Dräktiga ston som säljes...

Lovisa

Trådstartare
Det finns ju rätt många dräktiga islandsston som säljs just nu, och jag har lite frågor kring detta. Är det vanligt att man betäcker sitt sto för att sedan sälja? Finns det någon "vits" med det (generellt givetvis)? Hade själv helst valt hingsten om jag ville ha ett föl, är de bara jag eller hur tänker ni andra?

Jag är ju rätt ny när det gäller islandshästar, och såg sällan liknande annonser när jag red stor häst så jag blir bara så nyfiken.

Sv: Dräktiga ston som säljes...

Jag tycker också att det är märkligt att så många dräktiga ston säljs. Okey att det kan hända saker som gör att man måste sälja, men det är lite för vanligt för att det ska vara en slump.
Jag tror att inom islandshästvärlden är det vanligt att man köper ett dräktigt sto från Island. Det är lika bra att passa på att få två hästar i en när man tar hem hästen och kanske man har hittat en hingst på Island, som man vill ha avkommor efter.
Men varför svenska ston säljs dräktiga i den omfattning det görs fattar inte jag heller. Köpte visserligen ett dräktigt sto förra året, men det var ju hästen som vi fastnade för och inte dräktigheten....

Inte för att jag vet säkert men jag TROR de är att en dräktigt sto får man mer pengar för. Man kanske har en godkänd hingst på gården så man betäcker gratis och sen säljer man de dräktiga stoet mycket dyrare. Jag vet inte helt men jag skulle tro det är något sånt ..

Mm, så kanske det är.. Har faktiskt inte jämfört priserna så noga så det är mycket möjligt att du har rätt. Tack för svaret. :)

Då är det inte bara jag som undrat då.. ;)

Ja, vissa av stona ser ju väldigt fina ut så hade jag haft tiden till ett föl hade jag väl också kunnat tänka mig ett dräktigt sto om det var efter en hingst som jag gillar.

Beror kanske lite på vad det är för häst också, ett sto i tävlingskondition tror jag inte betäcks för att man får mer för henne då. Men ett sto som gått med föl ett antal år och är ur form får man nog mer för som dräktig om man inte har tid eller ork att få henne i form innan försäljning.

Har själv annons på ett dräktigt sto och inte handlar det om att få ut mer pengar, utan mer om att välja bort den hästen som man själv har minst användning för, vårt sto har bara gått i avel och har inte ridits. Hade hon inte blivit betäckt hade hon ju bara gått, men det verkar ändå trögt med att sälja henne.

Här har vi fått fler hästar än det var tänkt och jag är inte avelsintresserad och har inte de möjligheterna att ha fölen gående tills de blir säljbara, då är det ju bättre någon annan med avelsintresse får chansen att köpa ett fint sto, är ju enklare för någon som redan håller på med avel att äga en sån häst.

Ja, det är klart det är. Och alla andra har ju säkert sin anledning till att behöva sälja stoet. Jag blev bara så nyfiken för det finns en del till salu, och jag har inte riktigt reflekterat över detta tidigare...

Tycker att det verkar finnas många engångs och hobbyavlare inom Islandshästar jämfört med storhäst. Kan det vara så att folk tröttnar på sin avelsidé och vill sälja innan de har 2 hästar på halsen, särskilt nu när det är lite svagare ekonomi i Sverige.

Vi sålde ett dräktigt sto i höstas. Ett fint avelssto. Hon fölade inte förra året så det kanske hade varit smartare att sälja henne på våren då hon var smal och köparen fått välja hingst, men eftersom köparen väldigt gärna ville ha henne tog hon henne tjock och dräktig med en ganska okänd hingst.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 966
Senast: valpköpare
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat