Dräktigt mjölkdroppande sto.

Sv: Dräktigt mjölkdroppande sto.

Och jag tror nog att vi ibland blir överdrivet hysteriska med alla tekniska hjälpmedel, när naturen i de allra flesta fall ser till att ordna det tillräckligt bra.

Möjligen men efter årets fölningar så är jag beredd att skaffa mig just en refraktometer. Det föds 2-5 föl årligen i stallet och en sådan teknisk pryttel kan nog komma till användning. Med färjan så är det inte så enkelt att få ut en distriktare under jourtid om något inträffar. Hade du varit med i det aktuella fallet så hade du också önskat tekniska underverk;)

Men det är ju knappt lönt för en som tar föl någon gång då och då. Jag har haft sammanlagt 5 föl sedan -96 då det första föddes.

Det har du rätt i, medan jag som har några föl om året borde nog ha en när nu tekniken finns.:)

Men det är ju knappt lönt för en som tar föl någon gång då och då. Jag har haft sammanlagt 5 föl sedan -96 då det första föddes.

Fast man kan ju tänka så här också.
Refraktometern berättar att ungen inte får nog med antikroppar.
Efter en foalcheck så får man det bekräftat och kan snabbt åtgärda ungen.

Alternativt är att man har en pigg unge i en månad eller så, för att sedan få stå på klinik med mycket dyr kostnad om ungen överlever.
Många ungar stryker med under sommaren och betesgång. Antagligen var dom pigga i starten för att senare när ägarna slappnar av,
blir utsläppta på bete. Då kan det gå fort nedför.

Sedan finns ju en idé hos mig i alla fall...till dig :D
Nu vet jag inte hur häst-tätt du bor men du kan ju alltid hyra ut din refraktometer till fler i ditt distrikt som enbart har nåt föl då och då.
Det enda stoägarna behöver göra är att ta ett prov direkt vid fölning och sedan komma till dig så får du kolla av råmjölken.

Om du tar en 100 lapp för besväret och att du har en sådan tillgänglig så kan refraktometern arbetat in sig på ett år.

Och så räddar du livet på flera föl.

AM

Jag har aldrig hört talas om denna pryl tidigare. Vad exakt gör man med den och när? Vad kostar den?refraktometer

KL

Jag tyckte att det var värt att köpa en refraktometer trots att jag f n bara har ett sto som ska föla. Refraktometern kostar ungefär vad ett veterinärbesök för foalcheck skulle kosta.

Jag har dessutom spridit ut att jag har köpt en, som de kan få låna, bland vänner och bekanta med dräktiga ston. Kan det hjälpa till att rädda livet på något föl, mitt eller någon annans, så är det väl värda pengar!

HeJe

Senast ändrad:

Jag har aldrig hört talas om denna pryl tidigare. Vad exakt gör man med den och när? Vad kostar den?refraktometer

Refraktometern mäter halten antikroppar i råmjölk.
Man tar ett litet mjölkprov och droppar på instrumentet.
Efter en kort stund kan man läsa av vädet.
Det är en graderad skala från 0 till över 30.
Kritisk punkt ungefär vid 20.

Om man ger ungen i nappflaska den råmjölken den behöver och vid varje giv kollar halten så vet man att den fått i sig det den behöver då man passerat litern. Eller om ungen diar aktivt själv.

Ligger antikropparna på under 20 så kan ungen allra först se väldigt frisk ut. Men senare drabbas av allvarliga infektioner då den inte fått ett ordentligt skydd.
En sådan unge får t.ex. fölsjuka och lunginflammation.
En sådan unge kan även behöva blodplasma för att överleva.

Vet man att råmjölken inte är bra så kan man i tidigt stadium förhindra framtida elände.

Genom att antingen ge råmjölk från annat sto eller plasma.

Och ganska bra att ha vid provtagning för råmjölk som ska frysas in.

Gult och klibbigt är INTE tecken på bra mjölk.
Efter 5-6 timmar efter fölning är det nästan helt värdelöst att frysa in.

Refraktometern kostar drygt 1200 kronor.

Jag ser refraktometern som en "nödvändig pryl".
Kostnaden är ungefär ett veterinärbesök.

AM

Tack :)

Jag trodde summan skulle vara betydliget högre. Det var ju fullständigt överkomligt.

har frågat förr utan att få svar var köper du den?
nu fick vi ju veta priset men jag vill veta var man köper den också.

:)

Hur långt efter fölning kan ett föl drabbas av att ha fått för dålig råmjölk? När kan man andas ut?

Hur funkar den egentligen?
En bonde jag jobbar åt kollar kornas råmjölk i microvågsugnen.

Hur funkar den egentligen?
En bonde jag jobbar åt kollar kornas råmjölk i microvågsugnen.

Hur kollar man råmjölk i micron?? Den borde ju ta kål på alltihop.

Ska scanna in beskrivingen om hur refraktometern fungerar.

Så får ni läsa allihop.

Annars har jag sett en råmjölkstestare till kor hos grannen. Den ser mest ut som en sån där mojäng som man kollar kylarvätska med..har jag för mig. Eller alkoholhalt.
Ett glasrör med en plopp i. Men det krävs ju en eller två liter i röret..

AM

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 278
Senast: Alexandra_W
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
888
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Ketrawzc
·
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka