dräktig...?

Nja...mitt samvete säger en del...Jag har alltid fått lärt mig att ta ansvar över de liv jag har åtagit mig..JAG skulle aldrig komma på tanken att avliva valparna om det inte är något fel på dom...sen finns ju folk som inte har samma moraliska tänkande som jag har...Vad är det t ex som säger att valparna blir knäppa?? det kanske blir kanonbra :crazy:

Jag förstår väl på ett sätt, men skulle aldrig göra så själv mot oskyldiga djur...det var nog jävligt att ha ihjäl oskyldiga kattungar "Bara för att jag inte kunda ha mera katter själv" Det är för mig en ruskigt dålig ursäkt för att ta ett djurs liv...

Jag tycker det är lika jävligt att hunduppfödare har ihjäl valpar för dom har "fel färg"

Det är ju inget som säger att avkommorna blir knepiga, men heller ingen garanti för att de blir normala. Jag tar inte risken att fler obalanserade hundar placeras ut i samhället. Ansvar för mig är heller inte att garantera liv, utan att förhindra lidande.

Att ha ihjäl valpar på grund av exteriöra avvikelser har jag svårare för. Färgen påverkar sällan hundens mentalitet eller användbarhet. Dock kan de vara mer svårsålda.

När det gäller lady_vip förstår jag henne precis. Tysk jaktterrier är inte att leka med och med okänd pappa.....hu, säger jag bara.

OK...Har dom lynnesfel så är det ju en annan sak...men att avla fram en såpass skarp hund övht...det måste ju vara fel redan från ruta ett :confused: :confused:(Tysk Jakt terrier menar jag då)

Nja, tysken funkar ju ofta bra i det man vill ha den till, men det är definitivt en hund som inte ska ägas av kreti och pleti. De människor som är intresserade av och lämpliga tysk-ägare är antagligen inte intresserade av en tysk-korsning med okänd fader.

En hund behöver ju heller inte ha regelrätt lynnesfel för att bli knepig i vissa miljöer. Får man sin husky tjuvparad och inte hittar draghundfolk som är villiga att köpa valparna är det lämpligare att ta bort dessa valpar än att placera dem hos folk som ska ha dem till sällskap, gårdshund osv. Man måste hela tiden se till vad det är för hundar som parat sig och vilka chanser det finns att hitta lämpliga ägare till dessa. Ju mindre hunden är och ju mer av sällskapsras desto lättare är det att hitta lämpliga hem. Till jakt-, drag-, bruks- och herdehundar är det ofta svårt.

Fast just husky passar faktiskt till sällskap, dom är otroligt sävliga o lugna.Däremot bör dom vara i Norrland där det är kallare än neröver landet..

Jag ska inte tvinga vip att göra nåt hon inte vill, men JAG tycker att det är förjävligt att ta bort friska djur...lite kan man väl anstränga sig för att sälja valparna...jag fick kvar 2 valpar då det inte fanns köpare som dög åt mig o mina valpar..lämpliga ägare finns det säkert någonstans om man inte kan ha dom själva...men det är mina värderingar på levande liv.....andra har inte samma värderingar ....

Vet du, det första jag tänkte på när jag läste om "symptomen" var just livmodersinflammation! De får oftast ökad törst och därmed kissar mer. Vår tik (terrier) blev också "tjockare" och det berodde på att livmodern blev så stor av inflammationen. Vid op sa vetten att han aldrig sett en sån stor livmoder på en sån liten hund!

Åk till veterinär så fort du bara kan och nämn även livmoderinflammation. En bra vet tänker på det själv, men ibland blir man insnöad! Operationen täcks av försäkringen. För tiken är väl försäkrad?

Sen tycker jag att du borde ge din tik droppar mot skendräktigheterna (Gala-Stop). Visst, de mår lite illa och kan t.o.m. kräkas första dagen (man ger i 5 dagar). Men skendräktigheten går över nästan direkt och tiken slipper lida av de jobbiga symptomen!

OM det är valpar så håller jag med de som tycker du ska ta bort dem. Alternativt att du låter operera bort livmodern och därmed även tar bort valparna. Så slipper du oroa dig för framtida tjuvparningar. Border terrier-tysk jaktterrier är ju inget att avla på! Såvida inte du är jägare förstås...

Visst är det lite skärpa i Tysken. Men en rätt uppfostrad hund är det inget fel på :D Min kompis har en liten tjej och det finns inget mysigare eller gossigare! Hon sitter alltid i ansiktet på en, är alltid lös på gården och apporterar som en retriever :d (De ska apportera på prov) Men det är två jägare som äger henne och hon är inte enbart för sällskap.

Fast just husky passar faktiskt till sällskap, dom är otroligt sävliga o lugna.

:confused: Huskeys är otroligt arbetskrävande. Lugna och sävliga - javisst, om de får jobba. Men sällskapshund, nej. :crazy:

Jag har nog träffat kanske 40-50 huskys, en del som inte är draghundar, dom är otroligt sävliga o lugna hundar, det som dom inte gillar är att vara inomhus, utan skall helst vara ute och helst då uppe i norrland där det är kallt.Men att ha dom till nåt annat än draghundar är faktiskt inte fel....

Nä jag fattar inte. Varför var det annorlunda än detta läget för det?

Precis som Francess tänkte jag också på alternativet att göra en hysterektomi och i samband med det även ta ut valparn. Din tik ju ingen ungdom och jag har väl goda skäl att anta att hon inte valpat tidigare. En valpning kan därför bli väldigt besvärlig för henne - för att inte säga farlig om det blir komplikationer. mN vill ju inte måla upp f*n på väggen, men en tik som är över 5 år och som aldrig valpat tidigare skulle jag vara lite orolig för (särskilt som tiken är liten och fadern ev misstänks vara en Rottweiler - även om valparna anpassar sig till tikens storlek).

Principiellt är jag emot alla former av dödande (hrm, flugor och mygg, kanske inte :angel:) men här är det faktiskt din tiks (liv och) välbefinnande som får vara avgörande för det du gör.

Bäst är det ju naturligtvis om det är skendräktighet och vare sig dräktighet eller livmoderinflammation.

Hoppas allt ordar sig på bästa sätt!

Jo men om du läser resten av inlägget så kanske du fattar

Jag har gjort det EN gång och gör aldrig om det nån mer gång...därför kastrerade jag ALLA mina katter...min hund som blev tjuvbetäckt lät jag föda sina valpar och tog ansvar över dom efteråt också.

Jag ställer mig mycket tveksam till att hålla husky som sällskapshund. En riktig husky ska vila när inget händer, men vara pigg och alert då det är drag på gång. Viljan att dra och löpa långa sträckor utan att tröttas är det huskyn är avlad för.

Om nu huskyn börjar tappa denna egenskap och blir ännu en ras som fallit för snuttfieringen, kan jag bara beklaga. Snart finns det väl ingen riktig arbetande ras kvar.

Jag anser det gräsligare att sälja iväg valpar där man inte alls kan förutspå hur de ska bli. Hur ska man kunna leta lämpliga hem till valpar vars egenskaper man inte har någon vetskap om?
Det är ju rent omöjligt.

Nej, vi ser nog inte likadant på den här frågan. Jag köper inte det där "liv till varje pris". Som jag ser det så gagnar det tankesättet endast människan och hennes samvete.

Men vad jag menar med husky är att man MÅSTE inte dra med dom...Huskeyerna gör istort sätt ingenting på somrarna, men dom är tillfreds ändå....men att ha en inne i Malmö t ex är ju överkurs...men själva mentaliteten på dom så kan man ha dom som sällskap( Uppe I Norrland)dom är ju polarhundar och inte brukshundar...att ha en husky i nedre delarna av landet är djurplågeri pga deras päls sättning.
Jag menar som du förstår inte att man SKA ha dom till sällskap, men det GÅR(och jag tror du fattar vad jag menar...o förresten så har jag glömt varför huskyn kom in i diskussionen från början)

Mmm som tvättäkta Norrlänning så vet jag inte om hunder mår så mycket bättre i lägenhet bara för att man bor norr om polcirkeln... Det är lika varmt där inne som ute.

De löser en JÄKLA massa hår när de bor innen och de kräver faktiskt jävligt mycket motion. Jag har kompisar både med Husky, Huskykorsningar, Alaskan Husky och Alaska Malamut.

Eftersom att hundarna inte går att ha lösa (trots de vilttomma markerna) Så gäller det för ägaren att ligga i...

Jag har en hel del kompisar också uppe i Norrland, som HAR husky...visserligen drar dom på vintrarna, men på sommaren så gör dom istort sätt ingenting...bara vanlig rastning och stora hundgårdar...dom är så harmoniska och lugna så( förutom att dom drar igång ylserenader några ggr om dan :smirk:)

Att träna en husky på sommaren är stört omöjligt, då dom lätt blir överhettade, och risken för dragsäsongen skall förstöras är stor....samma gäller deras tassar om man nu inte har ypperliga förhållanden att träna på...men det faller ändå på värmen.

Om du nu är norrlänning och känner till draghundar så borde du veta om detta, och hur dom är i psyket oxå....

Min granne har 3 huskys, men dom ligger ute året runt...dom drar ingenting och har inte gjort heller...han fick ta bort en nyligen...den blev 16 år...den andra ÄR 16 år...den förra han fick ta bort förra året blev 17 år.

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 990
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 827
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 759
Hundavel & Ras Hejsan. Finns det någon här som har erfarenhet av att vara fodervärd. Jag är själv det åt en av mina hundar, men uppfödaren i detta...
2
Svar
20
· Visningar
3 025
Senast: Voffisarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering