dräktighetskontroller...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare zuzzen
  • Startdatum Startdatum
Z

zuzzen

Hej, Har inseminerat mitt sto på en hingststation. Varit på första dräktighetskontrollen som visade att hon var dräktig (fosterblåsa). De ville att jag skulle komma igen efter 14 dgr igen och därefter på 45 dgrs koll. Måste man åka på alla dessa? Jag har bebis och svårt att få barnvakt, dessutom en häst man måste vara två att lasta. Vilka kontroller är nödvändiga? Kräver hingstägaren dessa kontroller?

Sv: dräktighetskontroller...

Normalt så kollar man ju upp dom på 16 dagar, 30 dagar och sen på 42 eller några dagar senare.
Däremot rekommenderar jag inte någon att göra 30 dagarskollen om man måste lasta och åka.
Tillochmed så hoppar jag den om jag har nåt sto här som jag vet stressar upp sig när vi tar in henne i seminspiltan.
Det är lättare än man kan ana att "stressa" bort ett foster, och jag ser ingen anledning att chansa.
Fördelen med att kolla ofta är ju att man har tidigare chans att seminera om utifall de resorberar.

Mitt sto kollades på 17 och 27 på stationen och nu ska jag kolla på 45 eftersom hennes försäkringsbolag fosterförsäkrar från dygn 45.

Precis en fråga som jag också tänkt ställa...
Hinner de komma i ny brunst om de skulle resorbera precis innan 30-dagarskollen? Om man inte kan betäcka igen så kan jag lika gärna vänta till 90 dagar. (Eller är det dumt?) Vill helst inte åka i onödan med sto o fölis.

Jag har kollat en på dag 19 och 45, och det andra stoet på enbart 59, av annat skäl.

Min seminvet vill kolla dem på 16dgr därefter på 30 dgr ser det riktigt bra och välutvecklat ut på 30 dgr tycker hon inte det är lönt att kolla förrän på 90 dgr. Enligt henne är det kört att få igång dem igen i 99% av fallen om de släpper det efter 35 dgn då kroppen är inställd på att de är dräktiga ändå.

Jag kollar mina endast på 17 dygn! Om jag sedan har 90 dygn dräktighets avg kollar jag även på 90 dygn för att sedan betala.
Nu kollar jag alla stona hemma och det är många så jag sparar lite pengar genom att strunta i alla ultraljud.......
Ibland kollar jag på 30 dygn och hoppar över 17 dygn beror på hur stoet beter sig om dom beter sig dräktigt gentimot hingst brukar jag avvakta och kolla senare.

Idag har jag kollat tre ston ett på 30 dygn dräktig, 16 dygn dräktig samt en på 18 dygn även hon dräktig.
Jag har samtliga mina kollade dräktiga nu...... bara ett sto kvar att kolla.......

Jag kollade mitt sto på 16:e dagen och blev därefter rekomenderad att åka på mellan 40-45dagar igen. Sedan är det ju 90dgr kollen oxå :cool:

Jag kollade på dag 14 (tvillingvarning) och 42. Och så blir det väl på 90 också.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 605
Senast: iNHALE
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 486
Senast: em-pirre
·
Avel Jag lämnade mitt sto på station i måndags där hon under eftermiddagen blev inseminerad. Idag blev hon inseminerad igen och på fredag...
Svar
15
· Visningar
2 098
Senast: Victovie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Appar
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur