Sv: Dräktig

Till det den är bra till såklart :idea: , vilket jag redan skrivit tidigare i tråden dvs luftvägar + immunförsvar

Men ÄR vitlök farligt att ge till dräktiga hästar? Är det skillnad om hästen är dräktig om man kan ge eller inte ge?

Grejen är ju den, att om det finns något (i detta fallet vitlök) som KAN vara farligt för hästar ska man absolut inte ge det till hästen när den är dräktig.
Även om det inte händer något synligt på stoet, så finns det risk att fölet "förstörs" därinne. Och det är knappast kul varken för dig eller för stoet.

Ett dräktigt djur är i allmänhet känsligare för "allt" och det är extra viktigt att tänka på vad man stoppar i den och utsätter den för.

Om det är så att hästen har problem med luftvägarna, bör du nog rådfråga din veterinär vad för preparat du kan och inte kan använda.

Jag har provat "riktiga" preparat också.men eftersom min häst "bara" är känslig precis vid installning samt på vårkanten (tror det mycket handlar om fuktig luft osv höst+vår) så vill jag inte trycka i henne en massa medeciner.Det finns negativa saker med det också.Pratade med några veterinärer igår (känner några + bra kontakt med mina distriktare) och ingen utav dom tog avstånd från vitlök i mindre mängder.Dom hade aldrig träffat på en häst som dokumenterat blivit dålig av detta.Ett rön är ju bara ett rön.För mig kan det tas som ett rykte faktiskt.Jag ser ingen anledning att proppa i min häst NÅGOT i stora mängder alls.Speciellt inte utan anledning.Även min massör/homeopat/akupunktör blev tillfrågad igår när vi snackade ändå.Hon tyckte att vitlök kunde vara en bra naturmedicin i rätt mängd,använd med förnuft.Men även hon tyckte inte att man skulle ge örter av något slag utan anledning.Vissa veterinärer fördömer naturmedicin,just för att DOM inte gjort tester på detta.Och därför inte kan stå för det.Man ska inte använda naturmedicin hej vilt.Alla läkemedel härstammar i princip från växtriket från början,därför kan jag i vissa fall välja naturens skafferi.ALLT ska göras med försiktighet när det gäller medicinering.Man ska använda huvudet.Och ta kontakt med såna som vet mycket om det.Homeopater i mitt fall vid naturmedicin samt veterinärer vid "vanlig" medicin.Så mitt svar till TS är att inte ge större mängder vitlök till en dräktig häst,utan att rådfråga homeopat.Och ge det inte "bara för att" om hästen inte är dålig.Är hästen väldigt dålig tycker jag att TS ska prata med en veterinär om hästens besvär.INTE ge vitlök istället.Min häst har blivit kollad av veterinär innan jag pratade med homeopat.Faktum är att min veterinär samarbetar med homeopaten och den kombinationen är oslagbar!

Det jag tycker man måste ha i bakhuvudet, när det gäller vitlök och även andra kosttillskott, är att det inte alls är självklart att det har samma effekt på hästar som det har på människor.

Sen måste man nog tänka ett steg extra när det gäller dräktiga ston. Ger man något, som är dokumenterat att det ger blodbrist vid hög dosering, till ett dräktigt sto så kan det ju vara det växande fostret som råkar ut för blodbristen. Och hur bra tror ni att det är för ett foster att försöka utvecklas normalt med blodbrist i kroppen?

Jag tycker att det är viktigt att diskutera HUR MYCKET vitlök man behöver ge för att det ska ge anemi? Någon som vet? (och jag vill inte höra att det är "vid låga doser" osv.EXAKT hur mycket?)Det finns massor av mediciner och örter som är farliga vid hög dosering.Men som är jättebra vid låg dosering.Om man hästen får anemi av 1 kg om dagen tex så behöver man ju inte oroa sig.Men som jag sagt tidigare så skulle jag inte ge det utan min homeopat och veterinär som stöd.

Kollade upp det själv.Studien gäller detta:

0,2 gram vitlök per kg häst om dagen i 40 dagar.Det är alltså ett HEKTO om dagen för en häst på 500 kg. LÄGG AV NU! Vem fan ger sin häst ett hekto vitlök om dagen.Jag ger en tesked om dagen.Och det räcker. Jag skulle vilja se en studie på hästar som får max en matsked om dagen och se vad som hände med dom,för detta testet är ju löjligt.
Jag behöver inte direkt göra en studie för att veta att man tex inte ska äta för många alvedon om dagen,för det är väldigt farligt för lever,njurar osv.Man kan bli förgiftad.Vägrar ni ge era barn alvedon när dom har feber för att stora mängder alvedon är farligt?

Senast ändrad:

Innan du skriker, så har man INTE studerat vad låga doser gör. Man har studerat höga doser, sett det ger anemi. Men man har sen inte kollat vid VILKEN dos.

Därför går det inte att säga att dos si eller dos så är riskfri. Man vet att 0.2 gr/kg = 100 gram vitlök till 500 kg häst är farligt. Men man vet inte om 50, 25, 15 etc är farligt.

Och det finns INGA studier ALLS om hur många gram ett FOSTER tål eller inte.

Man kan se på erfarenheten, att dräktiga ston i stallarna ätit X gram vitlök/dygn och nedkommit med friska föl - visst.

Men jag undrar FORTFARANDE vad det är TS vill uppnå med vitlök, vad det är för fördel som uppväger risken att ge ett dräktigt sto vitlök. Jag kommer inte på en enda anledning.

Men haken med det hela är just att de inte forskat på lågdos, utan de drog till med en hög dos i studien. Jag håller med om att det skulle vara bra med en lågdosstudie med, men jag begriper den inte finns, eftersom det liksom inte finns någon eg anledning att övht ge vitlök egentligen. Studier kostar ju skjortan, och det måste finnas någon 'vinning' i dem (hälso eller annan)

Man ska inte förglömma att det finns MYCKET som inte är farligt, men en hel del som GRAVIDA kvinnor avråds att äta. Värt att tänka på.

Till det den är bra till såklart :idea: , vilket jag redan skrivit tidigare i tråden dvs luftvägar + immunförsvar

Varför behöver hästen stärka immunförsvaret? Det finns INGA studier som bevisar samband melln vitlök och immunförsvar.

Luftvägsmässigt så är din hästs problem av det du beskrivit så svåra att den behöver veterinärmedicinsk hjälp.

Jag har provat "riktiga" preparat också.men eftersom min häst "bara" är känslig precis vid installning samt på vårkanten (tror det mycket handlar om fuktig luft osv höst+vår) så vill jag inte trycka i henne en massa medeciner.Det finns negativa saker med det också.

Ja, men det är dokumenterat negativa, där man vet om risken, exakt vad den är och vid vilken gräns, och även hur den ska behandlas. Där är den springande punkten och den stora skillnaden när det gäller ett dräktigt sto enligt mig.

Jag skäller inte på dig för du ger vitlök, även om jag inte skulle valt det. Med ditt vitlöksanvändande kan jag utan problem acceptera och förstå.

Men TS, hon ska ge det bara för att, till ett dräktigt sto. Det är en helt annan sak.

Kollade upp det själv.Studien gäller detta:

0,2 gram vitlök per kg häst om dagen i 40 dagar.Det är alltså ett HEKTO om dagen för en häst på 500 kg. LÄGG AV NU! Vem fan ger sin häst ett hekto vitlök om dagen.Jag ger en tesked om dagen.Och det räcker. Jag skulle vilja se en studie på hästar som får max en matsked om dagen och se vad som hände med dom,för detta testet är ju löjligt.
Jag behöver inte direkt göra en studie för att veta att man tex inte ska äta för många alvedon om dagen,för det är väldigt farligt för lever,njurar osv.Man kan bli förgiftad.Vägrar ni ge era barn alvedon när dom har feber för att stora mängder alvedon är farligt?

Ja du vem vet din häst kan säkerligen bli dödssjuk av sin tesked vitlök, för det finns ju faktiskt inga studier på låga doser, så det KAN ju faktiskt vara hur farligt som helst:rofl::rofl::rofl:

Men TS, hon ska ge det bara för att, till ett dräktigt sto. Det är en helt annan sak.

Vem har alls sagt att jag tänker ge hästen vitlök, min fråga var om man kan ge vitlök till dräktiga ston. Kan inte förstå hur det kan vara så svårt att bara svara på frågan utan en massa extra kommentarer.

Min diskussion om detta har inget att göra med dig,det du gör mot din häst är fel och det är inget att skratta åt.Jag ger allt i kontrollerade mängder med utbildade människor bakom mig,och jag skulle inte ge vitlök till ett dräktigt sto hela vintern.Mitt sto fick som sagt en tesked om dagen i två månader uppdelat på två perioder (en vår och en höst) I dagens läge skulle jag försökt utan,eller hittat en annan lösning om min häst var dräktig.Men rent spontant så tycker jag att de tester som gjorts om vitlök är löjeväckande,varför inte bara testa hur hästar reagerar på en normaldos istället? (när det gäller icke dräktiga hästar då förstås) Jag skriker inte på er,jag skriker på den dumma vetenskapen,och att saker alltid ska förstoras upp så.

Vem har alls sagt att jag tänker ge hästen vitlök, min fråga var om man kan ge vitlök till dräktiga ston. Kan inte förstå hur det kan vara så svårt att bara svara på frågan utan en massa extra kommentarer.

Du har FÅTT frågan besvarad flera gånger i tråden? Men du accepterar inte svaret utan frågar om, antagligen för du vill ha ett ja.

Du kan praktiskt ge vitlök, häll det i krubban. Du BÖR inte ge ett dräktigt sto vitlök NEJ eftersom det är en risk för både sto och foster.

Nu är det ännu en gång du fått svar på frågan.

Generellt är djur känsliga mot lök, inkl vitlök. Hundar t ex är känsliga för både gul lök och vitlök. Jag skulle tro att det var det + att många hästägare ger vitlök som föranledde studien. Och ofta när man gör studier 'tar man i' för att få tydliga svar. Så jag tycker inte studien är löjeväckande alls. Däremot håller jag med om att en lågdosstudie, gärna över längre tid skulle vara intressant.

Samtidigt förstår jag att intresset för att finansiera den är lågt, då det som sagt inte finns någon direkt vinst i den. Det finns ingen anledning idag att ge vitlök, det är klarlagt att det är farligt i höga doser, och alltså kan man avstå från att ge vitlök. Så varför försöka få pengar till en studie om säker dos? Så skulle jag tro de tänkt.

Du har FÅTT frågan besvarad flera gånger i tråden? Men du accepterar inte svaret utan frågar om, antagligen för du vill ha ett ja.

Du kan praktiskt ge vitlök, häll det i krubban. Du BÖR inte ge ett dräktigt sto vitlök NEJ eftersom det är en risk för både sto och foster.

Nu är det ännu en gång du fått svar på frågan.

Jag har FÅTT svar på frågan och jag tänker inte ge min häst vitlök i onödan. Det jag däremot inte bett om är en massa kommentarer om att jag ger hästen vitlök utan orsak eller annat tjafs eftersom jag inte ens har sagt jag tänker ge vitlök till hästen men du förstod uppenbarligen inte vad jag menade med mitt inlägg.

I kronologisk ordning:

lady2 skrev:
Vad av detta bör man inte ge till dräktigt sto? Msm, glukosamin, vitlök. Vad anser ni om användning av back on track? Nånting man bör ge?

Kennet skrev:
Vitlök hör inte hemma i hästens foderstat över huvud taget.

MaRomer skrev:
Vitlök hör som sagt ej hemma i deras foderstat alls.

_Runaway_ skrev:
Vitlök bör man inte ge någon häst över huvud taget och jag förstår inte att så många fortfarande propsar på att ge det till sina hästar.

Här har du fått svar efter svar som säger NEJ ang vitlök. Du accepterar det inte utan frågar igen.

lady 2 skrev:
Vitlök borde väl gå bra att ge hästar bara man inte ger det hela tiden eller för stor mängd. Lär vara bra för luftvägar och immunförsvar men jag vet inte hur det är med dräktiga ston om man då kan ge eller ej.

Och folk svarar igen:

skogstroll skrev:
Inget är bra i för stora mängder,men att det skulle vara direkt farligt eller dödligt att ge LITE vitlök en period är faktiskt både löjligt och överdrivet.Jag känner ingen häst som har blivit sjuk av vitlök än och jag har sett hästar få det i 20 år.Man kan inte läsa en studie och tro att allt man läser är sant.Se hur djuren reagerar istället.

Här får du ETT svar som ger visst medhåll, och du hugger direkt tacksamt tag i det

lady2 skrev:
Jag tycker precis som du (=skogstroll), vitlök går bra att ge i perioder i liten mängd det lär knappast hästen ta nån skada av.

Sen svarar folk vidare, samma svar om igen. Du kontrar med:
lady2 skrev:
Men ÄR vitlök farligt att ge till dräktiga hästar? Är det skillnad om hästen är dräktig om man kan ge eller inte ge?

Och jag svarar vidare, du kontrar med:
lady2 skrev:
Jag ville bara veta om man kan ge vitlök till dräktiga hästar

Svar:
Alexandra_W skrev:
Klart du kan, häll det i maten. Om du BÖR göra det? Nej!

Osv osv..

Så nej, du accepterade inte svaret direkt, trots att person efter person sa nej.

Plus att ts blivit direkt avrådd i andra trådar att inte ge/använda de andra preparaten hon frågar om.

TS: Det är bara att insé. Vill du ha medhåll om saker som inte är bra för hästarna, ska du nog sluta fråga hästkunniga människor på buke.

Ja precis, det skrev jag ju i mitt första, att ang glukosamin och msm så vet TS svaret, för det har diskuterats i den andra tråden.

Men tyvärr tror jag att det här är ett av de fall där det helt enkelt frågas tills det blir 'rätt svar'. Frågar man länge nog, så även om 999 personer - med stöd av erfarenhet och/eller forskning - svarat NEJ, så kommer det (minst) 1 person som säger 'det går jättebra, så gör jag/har ag gjort i hundra år, ingen fara'. Och så kan man om man är lagd åt det hållet lyssna på den personen.

Fast jag begriper inte varför man frågar då.

Och även om det just ang vitlök finns dräktiga ston som ätit det helt utan problem (mitt t ex) eller hästar som år ut och år in ätit det utan problem (mina t ex) - så förstår jag inte varför man ändå tar risken. Å andra sidan, och nu är jag måhända elak i överkant, så förstår jag inte riktigt alls hur TS bryr/inte bryr sig om varken stoet eller fostret, jag begrep det inte i andra tråden heller. TS verkar ha en bild/plan för hur/vad TS vill göra, och sen spelar det ingen roll om det är det optimala för varken sto eller foster. Tyvärr. Jag hoppas denna bild är felaktig dock.

I kronologisk ordning:

Här har du fått svar efter svar som säger NEJ ang vitlök. Du accepterar det inte utan frågar igen.

Och folk svarar igen:

Här får du ETT svar som ger visst medhåll, och du hugger direkt tacksamt tag i det

Sen svarar folk vidare, samma svar om igen. Du kontrar med:

Och jag svarar vidare, du kontrar med:

Svar:

Osv osv..

Så nej, du accepterade inte svaret direkt, trots att person efter person sa nej.

I början fick jag enbart svar att man inte ska ge hästar vitlök alls sen var det en som tyckte att man visst kan ge i liten mängd. Men min fråga om dräktiga hästar återstod och den fick jag svar på nånstans i mitten av tråden.

Och till dig har jag enbart sagt att jag inte vill ha dina puckade kommentarer om att jag ger min häst vitlök för jag har inte sagt att jag tänker ge nån vitlök alls men det fattar inte du uppenbarligen.

Och nu har vi ju kommit fram till att man kan ge vitlök i liten mängd till hästar som inte är dräktiga om man inte är överdrivet löjlig men att man inte ska ge till dräktiga ston utan vettig anledning vilket man ju då inte bör göra. Det är inget i den här tråden jag inte förstått men uppenbarligen tycker ju du det är skitkul att hacka på mig utan anledning.

Och vi tar detta en gång till nu för säkerhets skull. Vi har i denna tråd kommit fram till att man inte bör ge dräktiga ston vitlök och då ska man heller inte göra det. Men du förstår fortfarande inte att jag förstått att man inte ska ge dräktiga hästar vitlök antar jag??? Och säkert inte heller att jag inte vill ha dina onödiga kommentarer??? Och inte heller att jag inte ger min häst vitlök??? Och inte heller att det här är en fodertråd och inte hästvårdstråd???

Och till dig har jag enbart sagt att jag inte vill ha dina puckade kommentarer om att jag ger min häst vitlök för jag har inte sagt att jag tänker ge nån vitlök alls men det fattar inte du uppenbarligen.

Hyfsa tonen är du vänlig.

Och nu har vi ju kommit fram till att man kan ge vitlök i liten mängd till hästar som inte är dräktiga om man inte är överdrivet löjlig men att man inte ska ge till dräktiga ston utan vettig anledning vilket man ju då inte bör göra. Det är inget i den här tråden jag inte förstått men uppenbarligen tycker ju du det är skitkul att hacka på mig utan anledning.

Vilka vi? Du har gjort den bedömningen. Inte 'vi'. Du har gjort den bedömningen, och 'Skogstroll' stöder den i TEORIN, men tycker inte du ska ge din häst vitlök bara för det. Dvs i den här tråden har INGEN sagt att det är okej/du bör ge din häst vitlök.

Sen tycker jag inte det är 'kul att hacka' på dig, men jag är bekymrad för din häst, speciellt när du vägrar svara ¨på om den fått hjälp av veterinär mot sina grava andningsbesvär, men du inte svarar, men en av anledningarna att du funderade/funderar på vitlök är pga luftvägarna.

Försök dock som sagt att hyfsa tonen lite, den enda som haft en otrevlig ton i tråden är du, och det vore väl bra om den kunde fortsätta vara på en städad nivå?

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka