Dräktiga islandshästar......

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ishast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 4 474
I

ishast

.... väljer att lägga inlägget här då det endast berör islandshästar! Hur gör ni då de ska föla? Utomhus, inomhus? Hur fodrar ni era dräktiga islänningar? Har själv dräktig islänning som ska föla i början av maj och det blir min först födde/a!!! Känns lilte pirrigt!! Tar tacksamt emot tips från alla med ngn erfarenhet om detta!!!!

Sv: Dräktiga islandshästar......

Jag skulle välja utomhus, då finns det ivarje fall inga väggar som fölet kan klämmas mellan. Det är väl ok om man har en riktig fölbox, men har man inte det skulle jag välja ute.

Själv hann jag ju inte riktigt med när det gäller maten, men ändå fick pålla i sig vad hon behövde. Fölet var inte litet när den föddes, men absolut inte stort heller alldeles lagom faktiskt. Våran nedkomst blev en överraskning kan man säga, därav orsaken till att jag inte hade stenkoll på maten. Men jag såg i jan-feb att något inte stod rätt till och började öka, när vi väl fick konstaterat att hon var dräktig så där 4 veckor innan nedkomst så fick hon redan rejält med mat.
Jag tror att vi var upp på 600-700 smrp och 70-75 Mj, och ändå var hon inte ett dugg fet alls utan alldeles lagom i hullet.

hej du! vi är inne på vårt femte fölår och endast en har fölat ute!! vi brukar ta in dom ca 3veckor innan beräknat datum på kvällarna(våra hästar går på lösdrift) så gör vi en ordentlig koll på juvret, baken, stoets humör mm..så ser vi också till så dom får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler under hela dräktigheten, då vi förlorade ett föl för 2 år sedan pga andra omständigheter, men dock)
hoppas det kan hjälpa dig lite..
oftast fölar ju stona på kvällen eller på morgontimmarna!!

Hur pass exakta har era ston varit, har de fölat tidigare eller senare än beräknat datum? Vilka var de första tecknen innan de fölade, vad ska jag hålla utkik efter?

ishast skrev:
Hur pass exakta har era ston varit, har de fölat tidigare eller senare än beräknat datum? Vilka var de första tecknen innan de fölade, vad ska jag hålla utkik efter?
ja du..vi hade ett sto som gick 12 månader !! annars har det varit nästan på dagen, ibland en vecka tidigare, ibland en vecka senare.du ser när stoet börjar fylla sitt juver, och när "vaxdropparna"kommer , då är fölningen inte långt ifrån..vårt sto som fölade ute, henne märkte vi inget p utan på bara en halvtimme hade hon fölat ute i hagen.Mitt eget sto fölade sitt första på någon gång under natten, då det låg ett litet knyte i boxen på morgonen.andra fölet så började hon vandra i hagen på eftermiddagen, då ja gick ut o kollade till henne o då hade det börjat rinna mjölk längs bakbenen, så då var d full fart in i stallet..två timmar senare började hon föla!! det är så olika beroende på stoet, så det är svårt att säga om dom är exakta. Kolla juvret, och när spenarna är fyllda är det inte många dagar kvar..

Stoet som var betäckt 19 maj fölade 12 maj och stoet som var betäckt runt 15 juni fölade 12 maj.
Det förstnämnda stoet visade inga som helst tecken på att fölningen var nära kvällen före, kl 3 gick hon och betade, kl 4 sprang ett föl omkring i hagen.
Det andra stoet uppförde sig enligt boken. Hon fick, efter önskemål, föla inne. Även hon kl 4.
De fodrades som vanligt under hösten, sista månaderna byttes havren ut mot Hippo Alfa.

Det är helt ansvarslöst att stalla in ett högdräktigt sto utan att övervaka HELA TIDEN.

Som hingsthållare får vi ju rapporter om fölningarna. De föl (och ibland ston) som dör gör det för att:
1) stoägaren har lämnat stoet ensam i box och fölet kläms ihjäl eller stoet fastnar upp mot väggen när hon försöker kasta sig runt för att rätta ett felläge
2) stoet går oövervakat ute i en icke fölsäkrad hage och fölet trillar under staketet eller drunknar i ett dike
3) fölet trasslar in sig i staketet.
4) fölet ligger fel och man har inte kompetens att rätta det. Ofta övervakar man inte ens utan hittar både sto och föl döda :mad:

Så, ska du ställa ditt sto på stall (vilket är onödigt, det är renare och säkrare i en bra hage ute) - släpp det aldrig med blicken. Har du det i en bra hage räcker att titta till varje halvtimme.

Enklast är att stängsla in en liten fölningshage nedanför sovrumsfönstret om det är ett lugnt sto som kan stå ensam.

De flesta ston fölar mellan tre veckor för tidigt och åtta veckor för sent :D Det är vanligt att de går över några veckor om de ska föla tidigt.

Lycka till - och skaffa en bra ficklampa :idea:

jag tycker att det är enmans ansvar att hålla koll på sitt sto under hela dräktigheten, inte bara när det närmar sig fölning. Har man en bra, väl anpassad fölbox, får man ju bestämma själv hur man gör. det kan finnas lika många risker ute i hagen som i boxen, och är man inte medveten om riskerna ska man ju inte ta föl..
och fölen och stona kan ju dö ändå, även om förlossningen går bra..man kan aldrig vara säker, men man kan vara så förberedd som möjligt på alla eventuella komplikationer. känns lite som ett påhopp av "silverkedjan" att vi skulle vara oansvariga, då vi alltid tar in och har full koll... fölet vi förlorade dog pga medfött hjärtfel, alltså inget som vi kunde påverka oavsett full bevakning eller ej..så jag hoppas det löser sig fint för dig och ditt sto, och var beredd på allt som kan tillstöta..känner du ditt sto vet du om hon vill vara inne eller ute..

Silverkedjan skrev:
Så, ska du ställa ditt sto på stall (vilket är onödigt, det är renare och säkrare i en bra hage ute) - släpp det aldrig med blicken. Har du det i en bra hage räcker att titta till varje halvtimme.

Enklast är att stängsla in en liten fölningshage nedanför sovrumsfönstret om det är ett lugnt sto som kan stå ensam.

Tack! Ska tänka på det där med ficklampan. Vad beträffar fölning utomhus så är jag nog mest för det, men tänker på väderleken. Det kan ju vara ganska snålt ute i månadsskiftet april/maj och funderar mest över att mitt sto inte har gått på lösdrift, alltså inte har den vanan. Men å andra sidan kan vädret vara helt underbart i april/maj!! :) HAr ju ingen rutin utan ser fram emot detta med skräckblandad förtjusning!!

Det var inget påhopp utan en sammanfattning av åtskilliga hundra fölningar.

Det är större risker med fölning i box - det går fortare illa om det går illa där. Passar man stoet ute har man lite större tidsmarginaler.

ishast - förutom ficklampan kan varma kläder/dunsovsäck, en kikare och en äggklocka vara bra hjälpmedel :idea:

Kan man inte stängsla nedanför fönstret kan man husera i bil eller husvagn med utsikt över hagen.

Ett annat tips är att på förhand ta reda på var närmaste erfarna "förlösare" finns om stoet får ett felläge. Det kan tex vara en garvad kobonde eller stuterifolk om ingen veterinär finns nära dygnet runt.

9 av 10 fölningar förlöper helt okomplicerat :)

Men vid den 10:e kan det vara bråttom :eek:

Tog det absolut inte som ett påhopp!!! men vad anser du om det där med väderleken då? Är som sagt för fölning utomhus, tror också att det är mindre risk då, självklart blir ju ytorna större!!

Silverkedjan skrev:
ishast - förutom ficklampan kan varma kläder/dunsovsäck, en kikare och en äggklocka vara bra hjälpmedel :idea:

Kom på en sak till! Hur i hela fridens namn ska jag veta då det är "skarpt läge" när ska jag starta mitt vak :confused:

Jag har låtit alla mina ston föla utomhus.
Jag ser hagarna från husets fönster, så jag ser när det är dags.
Jag känner ju stona mycket väl, så jag ser det på rörelsemönstret när det är någon dag kvar resp. några timmar.
Jag har aldrig förlorat något föl.
Däremot så har jag fått ett som kom för tidigt och dessutom hade en defekt i karpus som inte redde ut sig.
Den avlivades som 2-åring.

Jag ökar proteinet och mineralerna med selen till mina dräktiga ston de 3 sista månaderna.
Men jag gillar att få sena föl, så det brukar ordna sig med betet.
Jag tror att jag missade mineralerna litet med fölet som fick en karpusdefekt.
Men veterinärerna ansåg att den hade en helt slumpmässig defekt.

Hur ser det bästa staketet ut runt en fölningshage?

/Eila

Vi har haft flera modeller som funkat.

Vita elband i tre rader, avskurna/avbrända utom eltrådsledarna med jämna mellanrum så de lossar så fort något hänger sig över dem.

Lundexstängselmodell med trästolp i hörnen och telefontrådstjock järntråd i tre rader (lågt) som bara fjädrar när man knuffar på den. Vitt elband på mellantråden så fölet ser staketet.

Tillfälliga stolpar och tunn eltråd med brottställen - så att den går av om fölet ramlar på den. Inte optimalt för tråden syns lite dåligt, men nödlösning när flera ston är på G samma natt.

I samtliga fall utan ström tills fölet är fött och börjat torka lite och funnit balansen. Sedan på med strömmen så fölet lär sig direkt att se upp för staketet innan man släpper in det i stora hagen efter ca 12-20 timmar.

Lundexvarianten är säkrast på att hålla inne fölet om man missar fölningen. Men allt bygger på att vi ser till stoet varje halvtimme och dessutom hör om stoet gnäggar (=fölet har tex rullat ut under staketet)

Hur stor är er fölningshage? Går de i en mindre fålla på natten eller är det samma dygnet runt?

Såg på en bild (ej Sverige) att ett sto fölat med typ "metallgrindar" som staket, alltså sådana man kan sätta ihop som tillfälliga fållor, rundvolter mm. Är det ok staket eller är det risk att fölet kläms mot alternativt fastnar när det är ett hårt staket?

Skulle inte våga lämna oövervakat med ett sådant staket :crazy:

Vi har stoet i en stor hage under uppsikt på dagen, och tar till fölningshagen under de mörka timmarna för att slippa gå ut och lysa med ficklampan. Så få timmar som möjligt i fölningshagen för att spara på betet och minska bajsandet där.

Fölningshagarna har varit ca 10x15 m, alltså små. Då ser man bra med ficklampan från fönstret ;)

ja, men vad säger du om vädret då? Särskilt som hästen har stått på stall över vintern. Hur är det när det är för kallt för att föla utomhus? Ska tillägga att det inte finns ngt vindskydd i hagen, bara ett och annat träd!

Alla våra har fölat i boxen tom vildhästen som ville ha mej med tills fölet börjat äta, sen sa hon "ska inte du gå nu?"

Har ni inte hört talas om kamera ?
Finns numera för några hundringar på flera affärer bla Claes Olsson

kamera i stallet i boxen som går till en tv i sovrummet eller en husvagn eller nåt
sen efter föltiden är den himla bra att flytta till transporten

skulle aldrig tordas ha fölningar hemma utan kamera igång
vi börjar köra en månad före väntad fölning för att lära känna rutinerna hos stoet för att sen se o höra när det är dags

vill man ha hästen inne och om dom är vana att vara inne så känner dom sig tryggast där, då måste man ha kamera eller fullständig koll det kan gå tokigt ändå
men då har man iaf chansen att göra något åt det

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
995
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 825
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 515
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig... 2
Svar
22
· Visningar
6 352
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka