Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Jag har fått inpräntat att man inte skall låta hästen hoppa efter dygn 150, stämmer inte det? :confused:

Om man ser till hur mycket hästarna brallar i hagen så tror jag personligen faktiskt inte att några små skutt på låg höjd gör någon skada... :)

Kl

Idag kände jag en spark!:bump: det MÅSTE varit det! Jag har känt framför hennes juver i flera veckor men idag kände jag att det var något som sparka till ett par gånger!!! :D Dygn 190 idag.

Kl

Idag kände jag en spark!:bump: det MÅSTE varit det! Jag har känt framför hennes juver i flera veckor men idag kände jag att det var något som sparka till ett par gånger!!! :D Dygn 190 idag.

Åh! Vad MYSIGT! :love:

*Kl*

Här verkar allt flyta på bra, tant B är på 120 d. Vet.kommer ut på tisdag för koll :bump:

Vad är bäst, ta blodprov och skicka på analys eller nöja sig med rektalisering?.

Sedan ang.detta med att vacinera mot virusabort, stoet står i ett litet stall med inte så många hästar som åker iväg på träning/tävling, samt stoet blev vacinerat mot virusabort inför årets fölunge (stod på större stall med mera tävlingshästar)

Skulle ni ha vacinerat om igen eller kan hon ha skydd kvar iom.att hon är ganska ny vacinerad?.

För övrigt så har jag fått hyra ett rum i ett hus (delar kök,toa & vardagsrum med stallägarens äldste son) som ligger ca. 30 m.från stallet, dessutom är det redan en färdig dragen övervakningskamera till mitt stos box,som också är den blivande fölningsboxen,så behöver bara starta upp kameran och koppla in det på datan :idea:. Dessutom ligger sommarhagen nära köksfönstret,så kan spana på henne ifall hon går ute och det börjar närma sig ( beräknad 23 juni).

oibrco.jpg

Tantens nya favorit ställe! :rofl: (bild från tidigare i veckan)

Hon har inte skydd kvar från tidigare vaccinering. Om du skall vaccinera eller inte är en svår fråga, ifall någon häst i stallet åker iväg under hennes dräktighet skulle jag vaccinera. Hellre på den säkra sidan än riskera något. :crazy:

Jag hoppade igår, en dryg halvmeter, stock över ridstigen.
Dygn 190. Dock skulle jag inte kunna hoppträna med min häst, det märks att hon "släpar på" mycket mage när man rider.

Jag hoppade igår, en dryg halvmeter, stock över ridstigen.
Dygn 190. Dock skulle jag inte kunna hoppträna med min häst, det märks att hon "släpar på" mycket mage när man rider.

Jag har varit nojig över att mitt sto är så STOR! Hon har alltid varit en rejäl välmusklad häst och muskler har hon ff men hon ändrade "form", sjönk ner lite, ganska tidigt i dräktigheten och nu 6 månader dräktig börjar jag misstänka att hon har en elefant där inne! Hon äter dessutom som en elefant själv..
När mitt andra sto (som tyvärr går tom i år) fick sin fölis förra året blev hon inte särskilt stor förren precis på slutet. Men det är kanske på hästar som på oss människor, vissa blir jättestora och vissa får bara en liten mage?

Jag har inte så mycket erfarenhet av avel, jag har ridit och tävlat i många år men började med avel förförra året :o

Var det din som är dräktig med Diarado? Önskar att jag hade haft råd att betäcka med honom (eller att de kunde dela upp betalningen), han hade passat perfekt till mitt sto :d

kl

Jag avundas sååå er som rider era, jag saknar det enormt :(

Ja, jag betäckte två ston i år, den ena med Diarado. Nu tog sig bara ett av stona, tack och lov Diarado-stoet!! Är ju helt klart en chansning, oavsett dräktighetsresultat så betalar du 1900 EURO...:crazy:

Ja precis, det var därför jag valde en annan hingst, tråkigt...

Då måste du vara flitig med bilder sen när ungen kommit ;)

Vilken tog du i st för Diarado?

Jo, det kommer att komma många bilder (förhoppningsvis), att döma av storleken på magen så är det en elefant där inne :crazy:

Skulle tro att det är som du säger, individuellt hur stor magen blir.

Förra gången mitt sto var dräktig såg hon knappt dräktig ut ens på slutet! Denna gång är hon större nu i november (beräknad fölning mitten av april) än hon var precis innan fölning förra gången!
Och hon är inte dräktig två år på raken, förra fölet föddes 2011 och ALL fölmage försvann.

Vad tog du i stället för Diarado? Mitt sto ska betäckas om direkt nästa år, bästisen ska ta ett föl. Och hon funderade på Diarado men backade på grund av priset.

Vad tog du i stället för Diarado? Mitt sto ska betäckas om direkt nästa år, bästisen ska ta ett föl. Och hon funderade på Diarado men backade på grund av priset.

Min ena Landlord är dräktig med Diarado! :bump:

När jag pratade med ASVHs avelsrådgivare så nämde han Diamant de Revel som ett "budgetalternativ" till Diarado men eftersom jag hade ett så pass bra sto och jag var beredd att gambla med 20 000 så tyckte rådgivaren att jag inte hade något att tveka på...

Ja, hon var kanonfin, förutom missbildningen då... Jag hoppas på en likadan fast frisk :)

Ang språng, jag tänkte att min hingst kostat 2000euro (styvt 17tKr) och om hon inte är dräktig i december får man tillgodoräkna halva avgiften till nästa år... Så den egentliga summan man riskerat är mindre + jag försäkrade fostret :D det var mer en fråga att motivera min plånbok att det ÄR värt det! :p

Men med en duktig veterinär så vankar tanten nu i sin dräktighetsdimma :love:

Sir Donnerhall (ska bli en häst till mig själv... Helst ett fuxsto då :D)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 656
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 307
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar