dräktigt avmagrt sto

Ajda

Trådstartare
Min islandshäst är dräktig (runt 90 dygn) och har nu börjat magra av.
Hon rids inget alls och får ca 7-8kg hösilage om dagen + 3 dl havre, 2,5 dl betfor och mineraler (äpplen).

Nu har hon fått vinterpäls som är ca 4 cm lång och det är svårt att se hur hullet är. Hon har blivit lite bukig också pga lite motion. Hon är skadad, därför går det inte rida henne.
Men man känner hennes revben under ett för tunt lager fett enligt mig.

Vi fick hö-analysen idag och det konstaterades att det var för lite protein i hösilaget.
Min andra islandshäst (5 år, rids ca 2-3 dagar i veckan) är en riktig tjockis trots mindre hö.

Nu till min fråga. Vad ska jag hjälpa till att fodra upp henne med. På analysen rekommenderade de Krafft Lucern Hack.
Är det effektivt?

Sv: dräktigt avmagrt sto

Krafft Lusernhack är oxå bra! Annars kanske du kan ge din islänning Kvarnbyfoders lusernpellets, som har högre protein än hacket o det ligger på 150 smrp!
Jag ger mina hästar Kvarnbyfoders lusernpellets o det är ju melassfritt oxå. Billigare än Kraffts lusernhack.

Jag ger mitt sto (och har sedan installningen) MINST 12 kg hösilage. Hösilaget innehåller ju mindre TS än hö. Skulle tveksamt ge mitt dräktiga sto 7-8 kg HÖ. Hur mycket TS är det i hösilaget? Beror ju på om det är av det torrare slaget eller inte. Hon får dessutom 2 kg korn, 1 1/5 kg betfor (torrt) och ca 1/5 kg lusern. (Hon promenadrids) Somsagt, öka hösilagegivan i första hand.. skulle också med ett dåligt proteinvärde ge extra tillskott iform av lusern. Tror inte det är ngn skillnad på hacket och det pelletrerade, mer säkert vet säkert någon annan här.

(Mitt sto är förresten också dräktigt)

Ja höt ska absolut ökas!
Men jag har fått direktiv från veterinären att inte öka hennes foder förns i slutet av dräktigheten.
Tidigare år har hon fått mindre hösilage än 8kg och var då i toppform.

Kostar Lucern hacket runt hundralappen?
Hur mycket ska jag ge henne till att börja med?

7-8kg hösilga är alldeles för lite för ett dräktigt sto. Nu har jag iof inte en aning om vad du har för ts på ditt silage, men säg att det motsvarar ca 4kg hö. Mina shettisar, oxå dräktiga får idag 5 kg torr hö med en ts på 84. De är lite längre gågna i sin dräktighet den ena i dygn 171 o den andra i 210. De får förutom hö, ½kg lusern pellets, ½kg havrekross (ca 1 liter) o 100g betfor, mineraler behöver jag inte lägga till eftersom det övriga ger vad som behövs, tillsätter dock Tokosel en gång i veckan. Höt skall ökas nu det närmaste. Bägge är i gott hull.

Lusern hack kostar här iaf 155kr/25kg. Börja ge lite försiktigt med nån näve o öka sakta tills du är uppe i iaf 1kg.

Hade min häst vart mager hade jag ökat på höet oavsett om jag ska öka det senare eller ej. Men somsagt det är ju bara hur jag skulle gjort..Vi har också väldigt torrt hösilage men jag har hellre mitt dräktiga sto lite i överhull (bättre än mot underhulls-hållet) så hon har något att ta av inför den stundande fölningen/digivningen. Kraffts lusern hack kostar 145:- för 25 kg om jag minns rätt.

Mitt sto är runt dyg 170. Hon är i normalhull (stor häst 1,63) nu men skulle jag ens ana det minsta lilla att hon var på väg neråt skulle jag självklart öka. Så pröva att ge mer hösilage plus lusern! Kanske också lite korn?

Jaa absolut, jag vill också helst se att mitt sto är i överhull. Hon magrade av litegrann efter betet i år och gick sen upp i vikt iom att jag ökade på hösilaget, nu har hon magrat igen.

Vill bara poängtera att hon inte är så smal så tex revbenen syns eller liknande.
Utan att jag vill se henne rundare än vad hon är nu.

Men planerna nu är att öka hösilaget till ca 10-12kg/dag och lägga till lucern hack.

En fråga till ang min andra häst. Hon är runds om en köttbulle och är fint musklad med tanke på hurpass lite riden hon är och hennes ålder. Ska jag ge henne lucern hack också?

Senast ändrad:

Vet inte om jag skulle ge henne det, eftersom hon verkar funka rätt bra på bara hösilaget.. så länge hon inte går ner i vikt eller i muskelmassa så behövs det nog inget tillskott... det är ju däremot viktigt på en häst som går ner i vikt/muskelmassa och dessutom är dräktig. De sista 3 månaderna behöver dom ju helsike massa protein åt fostret som växer :D

Ja precis, drätiga stoet är i behov av protein, absolut. Dock är det svårt att döma om hon tappar muskler pga för lite protein i fodret eller för att hon inte rids eller arbetas på något sätt.

Hon har stått helt sen mars -07 pga hälta och motioneras ingenting alls. Hon är av den lugnare typen och rör sig inte nämnvärt mycket i hagen heller. Så självklart tappar hon endel muskler av det.
Hon är rund och fin över rumpan, men lite kantig runt virvlarna på sidorna.

Men man ska inte ge den andra hästen någon näve lucern hack om dagen för att faktiskt vara snabb och förebygga att hon ska tappa muskler? Hon är ju under uppbyggnad sas.

Hm, var det längesedan du bytte till det här hösilaget då? Om det var nydligen skulle jag kanske lagt till lusern så man fick upp proteinvärdet till det normala. Men har du haft det länge och din andra häst inte gått ner i vikt och tappat muskler så klarar hon nog sig på det.
Du kan inte gå ut ens och gå, el dyl med henne?
Mitt sto blev skadad och stod i 8 mån, och fick bara ha boxvila. Hon vart superdeppig av att inte ens få komma ut i skogen och gå, så det spelade ingen roll hur mkt mat jag gav henne, hon gick ner i vikt iaf. Har hon en permanent skada? De flesta hästar mår ju bra av att bara gå lite i skog och mark. Bättre för musklerna också :) Då förfaller dom ju inte ihop totalt. Annars är det nog lätt att de ser lite tunna ut, även fast de har bra hull.

Du skriver i ditt första inlägg att hösilaget ligger för lågt i protein, då tycker jag du ska tillsätta mer proteiner på bägge hästarna, tänk på att kvoten ska ligga på minst 6 oavsett häst.

Det började med en inflammtion i kotsenskidan i ena bakkotan, nu är hon halt på båda bak. Veterinären vet inte varför och gjorde ingen närmare undersökning iom att hon är dräktig. Man vill ju helst inte behandla med kortison då.

Jag skulle kunna promenera litegrann med henne, men hon blir lite hård och tjockare i kotorna dagen efter. Därför har jag låtit henne stå helt.
Planerna är att promenera med henne så inte hela hennes kropp raserar. Det mjukar muskler och leder (och själ!) men är sämre för hennes ben.

Jag skulle vilja ta en före och efterbild på henne och visa. Alltså en bild på hennes exteriör nu och en om kanske.... 1-2 månader. Skulle vara intressant för en själv också. Man bli lätt hemmablind när man ser dem varje dag.

Unghästen har jag bara ägt i drygt 1,5 månad så det känns som det är lite tidigt att uttala sig om hur hon påverkas av hösilaget.
Men än så länge har hon inte fallit ur på något sätt. Men hon gick på bete fortfarande när jag köpte henne (oktober) och var lite rundare då. Men nu står hon på bantning sas också.

Vet menade säkert att stoets näringsbehov inte ökade så mkt förrän i sista tredjedelen av dräktigheten. Men om hästen är för tunn när hon går in i den fasen är det jättesvårt att få upp hullet. Jag skulle ösa på med 3-4 kg lusern förutom fritt ensilage tills hull och musklerna normaliserats.

Hästar får muskler av tillräckligt med protein i maten oavsett om de arbetar. Däremot blir inte musklerna starka utan träning. HH

Ja protein ska tilläggas i foderstaten, framför allt på den ena hästen.

Men, kruxet är att analysen som kom löd bara "ert hö har lite för lågt med protein". Sen skickades det med 2 foderstater till hästar på 575 resp. 650kg lätt-medelhårt arbetande.

Ja, nu är jag ute i god tid med att fodra upp henne. Hon har inte fallit ur totalt, utan är snarare påväg nedåt.

Men om man ökar på hösilaget kraftigt, och ger lucern hack (börjar med nån näve och ökar succesivt till runt 1-2 liter) och sedan börjar iallafall prommenera med henne för att få igång lite uppbyggnad av muskler.
Tror ni att man kommer märka förändring då?

1liter lusern hack väger väl inte mer än 200g, så du bör nog ge mkt mer än så

Liknande trådar

Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 386
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 573
Senast: Smokey
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 578
Foder & Strö Jag har tyvärr inte fått någon analys på hösilaget som min häst äter. Hoppas på att få det inom en snar framtid. Hästen är i full...
Svar
3
· Visningar
1 491
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka