Dräktiga ston

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jenni73
  • Startdatum Startdatum
J

Jenni73

Halloj,

Mitt sto(som jag ska köpa) skickades på betäckning i förra veckan och kommer skickas hem till mig, från Holland, när det konstaterats att hon är dräktig. Detta innebär att jag i bästa fall kommer att få hem henne om tre veckor :crazy: jag börjar bli mer än lovligt nervös. och har insett att jag kan ju inte något !!!! All min kunskap vad gäller hästar, dräktighet mm har bara flugit sin kos!!!.

Hur gör ni med era relativt nybetäckta ston? när börjar ni rida dom? Ändrar ni foderstat? Jag tycker att jag bör avmaska och sånt, är det bättre att vänta tills det gått några månader.

//Jenni

Jag red min som vanligt bra långt in i dräktigheten. Nu motioneras hon mest i skritt, är i månad 9. Slutade att tävla o träna henne då hon blev dräktig, mest pga smittorisken.
Dom är ju känsliga mellan dag 20-40, så då kan man ta det lite lugnt.

Foderstaten ändrade jag ingenting i förräns i månad 8.

Men man kan rida lite mellan dag 20 och 40 eller? Hästen har inte gått något sista tiden så jag tänkte börja skritta igång henne väldigt lungt. typ börja med 15-20 minuter och öka allt eftersom men bara skritta första två veckorna. Det blir fram till ca 40:e dagen. Sen sätta igång att trava och efter ett tag lite galopp och sånt beroende på hur hon känns. Sen när hon börjar kännas "jättedräktig" trappa ner men ändå rida henne så långt det går.
Låter det som en bra plan?

//Jenni

Ja det låter bra tycker jag. :)
Mitt sto vilade en månad då hon var nere på betäckning. Hämtade hem henne på dygn 18 och då började jag att rida henne. Blev automatiskt bara skritt för oss med i ett par veckor då hon vilat såpass länge som en månad.

Tackar ödmjukast :)

Vad har du för sto och vem blir pappa till ditt föl?
Själv kan jag lite generat berätta att jag inte gör mycket annat än att titta på mitt blivande föls stamtavla :o

//Jenni

Jag har ett vbl sto, som heter just som mitt användarnamn. ;)
Hingsten är en hbl skäck som heter Simsalabim.

Du då, vad är det för sto du köpt o vilken hingst ska hon betäckas med?

Stot är som sagt från holland, hon är holsteiner och 14 år. e lord. Hon är hög som ett hus(hur jag nu ska våga sitta där uppe övergår mitt förstånd :crazy:). Hingsten heter babouche och är efter Baloubet du rouet. Babouche är inte så gammal och har inte gjort så mycket och därför kan jag få stot betäckt med den, annars hade det väl kostat skjortan.

//Jenni

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 485
Senast: em-pirre
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 381
Senast: Digbil
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 683
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka