Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

För mig är det slöseri med pengar om man inte misstänker någon felaktighet.

Ett ultraljud ändrar ju inte fakta.

Det underlättar som uppfödare att veta om tiken är dräktig eller om hon är skendräktig :cool:

Både ur fodringssynpunkt, träning och tävlinssynpunkt!
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Det är ju som ,redan nämnts, bara en frågan om några dagar mellan drygt 4:e veckan och innan man SER om tiken är dräktig eller ej.

Har fött väldigt många kullar av både stora och små raser och tycker att man kan vara ganska så säker fr o m 6 dräktighetsveckan.
Vad gäller motion så brukar jag fortsätta som vanligt tills ungefär denna vecka -lyssnar på tiken -och utfodringen brukar man ju inte ändra förrän de sista veckorna.

Så kostnaden för ultraljud avstår jag ifrån.
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Det är ju som ,redan nämnts, bara en frågan om några dagar mellan drygt 4:e veckan och innan man SER om tiken är dräktig eller ej.

tycker att man kan vara ganska så säker fr o m 6 dräktighetsveckan.


Så kostnaden för ultraljud avstår jag ifrån.

Då har du med andra ord aldrig haft en riktigt skendräktig tik..
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

ja nu har jag beställt tid hos min veterinär till nästa fredag. 390 kr kostar det o jag vet redan att hon är dräktig till 99% säkerhet men e lite nyfiken med.
Ni skriver om motion o dylikt hur brukar ni göra. När schäfern var dräktig lyssnade jag på henne hon blev enormt stor o fick ju problem sista veckan för hon var så stor o vaggade fram som en anka o hade det jättejobbigt. Hur brukar ni underlätta för tikarna. Detta är en cockertik...
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

ja nu har jag beställt tid hos min veterinär till nästa fredag. 390 kr kostar det o jag vet redan att hon är dräktig till 99% säkerhet men e lite nyfiken med.
Ni skriver om motion o dylikt hur brukar ni göra. När schäfern var dräktig lyssnade jag på henne hon blev enormt stor o fick ju problem sista veckan för hon var så stor o vaggade fram som en anka o hade det jättejobbigt. Hur brukar ni underlätta för tikarna. Detta är en cockertik...

Jag gör som du skriver och jag redan sagt: Jag lyssnar på tiken.

Vissa rör sig obehindrat och far runt i det sista trots relativt stora kullar medan andra faller ihop mer eller mindre några dagar efter parningen.
Tycker att jag ser tydlig likhet med kvinnors graviditet. En del mår illa och andra inte! Dessutom är det olika från dräktighet till dräktighet.
I princip försöker jag fortsätta med vanlig motion tills åtminstone sjätte veckan. Om sen tiken blir alltför stor får hon göra som hon vill.

Och tikar som är jättestora hindrar jag nästan att springa alltför mycket under de sista tio - tolv dagarna.
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Visst kan det göra det. En kompis gjorde ultrdjud på sin tik, inga valpar enligt vet. Tiken fick 8 valpar i onsdags :)

:rofl: Det verkar som om man inte missar något när man inte ultraljudar...

Jag brukar varken ultraljuda eller röntga. Det som blir - det blir det. Jag har aldrig haft några problem att se om tiken varit dräktig mot slutet av graviditeten. Som valparna lever om brukar det vara rena magdansen :p DET är svårt att fejka hos en aldrig så skendräktig hund.

Jag tycker inte att det gör så mycket om man missar att tiken är tom heller. Eftersom jag låter dräktig tik motionera så mycket hon har lust med är det bara maten som hon får lite mycket av isåfall. Det går ju faktiskt att reparera, och är inte hela världen.
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Nu blir jag ju jättevilsen o vet inte ut elr in. Jag är ju nästan säker redan på de tecken hon har ska jag ultaljuda ändå? Bortkastade pengar?
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Nu tycker jag hon ultraljuda lite väl tidigt. Men är hennes första kull och var veterinären som sa de brukade göra ultraljud vid den tiden.
Men hon såg ju sen ju mer tiden gick att tiken var dräktig.

Piavik.. Gör vilket du tycker känns rätt. Jag ser inte som ultraljuda är bortkastade pengar, det är en liten del av vad det kostar att ha valpar.
Men gör det tidigast vid 27 veckan, då ska de se tydligt om hon är dräktig. Sen är det bra om hon inte är nykissad också.
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Nu blir jag ju jättevilsen o vet inte ut elr in. Jag är ju nästan säker redan på de tecken hon har ska jag ultaljuda ändå? Bortkastade pengar?

Jag tycker att det är bortkastade pengar, men är du nyfiken eller osäker kan det vara värt det för dig. Du måste helt enkelt bestämma själv. Hur som helst lär det ju visa sig så småningom - med eller utan ultraljud.

Det jag är mest nyfiken på när jag har parad tik dröjer hur som helst till valparna anländer innan jag får veta - könsfördelning och färg. Denna gång behöver jag inte vara lika nyfiken som vanligt dock, det blir bara röda. :idea:
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Hon är röd hanen svart....
Ja det blir dygn 21 idag så 9 dagar till 30 alltså.
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Hon är röd hanen svart....
Ja det blir dygn 21 idag så 9 dagar till 30 alltså.

I ditt fall kan det ju bli lite av varje då färgmässigt, förutsatt att hanen bär rött anlag. Finns det brokigt och/eller tan bakom har du nästan hela paletten.

För min del kommer det endast att bli röda när tiken paras någon gång i dec-jan. Möjligen orange roan - men det ser jag inte som särskilt troligt, även om hennes mamma har brokigt anlag.
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

ja hanens mamma är tan så det blir spännande :)
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

För mig räcker det att sätta en ficklampa på andra sidan hunden så ser jag precis hur många valpar där är!! :bump:

Skojjar bara!!

Har en liten whippettik, så det känns nästan så!! *gapskratt*
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Jag har aldrig varken u-l eller röntgat.
Vid 3 veckor är det oftast illamående och matvägran och efter ca 4 veckor syns det på magens form. De sista veckorna känns och syns valparna tydligt också.
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Hade jag inte ul:at Cassandra hade jag inte trott att hon var dräktig eftersom det inte fanns några direkta tecken på dräktighet.

Nu visste jag att hon var dräktig och att det till 99,9% bara skulle bli en valp och kunde anpassa mat och motion efter det :cool:
 
Sv: Dräktighetsundersökning ni som tagit valpar!

Jag tycker att det brukar vara svårt att se ngt på ultraljud i 27e veckan:devil:
Men du har rätt skall man göra ett tidigt UL så skall man verkligen veta vad man håller på med, vi halvamatörer väntar till det är tydligt.
PL
 

Liknande trådar

Hundträning Skulle vilja utbilda en hund till att upptäcka cancer. Någon som har gjort det här (eller annan specialsök) som vill berätta om vägen...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: Migo
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
935
Senast: attheedge
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 914
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 767
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • KIA EV9
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp