Sv: dräktigt sto . för rund
Rotterö skrev:
Mitt dräktiga sto går nu in i 150 dagar snart.
men jag tycker hon är lite väl rund nu.
kan man dra inn på något av fodret.
äter hösilasch fritt , kraft grov knappt 1kg per dag,
2 lusern hack, mineraler.
Eller skall man låta det vara.
Vet du, när mitt sto gick dräktig sist så förfasades jag över hur FET hon var. I mina ögon (/händer) så kändes det som om hon hade enorma "fettdepåer" över bogen och vid ryggen och i nacken.
Men så ploppade fölet ut och en kamp för att hålla hullet på stoet tog fart... Visst går de ihop sej lite vid fölningen, men med denna var det extremt - hon såg ut som om hon var i full travkondition igen och behöll sedan den formen (njae, jag överdriver lite, men det var inte långt ifrån) långt in på hösten. Först när vi började dela fölet och stoet på nätterna började det bättra sej. Gick på proteinrikt bete och stödutfodrades, men jag var kanske lite för trög att fatta att hon faktiskt inte varit "fet" under dräktigheten även fast det verkligen såg ut så. Så stödutfodringen vart inte så påtaglig som den kanske borde varit (pga min tröghet).
Det som mest förvånade mej var att "fettdepåerna" (som kändes som just såna, det var inte direkt jämnt fördelat fett utan just såna depåer som man pratar om på extremt feta hästar) under dräktigheten gjorde att man omöjligt kunde känna revbenen.
Men så fort fölet kom ut kunde man nästan räkna alla revbenen på håll.
Hur gick det till? Det känns ju inte så troligt men - kan fettdepåerna "förbrukas" så snabbt?
Ja, man ska inte förstå allt - men denna gång så göder vi henne rätt ordentligt och kommer försöka undvika så gott vu bara kan att hon faller ur vid fölning och digivning igen.
Sedan är det kanske olika på hur mycket de sas "ger" till fölet (mjölken)? Medan Trollfuxa såg ut som ett rangel så var ju fölet rund, blank, välmusklad och välväxt. Hormoner/instinkter, vad vet jag...