dräktigt islandshäststo, råd om foder och ridning!

Sv: dräktigt islandshäststo, råd om foder och ridning!

Jag känner med dig, Ewe... det är inte kul när ens älskling får svälta... flyttade ju själv från det där stallet för ca 2 mån sen. Tyvärr kan ju inte du flytta "din" häst!
Det lär nog bli svårt att övertala ägaren att ge dom mer mat, jag kunde ju inte ens göra det och jag var i alla fall hästägare och hade alltså mer att säga till om än du som medryttare.
Det är beklagligt att hon vägrar ta till sig fakta, men vad ska man göra?
Vi får bara hoppas att stoet och fölet klarar sig utan några större men trots denna misskötsel! :(

Anmäl dem anonymt hos Djurskyddsmyndigheten om du nu gillar hästen så mycket!
Vem fasiken bryr sig om ägaren? Hästen, och dess föl om det nu blir något, går alltid först för mig när det gäller sånt här!!!!!!!!!!!!

Senast ändrad av en moderator:

Juvelflickan skrev:
Anmäl dem anonymt hos Djurskyddsmyndigheten om du nu gillar hästen så mycket!
Vem fasiken bryr sig om ägaren? Hästen, och dess föl om det nu blir något, går alltid först för mig när det gäller sånt här!!!!!!!!!!!!

Tyvärr tvivlar jag starkt på att djurskyddmyndigheten gör nåt när hästen är så rund och ser onekligen INTE undernärd ut. Det måste väldigt mycket till innan de gör nåt!
"För lite stråfoder" tror jag inte dom har tid att reagera över... TYVÄRR alltså. För det kan vara nog så viktigt!!

Men å andra sidan kanske det skulle hjälpa HÄSTEN att dennes ägare blir anmäld och får ett samtal iaf från djurskyddet. Det kanske skulle sätta fart på ägaren... man vet ju aldrig...

Jo ett samtal från dem borde väl räcka.

Juvelflickan skrev:
Jo ett samtal från dem borde väl räcka.

Men då är det nog adjöss för trådskaparen... :crazy: hitta en annan medryttarhäst...

Och om hon ska ringa o anmäla så ska hon nog inte säga "de får så lite stråfoder" utan de "för får lite mat".

Hej!
Hörde rykten om att det diskuteras om min häst här.
Vill gärna att du kommer och gör ett besök och ser hur pigg, glad och fin hon är, tom veterinären som var ute förra veckan och vaccinerade sa att det är kul att se så välmående hästar.
Hon får helt efter en nogrant uträknad foderstat, i höstas var hon väldigt rund och då fick hon och 2 till lite mindre hö men fri tillgång på fin havrehalm.
Jag har haft hästen i 16 år och fått 2 fina föl tidigare.
Du är välkommen till Dyvinge Gård (granne m Wäsby Golfbana)
Ring mig på tel 0768 847 123. Då får du se 3 hästar som är i normalt hull, som du kan jämföra med 3 andra som är tjocka och halta, deras foderstat innehåller ca 30-40% för mycker protein och energi.

Mvh
Gunilla
ps
Det är farligt för en fet häst att föla.
ds

Hej alla som har en massa åsikter om mitt dräktiga sto.

I höstas var hon väldigt rund och fick lite mindre hö men fri tillgång på fin havrehalm plus en jättehage där dom kunde gå och äta på buskar och gräs (hösten varade länge) fr.o.m. dec fick hon fortfarande lite mindre hö men en nogrant uträknad foderstat med lite mindre energi för att fortsätta gå ner litegrann (fri tillgång på fin halm hela tiden) från nyår fick hon 4,5 kg hö plus kraft, allt efter foderstat på en fet häst. Nu när hon är i 8:e månaden så för hon 5 kg hö + kraftfoder även det uträknat på en foderstat som följer hennes dräktighet exakt, innan 8:e månaden så behöver dom inget extra för sin dräktighet.
Veterinären var ute och vaccinerade förra veckan, och tyckte att hon såg väldigt pigg och välmående ut.

Ni är alla välkomna ut och hälsa på, stallet heter Dyvinge Gård och ligger i Upplands Väsby (granne med Wäsby Golfbana) och eftersom ni är så förtvivlade så tycker jag att ni ska ta ert ansvar och komma ut och titta.

Mvh
Gunilla
Mobil 0768 847 123

Ja tack jag kommer gärna och hälsar på.
Det är alltid roligt att titta på andras hästar och stall.

Men min fråga till dig är nu:
Hur många MJ och hur många g smpr får hon?
Eftersom foderstaten är uträknad, så borde du ha de siffrorna någonstans.

Hon får 46,52 MJ och 325 protein.

Det är litet litet energi om hon också skall ridas.
Men hon var ju i överhull, så det räcker säkert till henne.

Proteinet är alldeles lagon till ett sto som är islandssto av mindre modell dräktigt i 8de månaden.
Men kommer att behöva ökas efter hand upp till kanske 400g smpr.
Det brukar dock vårbetet ta hand om alldeles utmärkt.

Du låter nästan skrattretande full, visst, jag kommer gärna upp och tittar på din häst, men vad utsidan visar är inte allt. Hur hade du själv velat äta som gravid? Några futtiga kilon grovfoder är väl inget, OM det inte är VÄLDIGT bra värden?`
Mina hästar hade sett för jävliga ut på din foderstat, och då är de hingstar allihopa, som INTE ska bära fram bebisar!
Du verkar otroligt jävla snål med mat, det måste jag säga, på ren svenska. Och det kryper jag inte med! :mad:
Det är väl din uppgift som ägare att se till så hon inte lägger på sig för mycket på betet? Eller ska hon skyllar sig själv? Det är inte hon som väljer att bli bantad till hösten, det är du som gör.
Jag hade aldrig köpt föl av dig. Tror inte du har en aning om vad det innebär.

Du menar på senhösten där.
Ja på hösten är ju inte inte halm ett bra fodermedel.
För då så behövs det proteiner.
Höstbetet är extremt proteinfattigt, så jag börjar alltid varje höstutfodring med att tillsätta just proteiner.

Hej Gunilla.

Jag vet inte så mycket om hur Tildra och de andra har det nu, men jag kan GARANTERA att det var för lite mat när jag stod där.
3 kg hö i december... det är inte sunt. Och precis som jag sa då så tappar de inte fettet först utan det är musklerna som ryker först av allt.

Igår red jag lektion för en instruktör jag aldrig ridit för förut. Hon frågade direkt om min häst varit väldigt smal förut. "Njaa", sa jag lite förvirrat och frågade vad hon menade. "Jo för han saknar en hel del muskler..".
Då berättade jag om att min häst ofrivilligt hade satts på svältkost i höstas/början av vintern..
Det kommer ta mycket tid att bygga upp det som ni förstörde för mig och Kurt. Det riskerar hela min tävlingssäsong.
Känns det bra?

/ Filippa

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 370
Senast: CFrisk
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
780
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama