Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

P

Piavik

Har alla ni som parat här inne gjort ultraljud?
Någon som nöjt sej med en palpationsundersökning?
Eller låtit bli att kollat alls?
Alla ni som parat berätta vill veta!
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Jag var till veterinären och tog ultraljud på min tik för att få vet att hon var dräktig och ungefär hur många valpar det kunde tänkas bli. Kändes tryggt att veta iaf ett ungefärligt antal.
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

någon mer???
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Har aldrig gjort någon dräktighetsundersökning hos veterinär (jo, röntgen sista veckan ett par gånger, men då för att räkna valpar, inte se OM de är dräktiga). Har personligen inte tyckt att det har funnits någon anledning, det har ju dröjt ett par dagar upp till max en vecka efter att man kan göra ultraljud med hyfsat stor säkerhet (runt 28 dygn) innan jag varit säker ändå, med ledning av den lilla rundningen av magen samt den sega dräktighetsflytningen som kan ses från och med 4-5 veckors dräktighet. Ultraljud går väl att göra lite tidigare också, men problemet då är ju att det faktiskt inte säger mer än att tiken är dräktig just då, hon kan fortfarande i princip resorbera valparna. Men det är upp till var och en förstås, om man tycker att det känns betryggande så varför inte...
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

puttar upp fler?
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Ingenting...för våran blev ju tjuvparad och helt plötsligt så var hon väääldigt tjock och det blev nio valpar!!!
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Hej min lilla vovve har varit parad en gång tog henne då till vetrinären för ultraljud men hon gick tom( där var inga ) . Om jag skulle para henne igen skulle jag kollat med ultraljud igen utan tvekan .Vissa hävdar dock att det är utslängda pengar för dom kan säga att där kommer fem o ut kommer kanske åtta men för mig var det en trygghet att veta om hon var dräktig eller ej . Lycka till:bump:
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Jag har gjort det varje gång. tycker det är värt pengarna för att veta säkert att tiken är dräktig :)
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Kostar????
Flera som tagit planerade eller oplanerade valpar???
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Har alla ni som parat här inne gjort ultraljud?
Någon som nöjt sej med en palpationsundersökning?
Eller låtit bli att kollat alls?
Alla ni som parat berätta vill veta!
Jag har haft 7 kullar och ultraljudade bara på den första, det visade på 4 valpar men det var 6. Mina tikar visar dräktighetstecken väldigt sent (ungefär i 7:e veckan) så det har bara varit att vänta och se - men visst kan man ultraljuda om man är väldigt nyfiken...
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

det är en såndär känsla jag får.. istället för att gå och undra så gör jag ett ultaljud och får då veta om hunden är dräktig eller ej..

om det värkligen är säkrare kan jag ju inte säga men för Mej känns det så
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Ultraljudar inte, röntgar däremot för att se hur många de är i magen så man vet hur många som ska komma ut.

Ultraljudet känns lite "onödigt" då man på min tik märker vääldigt tydligt när hon är dräktig, ett skolboks exempel. Kräks vid tre veckor, klistriga flytningar vid 5:e..
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Jag har haft 7 kullar och ultraljudade bara på den första, det visade på 4 valpar men det var 6. Mina tikar visar dräktighetstecken väldigt sent (ungefär i 7:e veckan) så det har bara varit att vänta och se - men visst kan man ultraljuda om man är väldigt nyfiken...

Okey men vad tror du om detta då.
3 veckor sedan lyckade parningar stora rosasvullna bröstvårtor en enorm aptit, sover mkt.. det är vad schäfern visade när hon var dräktig i våras o henne gjorde vi ej ultraljud på ej heller inte palpationsundersökningen för på henne var det så tydligt :)
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Vi har aldrig gjort någon undersökning på vår schäfer.Hon har haft två kullar med 10 valpar bägge gångerna.Alla har överlevt.:rofl:
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Det är olika

Enda gången jag gjorde ultraljud var när jag var till finland och parade (fick en parning utan hängning :( ) Vet. såg en skugga, men var inte säker, fick komma om på en vecka.. och ja skuggan var kvar.. men hon visste inte... men nej ingen valp kom, som jag trodde.
Så för mig var det bortkasstat. Jag brukar bara kolla med vet. om jag fick en dålig parning (hänt två ggr) annars så känner jag själv och läser av tiken.
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Håller fullständigt med Jaahl.

För mig är det slöseri med pengar om man inte misstänker någon felaktighet.

Ett ultraljud ändrar ju inte fakta.
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Jag har ju, som du redan vet gjort ul, på jämttiken och det syntes klart och tydligt att hon var dräktig. Jag visste i och för sig redan att hon var dräktig, men ville kolla ändå.
Det är för övrigt första gången jag dräktighetsundersökt en tik. Har inte gjort det tidgare.

Hur många valpar det blir, får vi se om dryga 2½ vecka, men att det är rätt många är ju konstaterat :)
 

Liknande trådar

Hundträning Skulle vilja utbilda en hund till att upptäcka cancer. Någon som har gjort det här (eller annan specialsök) som vill berätta om vägen...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: Migo
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
935
Senast: attheedge
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 914
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 767
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp