Dräktiga inför 2009?

Sv: Dräktiga inför 2009?

Såvitt jag vet är det 3-års test eller högre upp i åldrarna som räknas med i bedömningen. Inga fölvisningar. De ger ju inte heller några extra poäng för stona.

Senast ändrad av en moderator:

Vi seminerade vårt KWPN sto efter Kimberley, Cabochon. Legaat på kliniken imorse med hingsten Nobel 994.
Imorgon skall vi på kontroll för att se om hon släppt ägget.

Hoppas hon blir dräktig :bump:

*kl*

Vårat Nactus - Magini - Bonaparte sto ska iväg runt den 12:e Maj och semineras med Ludwigs Champion.

Tanken är att få fram en fin hopphäst som även har bra gångarter och snygg sida.

Eventuellt ska Pontus - Indus - Harras stoet betäckas om i år (har nu ett fint föl e.Corlensky vid sidan) och isf blir det med Ravell även här är tanken att få fram en bra allroundhäst, dock mer åt dressyrhållet.

Har jag missat någonting?
Räcker det numera att visa sina föl, för att hingsten ska kunna tillgodoräkna sig "poängen" dom får?

Tidiagre har det ju alltid gällt enbart på äldre avkommor?

En avkomma kan ju ha vilken ålder som helst, det var ju inte just i år men det föds ju 7 föl 2008 och de avkommorna hoppas jag visas på bl.a 3 årstest när den tiden kommer.:)

En avkomma kan ju ha vilken ålder som helst, det var ju inte just i år men det föds ju 7 föl 2008 och de avkommorna hoppas jag visas på bl.a 3 årstest när den tiden kommer.:)

Åhhh... du låg så långt fram i tiden:D...du har rätt med att en avkomma kan ha olika åldrar, men om jag förstått det hela rätt så har han väldigt få äldre avkommor här i landet, det är väl det som ställt till det för honom?

Finns det ngn tidsbestämmelse över hur många år en hingst kan stå på C och V listan, alltså blir det "kört" ngn gång för dom att höjas igen?

Vimsig frågeställning, hoppas ngn förstår ändå:angel::D

Tror inte du har missat något, snarare är det andra som missat att de föl som nu föds med grå papper inte kan visas fram och tillgodoräknas Cairo.

Jag mailade ASVH och frågade just varför man gav grå papper på avkommorna till väntehingstarna för då får man ju inte fram fler visningsbara avkommor.
ASVH svarade att de vill inte ha fler avkommor till Väntehingstarna utan man väntar på de avkommor som redan finns för att se om de visar framfötterna tillräckligt för att återinföra hingsten i avel.

Har man då redan innan för få avkommor är ju troligheten att han återkommer i det närmaste obefintlig.

Jag har en ettåring efter Laptop. Ue Bold Irish xx.

Jag kan bara säga att du gör ett riktigt bra val!!!

Vi är inte missnöjda med vår blivande fälttävlansstjärna som naturligtvis också ska gå OS.:D Han är vacker, hoppar bra, (det vi sett i hagen), och har riktigt bra gångarter.:d

Och jag får kanske delta i denna tråd om jag har otur. Den ovan nämnde kan ha haft amorösa eskapader med vårt gammelsto... Ska göra ul om två veckor för säkerhets skull. Även om jag inte tror att ett 18-årigt maidensto skulle bli dräktigt så lätt om han nu fått till det.

Bold Irish** :love:

Vilken spännande stam!! Verkligen intressant tycker jag. Helt klart en häst jag hade tittat extra på.

Hade själv ett jättefint Bold Irish** sto som tyvärr förolyckades i ung ålder, hon var helt otrolig både gångartsmässigt och hoppmässigt. På henne var det Favorit i andra led.

Du har ingen bild på din åring??

Tror inte du har missat något, snarare är det andra som missat att de föl som nu föds med grå papper inte kan visas fram och tillgodoräknas Cairo.

Jag mailade ASVH och frågade just varför man gav grå papper på avkommorna till väntehingstarna för då får man ju inte fram fler visningsbara avkommor.
ASVH svarade att de vill inte ha fler avkommor till Väntehingstarna utan man väntar på de avkommor som redan finns för att se om de visar framfötterna tillräckligt för att återinföra hingsten i avel.

Har man då redan innan för få avkommor är ju troligheten att han återkommer i det närmaste obefintlig.

Fast visst får man väl visa på kvalitet och 3år med andra papper än just gröna??

Jag har för mig att man bara får visa hästar med annan färg på pappren i mån av plats.

Här fick man inte göra det förra året.

Hästar med grå papper får ENDAST visas på 4-års championat där de är inkvalade via SPORT-kval (alltså ej berättigade till kvalitetsbedömningar). Dessutom på 5-års och 6-års championat.
I övrigt är de "bannlysta".

Se reglementet sid 5: http://www.asvh.se/regelmenten/bed_regl_3ar.pdf

Jag menade att även andra dvs de med Gula och vita papper får deltaga.

Sedan är det ju underligt att de som har gula papper får deltaga??

När reglerna ändrades att man fick betäcka med vilken hingst man vill, även om de inte gjort bruksprov så ändrades även reglerna för visningsberättigade hästar.
Nu är det endast hästar med gröna papper som får visas på 3 års o kvalitets. Andra raser däremot kan få delta i mån om plats...men hbl med andra färger på papprena "ska" inte få delta...så som jag förstått det. Sen om någon klubb är "snäll" o släpper igenom kan man ju inte göra så mycket åt.
Tycker detta är rätt...att de som följer systemet får vara med i systemet.

Nej även hästar med vita och gula papper får visas, så står det på ASVH sida i vart fall

Tycker detta är rätt...att de som följer systemet får vara med i systemet.

Fast har du ett sto som visat sig väldigt bra i sporten och som tyvärr har okänd stam, alternativt kanske är Irländsk. så skall man väl avla på en sådan i vart fall betydligt mer än på vilket halvblodssto som helst utan meriter.

Jag anser att man avlar för sporten.

Det har inget med systemet som sig att göra. Avkommorna till mitt sto kommer inte att få godkända papper men de kan likaväl vinna OS för det ;)

Och det är ju synd att hingstarna inte får tillgodose sig en avkomma tex som från mitt sto. Detta är en av orsakerna till att BLUP eg är missvisande för hingstarna där vare sig avkommor med ston utan stam och utlandstävlande avkommor inte får räknas.

Jag får ju "vänta" 3 generationer sedan så godkänns ju även mina

Jag menade snarare på hingstarna.
Tycker de är bra att man inte får alla förmåner som finns till avkommor efter oprövade hingstar. Tycker det ska främjas att man väljer hingstar som prövats.
O nej...(än en gång) jag ser inget fel att avla på ett sto med okänd stam om hon har bra meriter. O med prövad hingst är de ju välkomna i sportchampionaten o deras tävlingsresultat räknas också in.
Men jag ser ingen anledning att kreti o pleti ska avla på vilket sto som helst med oprövade hingstar o få ställa upp i de arr som ASVH arrangerar.

Har nog bestämt mig för att betäcka mitt Indorado - Zuidhorn sto med Callahan :) Förhoppningsvis blir det ett föl av mycket god typ, bra hoppförmåga och härlig galopp! Ska självklart oxå gå OS :D

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Alexandra_W
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 386
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 324
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka