Idag är tempen lägre och mjölken är gulisch och klibbig som sirap, kanske kanske att det kommer idag/inatt! Har ni funderat ut namn till era? =)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Idag är tempen lägre och mjölken är gulisch och klibbig som sirap, kanske kanske att det kommer idag/inatt! Har ni funderat ut namn till era? =)
Jaaa földans!!
Äntligen, håller tummarna!
Jag gillar Sinfónía, men det är också det enda namnet jag funderat på. Jag har gillat det sen jag läste här på buke om Carlas häst Sinfónía för rätt många år sen.
Annars vill jag gärna välja ett namn som passar fölet, man vet aldrig vad som tittar ut! Förra året fick vi en med en svart fläck på rumpan, han fick heta Dreitill (liten slurp, eller skvätt liksom) för att det ser ut som någon spillt kaffe på honom. Falki fick heta så pga sitt blåa öga etc.
Vi håller på att debattera för fullt om namn..nu håller vi tummarna att mammahäst slipper bära längre på magen så ungen får springa sjäv!!Idag är tempen lägre och mjölken är gulisch och klibbig som sirap, kanske kanske att det kommer idag/inatt! Har ni funderat ut namn till era? =)
Om stona är vana att gå ihop så är det väl inga problem, efter att sto och föl lärt känna varandra. I vårat stall brukar det vara ca två månader mellan första och sista fölet (får ca 3-4 föl per år) och dom har lika mycket glädje av varandra ändå.Vårt andra sto är på dag 301 i dag, magen har sjunkit lite grann och hon har satt lite juver. Äter dåligt varannan dag och är lite ledsen över att inte gå med sin bästa kompis som fick sitt föl för 2v sedan.
Hur ser ni förresten på att släppa ihop mammor med föl som har en ålderskillnad på 2 månader?
Det har gått knas för oss med 2 senaste fölen (ena felläge och rejält fast, dog innan vi tillslut fick ut den, den andra dog inom ett dygn av, vad veterinären sa, blodförgiftning ) så jag planerar nästan bara dag för dag, givetvis intensivare i takt med att det närmar sig.Idag är tempen lägre och mjölken är gulisch och klibbig som sirap, kanske kanske att det kommer idag/inatt! Har ni funderat ut namn till era? =)
Det har gått knas för oss med 2 senaste fölen (ena felläge och rejält fast, dog innan vi tillslut fick ut den, den andra dog inom ett dygn av, vad veterinären sa, blodförgiftning ) så jag planerar nästan bara dag för dag, givetvis intensivare i takt med att det närmar sig.
Jag vill att fölet ska vara 1 vecka, friskt och välmående innan jag ens börjar tänka på namn. Kompisar har börjat komma med förslag men då slår jag dövörat till; "lalalala jag hör inget"
Dag 366, mjölken rinner längs benen (vit mjölk),lite rödbrun flytning, ändrat lite i beteendet. Nu måste det för sjutton komma
Då gjorde du fel,rent glas,tillräckligt mycket "mjölk" så att det täcker glaset när du stänger locket,vänta några sek och sen titta mot ljuset.
Edit: Ja och så rätt refraktometer
Vad man läst är att bäckenbanden kan börja mjukas upp redan ca 3v innan fölningen och dagarna innan släppa helt, kan dom börja med detta tidigare än 3v?
Jag gissar att även där kan det vara olika?
För igår kväll när jag var hon min snutta så kändes det mycket mjukare än vanligt, hon stod och tittade bak på mig som om jag var dum i huvudet Kände skillnad direkt när jag borstade av henne liksom.