Dräktiga ston 2016/2017

@tabac @Rifer
Okej, ja jag har för mig hade bädd sist men då stod det stoet på box och inte lösdrift så där hade jag spån underst och sedan halm överst.

Då avvaktar jag nog med och ha in halm också :)
Tack för era svar!

@Livi
Okej då vet jag.

@Ardennern
Precis sådana bilder jag menade =D
Nu såg det iaf ut som dom vuxit till sig lite men mer går i.

Mitt sto är på dygn 287 idag så jag får vänta ett tag innan jag får börja vaka. Men jag längtar som tusan och hoppas tiden går fort fram tills dess :D

Okej är de sådana här vinklar du menar? Bilderna är tagna nu ikväll :) Mitt sto har inte heller fyllt i i spenarna..och vi är på samma dag.. Börjar tycka att det borde bli dags snart!! :/

18110265_10155119203830692_1023312557_o.jpg

18143138_10155119202695692_1323127933_n.jpg

Vilket dygn va din pålle på? :)

Valle Tora har 20 dygn kvar till bf trött fröken som gärna går in i ligghallen dagtid..sen boxen på kväll/natt... hon hetsäter nu också till och från...så nu är det spring till stallet på natten :) sen är det adeleines tur om ca42 dygn :) sen blir det vila ca 3 veckor innan nästa vak:)

Inatt såg jag i kameran varför boxen ser ut som ett bombnedslag på morgnarna senaste dagarna.. Hon ligger ner som vanligt och vilar en gång per natt, blir supertrött och vill lägga sig på sidan, rycker till och liksom NEJ LÄGG INTE NER HUVUDET! Så gör hon så några gånger, ger upp och reser sig.. Ser väldigt komiskt ut.
Men senaste två nätterna har hon lagt ner huvudet och sover helt på sidan, vaknar plötsligt i panik och ska upp fort som attan, kommer inte upp direkt och ligger och sparkar som en galning tills hon kommer i bröstläge och kan resa sig. Ser inte alls kul ut :(

Har ni varit med om något sånt här?

Inatt såg jag i kameran varför boxen ser ut som ett bombnedslag på morgnarna senaste dagarna.. Hon ligger ner som vanligt och vilar en gång per natt, blir supertrött och vill lägga sig på sidan, rycker till och liksom NEJ LÄGG INTE NER HUVUDET! Så gör hon så några gånger, ger upp och reser sig.. Ser väldigt komiskt ut.
Men senaste två nätterna har hon lagt ner huvudet och sover helt på sidan, vaknar plötsligt i panik och ska upp fort som attan, kommer inte upp direkt och ligger och sparkar som en galning tills hon kommer i bröstläge och kan resa sig. Ser inte alls kul ut :(

Har ni varit med om något sånt här?

usch det låter jobbigt för ditt sto! så har jag inte sett mitt sto göra men däremot rulla sig ett par ggr innan hon reser sig upp...Vilket gör mig orolig f navelsträngen...

@L8P8
Hehe gör det :p

Jag började vaka tidigt på mitt första sto för det var också min första gång och hennes. Tyckte det var en mysig tid.
Sov i stallet och hade övervakningskamera (precis som det blir nu).

Men hon visade verkligen när det var dags, så det blev inte direkt några sömnlösa nätter alls där utan bara 1 det var den natten hon fölade.

Så det var en mild fölning och övervakning där kanske, får se hur M gör sig =)

Vad kul =D

Då är är det en del som ska ha om 4-6v, spännande.

Idag när jag kom ut så låg min lilla tjej i ligghallen och vilade, hon låg även där och stånkade lite och kollade sig en gång mot magen.
Men efter en stund (när jag hade gått) så såg jag att hon gått och ställt sig i solen.

Ingen mer flytning nu heller men juvret hade ökat på lite igen. Inte lika mycket som det var vid 280dygn.

I helgen kommer hon ställas i egen hage (äntligen) hittat ett ännu bättre hö (66 i protein)som vi ska hämta på fredag eftermiddag, det ska bli skönt.
Ända trista är att hon inte kommer ha tillgång till ligghall eftersom dom inte kan flytta den lilla som var tänkt från början (dom måste bygga någon ställning) så dom kan flytta den med traktorn.

Något som är surt är att dom haft all tid i världen men ingenting händer för det! *mutter*

5BF96667-6EAE-4658-9CCB-F341CE6576D7_zpsjjqgthdo.jpg

5BCD80E4-0F2E-4776-A959-88E87F2B3590_zpsbrfmeur0.png

D4C458CB-2D1E-48D4-80C8-E0DA4C1840B6_zpsstp53kfw.jpg

Det börjar dra ihop sig här med. Mitt sto är beräknad den 9 maj men som hon ser ut nu så har det tidigare inneburit föl inom en vecka. Hon får gärna knipa lite till, det snöar var och varannandag och mitt sto trivs inte alls inne... Hoppas på vår nu! Min särbos sto har gått över mer än två veckor och så länge behöver inte min knipa...

@smulan87 och @tabac
Är det "bara" vi tre som ska ha föl om ca 6v eller är det någon mer däromkring?

Kul med vak tillsammans med fler :)
Min är på dygn 278, så jag har oxå en dryg väntan framför mig. Mitt sto är dessutom sålt och nya ägarna har bokat semin, så hon får gärna lov att föla på dygn 320 el så, så de får mer tid på sig att få henne dräktig. :p Nu var det iofs inget problem förra gången, hon tog sig på andra försöket efter en sköljning och den tilltänkta hingsten står inte längre på fryst, men iaf. Det hade varit skönt om de fick lite mer tid. :)

Min är på dygn 278, så jag har oxå en dryg väntan framför mig. Mitt sto är dessutom sålt och nya ägarna har bokat semin, så hon får gärna lov att föla på dygn 320 el så, så de får mer tid på sig att få henne dräktig. :p Nu var det iofs inget problem förra gången, hon tog sig på andra försöket efter en sköljning och den tilltänkta hingsten står inte längre på fryst, men iaf. Det hade varit skönt om de fick lite mer tid. :)

Ah där ser man.
Jaha, på så vis. Då förstår jag att du vill att hon får den lite tidigare.
Får hoppas på det bästa =D

Jag vet inte men jag har haft en liten svag känsla av att M kommer föla tidigare, jag vet inte varför riktigt. Ska iaf bli kul och se hur det blir.

Hoppar på tråden jag också, hej! Har en islandshäst som vi inte visste var dräktig, fick veta det för en vecka sedan och har vakat dygnet runt sedan dess. Enligt uträkningen är hon på dygn 357 idag och borde föla när som helst.
Reagerade på att någon skrivit att skåran vid juvret skulle försvinna, men idag är hennes mellanrum större än förut? Fullt med mjölk men har inte runnit ner än.

Dygn 334 idag. Hur är det med tempen egentligen, hon har pendlat mellan 37,7 och 38,2. Ikväll hade hon 38,4.

Tempen brukar väl sjunka innan fölning??

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka