Dräktighet + kvalitetsbedömning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nissehultan
  • Startdatum Startdatum
N

nissehultan

Jag har ett fyraårigt sto som jag både skulle vilja visa på kvalitetsbedömning i höst och betäcka. Detta är inget jag normalt skulle ha gjort, men då hingsten jag vill ha är till åren (Chirlon) vågar jag nog inte chansa och vänta ännu ett år. Jag är medveten om riskerna (abortvirus, stress, etc.) och även att det finns möjlighet att visa som 5-åring. Skulle dock vilja ha tips och erfarenheter från seriösa och erfarna uppfödare i liknande situationer.

Låt säga att jag betäcker stoet i maj och låter henne vistas i lugn hemmamiljö de första 40 dygnen och därefter upptar träning inför kvalitetsbedömning som genomförs i augusti. Därefter sker ingen som helst transportering, än mindre tävling fram till dräktigheten.

Tacksam för tips!

Sv: Dräktighet + kvalitetsbedömning?

Kan bara säga att jag vet de som har gjort så och allt har gått bra och det har fötts ett friskt föl. Men också de som gjort så vilket lett till kastning för att stoet utsatts för smitta antagligen på visningsstället.

bamora visades på kvaliten som dräktig. Det gick bra, men med en mer stressad häst kan det ju gå illa, eller som Görel säger så kan hon även bli smittad med nån skit. De veterinärbesiktar ju alla hästar o vad jag kommer ihåg så hade de inte plasthandskar eller övrig skyddutrustning på sig. Tänk även på att dräktiga hästar inte får tävla efter ett antal månader efter seminering, tror det är 4 månader som gäller in i dräktigheten.

Veterinärbesiktningen togs bort på kvaliten förra året.

Är det inte 5:te månaden eller har jag fått fel för mig?

Jag gjorde så med mitt sto, fast hon var tre när hon betäcktes och gick då treårstest (för ponny) i augusti förra året och hon är dräktig än i alla fall. Nu är mitt sto inte överdrivet lättstressat heller, så jag vet inte om det påverkar annorlunda för ett annat sto.

Du kan inte visa den på kvalitén som femåring om den inte fölat som fyraåring.

Du menar om den fölar så tidigt att fölungen är tillräckligt gammal ?

Så här står det på asvh's hemsida

5-åriga ston som haft föl, som kan registreras enligt reglementet i ASVH, får ett bonusår och kan delta i samma grupp som 4-åringarna.

Men i reglementet står det såhär: (min fetning)

5-åriga ston som haft föl som 4-åringar deltar isamma grupp som 4-åringarna

Jag antar att det är reglementet som gäller

Jag mailade ansvarig för kvalitetstävlan som säger ok i teorin men att eventuellt föl ej får följa med på tävlingsplatsen. :)
Men man får väl höra närmare om det blir aktuellt så det inte visar sig vara fel sen.

Liknande trådar

Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 432
Senast: Cornelia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Avel Jag har ett sto som jag betäckte på inrådan av veterinär när hon var 5år, pga att hon skulle vila ett år från ridning efter en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577
Senast: maria_b
·
Träning Tips och råd önskas! Mitt sto är otrolig att rida, rent fantastisk faktiskt, MEN bara när hon själv vill, för att uppleva ett sådant...
Svar
10
· Visningar
1 210
Senast: Mona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Bästa senskydden?