Dräktiga ston 2016/2017

Nä enligt denna refraktometern är mjölken ok.Skalan för min refraktometer är: 0-14 Dålig, 15-19 okej, 20-24 bra, 25-30 mycket bra.Ska kolla mjölken åter ikväll
Fast ok är inte bra,då vet man att man får ringa vet för prov och/eller slanga antikroppar (om man inte har hemma o nappar inom 6 tim)

Fast ok är inte bra,då vet man att man får ringa vet för prov och/eller slanga antikroppar (om man inte har hemma o nappar inom 6 tim)
Det beror på hur mkt fölet dricker.Sen kollar jag för hon läckte sist och kollades med vet och då var mjölken sämre.Så bara för att hon har 17 nu betyder varken att det inte kan bli bättre eller sämre.Eftersom hon läcker betyder det inte bara för att HON har 17 nu har flera dagar kvar.Sist köpte vi mjölk från stuteri i närheten

Dygn 346
5731-1492939595-5ed19d0b370e5b6931350e38ddc2490e.jpg

När jag jämför med tidigare bild så ser man att hon fyllt på bakom, mer mot svansen än tidigare :) Klämde ur en droppe och det var något mer åt det grumliga hållet än tidigare..
Hade en temp sänkning imorse igen till 36,9.. Har legat stadigt (för ovanlighetens skull) på 37,6 sen förra sänkningen tills nu...
För övrigt visar hon inte minsta oron eller något tecken på att det skulle vara nära.. Tuggar lugnt på sitt hö i hagen :/

Hur långt innan har ni märkt på ert sto att det varit dags, utifrån hennes beteende ?:)

Dygn 346
5731-1492939595-5ed19d0b370e5b6931350e38ddc2490e.jpg

När jag jämför med tidigare bild så ser man att hon fyllt på bakom, mer mot svansen än tidigare :) Klämde ur en droppe och det var något mer åt det grumliga hållet än tidigare..
Hade en temp sänkning imorse igen till 36,9.. Har legat stadigt (för ovanlighetens skull) på 37,6 sen förra sänkningen tills nu...
För övrigt visar hon inte minsta oron eller något tecken på att det skulle vara nära.. Tuggar lugnt på sitt hö i hagen :/

Hur långt innan har ni märkt på ert sto att det varit dags, utifrån hennes beteende ?:)

Några gånger var mitt sto lite extra orolig någon timme innan fölet kom, men några gånger var hon det inte alls.

Någon som har Horsecam Onlineabonnemang från Luda.Farm?? Det fungerar inte här nu...
1f641.png
:(
1f62e.png
:o Vet att det stått i Ridsport att de haft stora problem med servern..

Nu är det nått på g! Hon har varit orolig sen insläpp, äter inte, piskar med svansen och lyfter den hela tiden, gått runt en hel del och la sig precis för att sedan resa sig upp lika fort och sparkade irriterat med bakbenen, ...*Hoppas nu då att det är dags!!

Mitt sto är på 317 dygn och fick precis reda på att hon har vaxproppar! Lyfter lite på svansen men inga andra tecken, fyllda juver men inte så att "skåran" försvunnit. Händer det inatt? Kan de stå med vaxproppar länge eller brukar det röra sig om timmar innan fölning? Hon är under övervakning nu såklart!

Mitt sto är på 317 dygn och fick precis reda på att hon har vaxproppar! Lyfter lite på svansen men inga andra tecken, fyllda juver men inte så att "skåran" försvunnit. Händer det inatt? Kan de stå med vaxproppar länge eller brukar det röra sig om timmar innan fölning? Hon är under övervakning nu såklart!

Vad jag har läst mig till så brukar de handla om att dom fölar inom 1-2 dygn. Men känns lurigt att kallt räkna med det så var på din vakt :)

Nu är det nått på g! Hon har varit orolig sen insläpp, äter inte, piskar med svansen och lyfter den hela tiden, gått runt en hel del och la sig precis för att sedan resa sig upp lika fort och sparkade irriterat med bakbenen, ...*Hoppas nu då att det är dags!!

Spännande! Uppdatera oss :) Här är det lugnt. Står bara och äter :cautious:

Det här är mitt första föl så inte den bästa på att svara, men som jag förstått det ska det vara ett tydligt tecken på att fölningen är nära, men så finns det ju undantag som haft det veckor innan :O

Vad jag har läst mig till så brukar de handla om att dom fölar inom 1-2 dygn. Men känns lurigt att kallt räkna med det så var på din vakt :)
Tack! Så det är inte helt ovanligt att de fölar såhär pass tidigt? Både mitt och stoets första och har henne 1,5 mil bort.. som tur var van stallägare som övervakar och kamera inom några minuter:)

Det här är mitt första föl så inte den bästa på att svara, men som jag förstått det ska det vara ett tydligt tecken på att fölningen är nära, men så finns det ju undantag som haft det veckor innan :O

Samma för mig :) Första fölet :) Alla är vi barn i början! Jag har också fått uppfattningen att vaxproppen = nära förestående fölning. Det är ju dock inte alla ston som får vaxproppar. Men det är ju helt en klar fördel så man får en liten förvarning om när det verkligen är på g :)

Tack! Så det är inte helt ovanligt att de fölar såhär pass tidigt? Både mitt och stoets första och har henne 1,5 mil bort.. som tur var van stallägare som övervakar och kamera inom några minuter:)

Jag har läst att fölningar som sker före dygn 320 räknas som prematur. Men huruvida det stämmer överens med verkligheten vet jag inte. Jag läste om ett sto som fölade ett friskt och starkt föl igår på dygn 318.

Kl 3.30 föddes han. En fux hingst efter Lindebys Torsten L RS 462 och stolta modern Smedjenäs Velony RS 6992, allt gick bra men han hade lite svårt att hitta spenen och fick hjälpa till med det, nu suger han själv och jag ska in och vila innan barnen vaknar :P Uppdaterar med bild sen:)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka