå inte gröt-konsistens" eller om hon kan acceptera lusernhack), betfor, olja, linfrökaka och ev. soja. Kanske även Krafft protein (som innehåller potatisprotein) kan vara ett bra val för att få upp proteinhalten.
Att kontinueligt ge bakjäst är ett bra tips. Anledningen till att det blir fång är de flesta gångerna kopplat till magen så det gäller att vänja in alla fodermedel försiktigt och hålla den på gott humör.
Beror fången på insulinresistens (mer ovanligt) måste man också vara försiktig med sockret.

Det bästa är ju att ha ett riktigt bra grovfoder (vilket du har- jag önskar själv att jag hade ditt hö till min "lånemage"!) så att du behöver komplettera med så lite som möjligt. Ang. bakåtvända skor så kan det visserligen hjälpa överrullningen men även skapa mkt spänningar i bakdelen på hästen. Skulle jag (gud förbjude) stå med en häst med fång idag så skulle jag antingen sko av alt. sätta pg-beslag på mkt kort tå.
Lycka till med bebisen!

Det finns speciella fångfoder, exv Happy Hoof och liknande från Horrel&Dodson (eller vad det nu heter).. Kanske Krafft Rehab? Min får idag lite Krafft Grov.

diskussioner om behandlingsmetoder och utfodring vill jag be er att ta på hästvårds-, resp foderforumet.

/moderatorn

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 280
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 457
Senast: Roheryn
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 748
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka