Sv: Dräktig

lady2 skrev:
Och inte heller att det här är en fodertråd och inte hästvårdstråd???

Med tanke på att du har funderat på att ge hästen något i syfte att lindra symtom/"förbättra luftvägarna" så är denna fodertråd samtidigt en hästvårdstråd med tanke på att hästen uppenbarligen inte är frisk eller fräsch.
Hade den varit frisk eller fräsch, så hade du ju heller inte behövt fundera på att ge något tillskott.

I början fick jag enbart svar att man inte ska ge hästar vitlök alls sen var det en som tyckte att man visst kan ge i liten mängd. Men min fråga om dräktiga hästar återstod och den fick jag svar på nånstans i mitten av tråden.
OM man får en massa svar att man inte ska ge hästar vitlök, är då inte även dräktiga hästar inräknade i gruppen "hästar", som man alltså inte bör ge vitlök?
Jag tycker det är tillräckligt svar på frågan, att hästar inte alls ska ha vitlök.

Men det tyckte inte jag, ville ha fler svar eftersom jag vet att många ger sina hästar vitlök.

Vilka vi? Du har gjort den bedömningen. Inte 'vi'. Du har gjort den bedömningen, och 'Skogstroll' stöder den i TEORIN, men tycker inte du ska ge din häst vitlök bara för det. Dvs i den här tråden har INGEN sagt att det är okej/du bör ge din häst vitlök.

Sen tycker jag inte det är 'kul att hacka' på dig, men jag är bekymrad för din häst, speciellt när du vägrar svara ¨på om den fått hjälp av veterinär mot sina grava andningsbesvär, men du inte svarar, men en av anledningarna att du funderade/funderar på vitlök är pga luftvägarna.

Försök dock som sagt att hyfsa tonen lite, den enda som haft en otrevlig ton i tråden är du, och det vore väl bra om den kunde fortsätta vara på en städad nivå?

Har någon sagt till dig att någon i den här tråden har sagt att jag bör ge min häst vitlök, svara på det du????
Och det där med andningsbesvären får du diskutera i tråden på hästvård, det hör inte hit.
Och du kräver väldigt mycket tålamod , därav min `ton`.

Men det tyckte inte jag, ville ha fler svar eftersom jag vet att många ger sina hästar vitlök.

Du ville ha MEDHÅLL, det är ju uppenbart och det är knappast någon idé att du förnekar det. :grin:

Den enda som kräver tålamod är du. Alexandra vill din häst väl, lixom de flesta andra (utom du själv).

Jag ville ha ÅSIKTER och om det är någon som har nåt mer att säga så håll er till frågorna i mitt första inlägg, TACK!!!

Ps. Jag vill inte ha fler nedlåtande kommentarer om min häst, låt mig va ifred:mad:

Du måste bara vara ett troll..har läst alla dina tidigare trådar nu och jag blev mörkrädd..vad tänker du med egentligen?

Vad av detta bör man inte ge till dräktigt sto? Msm, glukosamin, vitlök. Vad anser ni om användning av back on track? Nånting man bör ge?

Har pratat med försäljare av back on track som inte rekommenderar det till dräktiga ston.

Ger varken vitlök eller glukosamin till mitt sto när hon är dräktig eller digivande, inga tillskott över huvud taget utan fodrar henne med basfoder av god kvalitet. Msm vet jag inte vad det är.

Har pratat med försäljare av back on track som inte rekommenderar det till dräktiga ston.

Ger varken vitlök eller glukosamin till mitt sto när hon är dräktig eller digivande, inga tillskott över huvud taget utan fodrar henne med basfoder av god kvalitet. Msm vet jag inte vad det är.

Jo, jag har fått svar att back on track inte rekommenderas till dräktiga ston och att man helst inte ska ge vitlök men msm och glukosamin vet jag inte riktigt med ännu. Msm är ett fodertillskott som är bra för en massa saker bland annat muskler och leder. Tack för svar. :)

"knapplån"
kan man ge Nyponpulver till dräktiga ston?:)

Det finns utmärkta foderråd om hur man utfodrar dräktiga märrar. Om man följer dessa och inte fokuserar på vilka udda fodermedel man möjligen kan stoppa i sina hästar så får ditt föl en perfekt start i livet. Gör en ordentlig foderstat på analyserat hö och tillsätt därefter kraftfoder efter vad som krävs. Strunta i dylika "trendfodertillskott"!

KL

Neurosedyn var ett utmärkt medel, sades det. Bra att använda om man var gravid.....ända tills barnen började födas...:angel:

Varför ge en massa hokus pokus-grejer till ett dräktigt sto?

Är hon sjuk, har led- eller luftvägsbesvär (om ej orsakat av trauma), eller på annat sätt i den konditionen att vanlig, basal hästmat (utan div konstiga tillsatser) inte räcker, ja då ska man inte avla på en sådan individ.

Innan du skriker, så har man INTE studerat vad låga doser gör. Man har studerat höga doser, sett det ger anemi. Men man har sen inte kollat vid VILKEN dos.

Men det ska finnas en studie som påvisar samma effekt vid mindre mängd, fast i detta fall under en längre tid.

Ja du vem vet din häst kan säkerligen bli dödssjuk av sin tesked vitlök, för det finns ju faktiskt inga studier på låga doser, så det KAN ju faktiskt vara hur farligt som helst:rofl::rofl::rofl:

Men precis, på en tsk har man ej heller någon påvisad effekt vare sig på luftvägar eller immunfösvar. Det sägs att vitlök ska vara bra för det ja, men ingen sådan påvisad effekt. Därtill bör man minnas att allt har med kroppsvikt att göra, så en tsk lär inte skapa en förbättring men kan i sämsta fall skapa en försämring.

Men det ska finnas en studie som påvisar samma effekt vid mindre mängd, fast i detta fall under en längre tid.

Ah, vet du var den finns? *nyfiken*

Nedan inte riktat till dig, utan KL

Dock så även den har ju inte fastställt säker dos. Nu vet jag inte vad dosen var i den studien, men säg den var hälften av mängden i den andra studien. Men då vet man att X mängd är inte ofarlig, men man vet inte om X-1 gram är ofarligt t ex, vilket för mig är en anledning att INTE ge vitlök.

Den dag det kommer en studie som säger att X gram vitlök/dag har visat sig vara OFARLIGT för häst - då ska jag överväga att ge vitlök igen. Tills dess finns ju inte en enda anledning att ge vitlök, det finns inte en enda fördel som inte kan uppnås med ett mer studerat/kontrollerat preparat.

Jag letar.

Nu ska väl i ärlighetens namn påpekas att här upptäcktes ingen anemi, men väl tydligt sänkta blodvärden. Så kan man ju fundera på om anemi hade varit slutresultatet om man givit vitlök under en lång tid, utan att göra något uppehåll och trots att mängden var mindre.

Vill gärna också se en vetenskaplig korrekt forskning på vad mindre mängd vitlök gör med hästen.Då den mängd som man rekommenderas ge på förpackningen som väl är ca 6-10 gram per dag? Jag ger ju inte alls så mycket utan ca 1 tsk morgon och kväll (ca 2-3 mån om året när hon får sin "huskur" mot installningsbesvär/allergi/dammkänslighet)(rödalger,timjan,anis,äppelcidervinäger,vitlök) Jag har provat mig fram under några år och detta är en bra kombination som fungerar bra på just denna hästen.På min gamla host häst fungerade dock inte vitlök alls.Där var malda brunalger grejen.Jag skulle ju aldrig ge vitlök till en dräktig häst "bara för att".Fast jag ger INGET bara för att.Jag är glad om hästarna klarar sig på hö och mineraler. Min häst fick dessa besvär efter hon fått sitt föl,hon stod på lösdrift innan och jag betäckte henne första sommaren jag hade henne.Jag tänker inte ta ett föl till på henne pga detta bla.

Jag letar.

Nu ska väl i ärlighetens namn påpekas att här upptäcktes ingen anemi, men väl tydligt sänkta blodvärden. Så kan man ju fundera på om anemi hade varit slutresultatet om man givit vitlök under en lång tid, utan att göra något uppehåll och trots att mängden var mindre.

För mig 'räcker' ju en negativ effekt så att säga. Och precis som du säger - anemi kunde varit nästa steg. Dessutom, den där lite känsligare hästen som redan normalt ligger lite lägre i blodvärde etc - vad händer med den?

Visst är det risker med veterinärmedicinska preparat med. Men där finns det till att börja med en dokumenterad EFFEKT, och riskerna är också studerade och dokumenterade. Att ge ett medel helt utan dokumenterad effekt, och med 'ofullständigt' dokumenterade risker men just dokumenterad risk, när det finns val ur kategorin ovan - nä.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka