Dräktig????????????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare frenja
  • Startdatum Startdatum
F

frenja

Jag är helt förvirrad. Har ett sto som ska föla om 10 dagar men nu börjar jag undra om hon är dräktig. Har inte lagt ut i juvret. Inte jättetjock, lite normaltjock men inte så mycke och så va det detta med sparkar, jag kan inte säga att jag har känt några "riktiga" sparkar mer bubbel. Har haft flera föl men har aldrig varit så undrande som jag är nu. Vad tror ni? Borde hon inte lägga ut i juvret nu?

Har just detta sto haft föl innan och vad är det för ras (typ & modell), betäckningsdatum?

Vissa ston (kraftiga, breda & djupa) kan se smala ut om magen trots ett fullgånget foster om de också bär det högt upp.. är det dessutom ett stillsamt (sovande) foster, så märker man inte alltid några sparkar.

Juvret kan vissa ston börja fylla i 2 månader innan.. likaväl som straxt innan fölningen, även om det 'normala' är ca 1 månad innan!

Kan också vara så att hon tänker gå över tiden med 2 - 3 veckor (inte helt ovanligt), så du får nog ta ett blodprov eller vänta och se om det händer nåt med magen / juvret :smirk:

Hon har haft föl innan, det är ett russ.
Vet att det är olika som de lägger ut i juvret men ibland blir man så osäker. Betäckningdatum är 28 april.
Det är väl bara och vänta och se och hoppas på ett det kommer ett liten lugnt och fint föl snart.

Har testat nu och enligt testet skulle hon få ett sto. Hon har inte lagt ut i juvret ännu men vi får väl se jag har inte tappat hoppet ännu på att det är ett litet lugnt föl i magen.

Kanske det blir en 'påskkärring' då :D

Skämt åsido.. du får återkomma om frågor vid förändringar jämfört med hur hon är nu :)!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 836
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 160
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover