Dräktighet kontra sövning, MRI och operationer

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pollux
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 115
P

Pollux

Nu har jag hamnat i en mycket tråkig sits. Mitt sto som förhoppningsvis är dräktigt, har skadat sig. :cry:

På kliniken hittade man ingenting mer än att hältan sitter någonstans i trakten av hovleden. En teori veterinären har är att det är böjsenans fäste till hovbenet som är skadat. Veterinären vill skicka oss till Skara för MRI. Jag blev ställd inför att ta ett beslut om hur jag vill göra men klarade inte av det när vi var på kliniken utan ska återkomma i morgon med besked.

Så här är det:
Utrustningen på Skara kräver sövd häst. Alternativet är Ultuna där det görs stående men ger inte lika bra bild.
Det är inte säkert att undersökningen visar något som går att åtgärda mer än att vila. Men OM man behöver göra något ingrepp så kan det betyda operation och då ev med sövd häst.

Väljer jag att inte göra MRI, för att minska risken för resorption av fostret utan låter skadan vila ut, kan det bli så att skadan går upp och förvärras när stoet kommer att öka i vikt under dräktigheten. Att kunna busa med fölis i hagen kan ju också bli ett problem.

Vad har ni för erfarenheter att sådant här? Jag är alldeles villrådig.
Kan man klara ett foster trots sövning?
Kan MRI skada fostret/orsaka resorption?
Kirurgiska ingrepp på stående häst, risker för fostret där?

Usch, varför skulle det här inträffa just nu :cry:

Sv: Dräktighet kontra sövning, MRI och operationer

Du vet inte om hon är dräktig? När ska hon kollas? Kan du inte vänta med att ta beslutet tills du vet säkert om hon är det?

När jag väntade mitt första föl så slog stoet av ett griffelben så illa att det var tvunget att opereras. Dräktigheten var då ungefär 30 dagar gammal, dvs i känsligaste fasen.
Och det var ett envist foster som hängde kvar! Och inga synliga fel finns på den häst som föddes sen...

Nej, ska det aldrig vara slut på elände... :(

*kramar*

Magnetröntgen bör väl rimligtvis inte vara skadligt för fostret. Det handlar ju inte om strålning, bara starka magnetfält.

Sövningen ska jag inte uttala mig om. Jag har hört om flera ston som gått igenom otroliga skador med behandlingar & mediciner och gått med fullbordade föl, men det kanske inte är någon direkt referensram att hålla sig till. Snarast så att man kommer ihåg det för att det är så fantastiskt.

Nej, sjävla magnetkameraundersökningen ska nog inte vara skadlig. Men alla transporter, nya miljöer, undersökningar, sederingar osv innebär ju stress vilket inte är så lyckat då denna undersökning troligen kommer att inträffa mellan dygn 20 och 40.

Nu har jag i alla fall sovit på saken och bestämt mig för att åka till Ultuna där undersökningen görs stående och över dagen så att hästen inte behöver bli borta över natten, samt slipper sövas.

Om hon är dräktig på UL nästa vecka så ska jag försöka dra på det så att jag får tid efter dygn 40. Lär nog inte få en tid innan dess i alla fall, speciellt inte nu under sommaren.

Är hon inte dräktig vill jag komma iväg så snart som möjligt och hoppas att det inte krockar med ett nytt besök på seminstationen :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Mitt sto sparkade sönder sitt bakben dagen efter sista insemineringen. Upp till kliniken sövd, operarad och starka mediciner i 3veckor. Hon är fortfarande dräktig kollade på 30 dygnet :)

Tycker absolut att du ska Ta hand om stoet i första hand, du kan ju alltid göra om betäckningen men inte ditt sto :)

Vad skönt att det verkar gå vägen för ditt sto!

Då finns det hopp för oss också. :)

Ja det tror jag verkligen att det gör. Lycka till och hoppas att den lilla håller sig kvar.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 355
Hästvård Hej, Har ett ungt sto på 5 år som nyligen fått diagnosen skada/inflammation i Manica Flexoria (stödstruktur till ytliga böjsenan) utan...
Svar
0
· Visningar
1 050
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 641
Hundhälsa Sitter hemma med en nyopererad hund som jag kliar mig i huvudet över. Cardigantik 4 år. För ca 2 månader sedan blev hon halt, efter...
Svar
10
· Visningar
2 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka