Dräktigt mjölkdroppande sto.

Sv: Dräktigt mjölkdroppande sto.

Hur långt efter fölning kan ett föl drabbas av att ha fått för dålig råmjölk? När kan man andas ut?

Kan man andas ut nångång??? ;)
Jo, då dom fyllt 1 år :D

Första månaden är ju klart mest kritisk.
Men även senare om dom inte har fått bra start.

Lunginflammationer, parasiter, fölsjuka under betet drabbar säkerligen oftare mer dom föl som inte fick gott skydd.

Gjorts studier angående rodokocker också. Är inte riktigt hundra procent säker men jag har för mig att där testade man föl och dom visste inte riktigt varför det drabbade vissa individer och inte andra.
Ungarna hade alltså samma förutsättningar, samma miljö och ändå var det bara vissa som sjuknade in. Så där spelade inte råmjölken
någon avgörande roll tror jag.
(ska se om jag hittar artikeln någonstans)

Och när vi nu är på det ämnet så hörde jag på stuteriföreningens seminarium att man har preparerat plasma med "anti-rodokocker"..
Mycket bra idé!!

AM

Sv: Dräktigt mjölkdroppande sto.

kl

Jag har sen i fredags sto + föl stående i HGB med en kraftig infektion på fölungen. Hon har med största sannolikhet fått infektionen för hon hade ur-dåligt med antikroppar = fått lite eller ingen råmjölk.

Stoet läckte/droppade vit mjölk i dryga veckan innan fölningen, allt gick klockrent och fölungen tog inte ovanligt lång tid på sig att hitta mjölkbaren.

Mitt andra sto har exakt 14dygn kvar till beräknat, jag kommer imorgon ringa och be mina veterinärer ta hem plasma så det finns hemma ifall Grållan börjar läcka, då kommer de få komma ut omedelbart ge plasman när fölungen är född, för säkerhets skull.
Det skulle jag gjort även med första stoet men det är lätt att vara efterklok.

Fast jag känner mig väldigt sugen på att ge alla mina bebisar plasma i förebyggande syfte i fortsättningen. :smirk:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 278
Senast: Alexandra_W
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
888
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Ketrawzc
·
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka