Dräktighetsdagar

shady

Trådstartare
Har ju diskuterats lite om hur många dagar stona går dräktiga. Vissa av oss här har enbart gått efter sista betäkningsdag, medan vissa räknar dagar.

Själv har jag alltid gått efter sista dagen dom betäktes, men på skoj så räknade jag ut hur många dagar hon ändå gått dräktig.

Till min stora förvåning skillde det otroligt mkt mellan fölen.

1997 Hingst= 331 dagar
2000 Sto= 346 Dagar
2001 Sto= 312 Dagar
2002 Sto= 335 Dagar
2003 Sto= 335 dagar.

Hur har det varit med era ston?

Keles mamma gick 324 dagar med stoföl och ca en vecka kortare med hingstföl (jag minns inte exakt hur mycket kortare, men det var samma dag från föl till föl.) Man kunde ställa klockan efter henne.

Tills med Kele (sto) som hon gick 331 dagar med... Klart nervpåfredstenade :smirk:

(Alla dagar är angivna från sista betäckning)

(Alla dagar är angivna från sista betäckning)

Det är mina också. Men så ofantligt konstigt bara att det skiljer så mycket mellan mitt stos dagar. Återstår att se hur många dagar det blir nu i år.

Idag är hon inne på dag 314.

Ja, det är inte lätt det där! :o

Jag räknade ju på 330 dagars dräktighet när jag kom fram till beräknat fölningsdatum, efter att ha frågat runt här inne hur många dagar etc man skulle räkna på.

Mitt sto fölade på dag 333. Sen kan man ju se det som antingen 3 dagar efter eller, om man väljer att räkna på 11 månader efter sista betäckningsdatum, som 3 dagar före! Sista betäckningsdatum var nämligen den 8 maj. :)

Så mitt sto "valde" att föla mittemellan, en bra kompromiss. :D

Ja ibland är det bra om man kan kopromissa. Nu får jag ju se om det blir något liknande igen. Trotts allt 2 år med 335 dagar

Stor skillnad även här!

Ger ex. på mitt äldsta sto (arab) som också fått flest föl (15) i min ägo, men med endast 4 olika fadershingstar:

Fader 1:
340 d. hingst
342 d. sto

Fader 2.
327 d. sto
335 d. hingst, sto (olika år)
336 d. hingst

Fader 3.
326 d. sto
329 d. sto
331 d. hingst
332 d. sto, sto
334 d. hingst
337 d. hingst, sto

Fader 4.
328 d. hingst

Detta sto är ju ingen 'klocka' precis.. oavsett fadershingst och oavsett kön på fölet!

Mina halvblodsston däremot bar oftast hingstfölen längre än stofölen!!

Mitt ena sto där var ju 346 borde ju egentligen ha varit en hingst.

Men det är otroligt vad det kan skilja sig åt bara från år till år. Men intressant att kolla, och se om man kanske kan hitta ett samband

Ångrar att jag inte antecknat vädret vid både bet. och fölning, tror att även sånt och givetvis betes- och foderkvalité kan bidra rätt mkt!?

Jag har heller inte antecknat något vidare. Däremot vet jag att när hon gick 346 dagar så var det enormt kallt, och första fölet var det jätte varmt.

Båd jag och hästen väntar första fölet. Jag hade räknat på 330 dagar. Hon är redan uppe i 346 dagar! Undrar när bebben behagar komma ut!

Räknade mest på skoj på mitt sto annars går jag efter sista inseminations dag.
Hingst 2003=229dagar
Sto 2004=229dagar :love:

När är sista betäkningsdag/insiminering? Att mitt sto gick så många dagar det året ¨åste ha berott på vädret, svinkallt när tiden gick ut, sedan varmare och hon fölade.

Fölet hade förövrigt en ricktig vinterpäls. Långhårig och aldeles fet päls. Ingen av dom andra har haft det.

Men du skall se att det kommer.

229 dagar!!!

Förlåt, jag vet ju att du råkade glömma 100 dagar ;)

GLAD PÅSK!!

Sista bet.datum var 30 april, men de är mycket möjligt att jag räknat fel!! :smirk: Hon har haft alla tecken i två veckors tid. Fick vaxproppar och så droppar de lite då och då mjölk ur spenarna.......Vi får väl se ifall de blir i helgen.

Hur många dagar blev det?

Ni som nu fått era föl, hur många dagar gick dom dräktiga? Blev det längre eller kortare än vad ni trodde.

Shady gick 332 dagar. Blev längre än väntat, då dom trodde det var tvillingar, men det blev bara en som tur är.

Re: Hur många dagar blev det?

Mitt sto gick 335 dagar och gick längre än vad jag trodde eftersom alla i hennes stam har kommit ca 10-14 dagar tidigare.

Mitt arabsto har fått fyra föl.
1:a 1992 ( som 5 åring) 346 dygn- hingst
2:a 2000 ( 13- åring) 355 dygn- hingst
3:e 2002 ( 15- åring) 357 dygn - sto
4:e 2003 ( 16- åring) 361 dygn- hingst.. ( som vi tyvärr förlorade vid födslen pga feläge. Nu blir det inga fler föl för hennes del, då hon tog mkt skada av den svåra fölningen.)/// Linda

Mitt sto fick en hingst, gick 341 dagar. Längre än jag väntat då hon enligt förra ägaren kom en vecka tidigt sist, också en hingst.

Liknande trådar

Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 184
Senast: fridshem
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
30 558
Senast: Vingra
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 984
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar