dräktigt avmagrt sto

Sv: dräktigt avmagrt sto

Man ska ge såpass av det alltså?

På hemmaplan har de som gett "mycket" gett upp mot 2 liter/dag och märkt stor skillnad på deras ponnyer.

Hur snabbt tycker ni man ska öka på hacket?

Jag tog det jättelungt med att vänja in mitt sto med hacket, någon näve i taget i lugn takt så magen kan vänja sig :) Men det bästa är att väga hacket, ta en hink (kolla vad den väger först) och sedan väger hacket till du kommit upp i den mängden du tänkt ge. Har funkat för mig iaf :)

Att lägga till lusern är som att lägga till vilket annat grovfoder som helst. Har man melasserad lusern kanske jag skulle låta det ta en några dagar- 1 vecka att komma upp i 4 kg. Alltså, lusern är väldigt tryggt att ge ur tarmmiljösynpunkt. Även melass. Det är en helt annan sak att starta proteinkoncentrat eller spannmålstillförsel. Där ska man ta tid på sig. HH

Jag köpte lucern mix istället för lucern hack.
Mixen var precis samma sak fast de lagt till gräs och olja.

Mixen har sämre proteinvärde än Lusern hacket. Mixen är som vanligt hö, men onödigt dyrt. Du kommer troligen inte få upp smrp värdet med det

Jo jag såg det när jag kom hem (och hade öppnat den) :mad:

Hon i affären hade bara mixen och sa att den absolut var likvärdig hacken bla bla.
När jag kom hem och jämförde med hacken som de andra har så såg jag att mixen innehåller ungefär 1/3 mindre protein. Den hamnar på soptippen och jag ska köpa en hack idag.

Varför kasta nåt du betalat för, ge dem några nävar om dagen ihop med hösilaget så får de i sig det proteinet också.

Jag har 2 islänningar som är dräktiga. Det ena stoet har föl vid sidan som är under långsam avvänjning (7 mån) så hennes fodergiva är ganska stor (Går in och äter extra varje dag).
Det andra stoet väger normalt 335 kg och är dräktig på drygt 130 dygn, rids ej och går i lösdrift med halmbäddad ligghall. Vårt hösilage har låga värden så hon får 10 kg hösilage/dygn, 1 kg luzernhack, ½ kg krafft Groov 125, betfor, linfröolja samt Evitamin med selen. Kommer att öka givan successivt från dräktighetsmånad 8. Så ditt sto behöver definitivt mer grovfoder och framför allt luzernhack. Faller hon ur nu får du ett h-e senare vilket kan ge problem för fölis. Lycka till! / Ninni

Liknande trådar

Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 386
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 573
Senast: Smokey
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 578
Foder & Strö Jag har tyvärr inte fått någon analys på hösilaget som min häst äter. Hoppas på att få det inom en snar framtid. Hästen är i full...
Svar
3
· Visningar
1 491
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka