L
lady2
Sv: Dräktig
Till det den är bra till såklart
, vilket jag redan skrivit tidigare i tråden dvs luftvägar + immunförsvar
Till det den är bra till såklart
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men ÄR vitlök farligt att ge till dräktiga hästar? Är det skillnad om hästen är dräktig om man kan ge eller inte ge?
Till det den är bra till såklart, vilket jag redan skrivit tidigare i tråden dvs luftvägar + immunförsvar
Jag har provat "riktiga" preparat också.men eftersom min häst "bara" är känslig precis vid installning samt på vårkanten (tror det mycket handlar om fuktig luft osv höst+vår) så vill jag inte trycka i henne en massa medeciner.Det finns negativa saker med det också.
Kollade upp det själv.Studien gäller detta:
0,2 gram vitlök per kg häst om dagen i 40 dagar.Det är alltså ett HEKTO om dagen för en häst på 500 kg. LÄGG AV NU! Vem fan ger sin häst ett hekto vitlök om dagen.Jag ger en tesked om dagen.Och det räcker. Jag skulle vilja se en studie på hästar som får max en matsked om dagen och se vad som hände med dom,för detta testet är ju löjligt.
Jag behöver inte direkt göra en studie för att veta att man tex inte ska äta för många alvedon om dagen,för det är väldigt farligt för lever,njurar osv.Man kan bli förgiftad.Vägrar ni ge era barn alvedon när dom har feber för att stora mängder alvedon är farligt?
Men TS, hon ska ge det bara för att, till ett dräktigt sto. Det är en helt annan sak.
Vem har alls sagt att jag tänker ge hästen vitlök, min fråga var om man kan ge vitlök till dräktiga ston. Kan inte förstå hur det kan vara så svårt att bara svara på frågan utan en massa extra kommentarer.
Du har FÅTT frågan besvarad flera gånger i tråden? Men du accepterar inte svaret utan frågar om, antagligen för du vill ha ett ja.
Du kan praktiskt ge vitlök, häll det i krubban. Du BÖR inte ge ett dräktigt sto vitlök NEJ eftersom det är en risk för både sto och foster.
Nu är det ännu en gång du fått svar på frågan.
lady2 skrev:Vad av detta bör man inte ge till dräktigt sto? Msm, glukosamin, vitlök. Vad anser ni om användning av back on track? Nånting man bör ge?
Kennet skrev:Vitlök hör inte hemma i hästens foderstat över huvud taget.
MaRomer skrev:Vitlök hör som sagt ej hemma i deras foderstat alls.
_Runaway_ skrev:Vitlök bör man inte ge någon häst över huvud taget och jag förstår inte att så många fortfarande propsar på att ge det till sina hästar.
lady 2 skrev:Vitlök borde väl gå bra att ge hästar bara man inte ger det hela tiden eller för stor mängd. Lär vara bra för luftvägar och immunförsvar men jag vet inte hur det är med dräktiga ston om man då kan ge eller ej.
skogstroll skrev:Inget är bra i för stora mängder,men att det skulle vara direkt farligt eller dödligt att ge LITE vitlök en period är faktiskt både löjligt och överdrivet.Jag känner ingen häst som har blivit sjuk av vitlök än och jag har sett hästar få det i 20 år.Man kan inte läsa en studie och tro att allt man läser är sant.Se hur djuren reagerar istället.
lady2 skrev:Jag tycker precis som du (=skogstroll), vitlök går bra att ge i perioder i liten mängd det lär knappast hästen ta nån skada av.
lady2 skrev:Men ÄR vitlök farligt att ge till dräktiga hästar? Är det skillnad om hästen är dräktig om man kan ge eller inte ge?
lady2 skrev:Jag ville bara veta om man kan ge vitlök till dräktiga hästar
Alexandra_W skrev:Klart du kan, häll det i maten. Om du BÖR göra det? Nej!
I kronologisk ordning:
Här har du fått svar efter svar som säger NEJ ang vitlök. Du accepterar det inte utan frågar igen.
Och folk svarar igen:
Här får du ETT svar som ger visst medhåll, och du hugger direkt tacksamt tag i det
Sen svarar folk vidare, samma svar om igen. Du kontrar med:
Och jag svarar vidare, du kontrar med:
Svar:
Osv osv..
Så nej, du accepterade inte svaret direkt, trots att person efter person sa nej.
Och till dig har jag enbart sagt att jag inte vill ha dina puckade kommentarer om att jag ger min häst vitlök för jag har inte sagt att jag tänker ge nån vitlök alls men det fattar inte du uppenbarligen.
Och nu har vi ju kommit fram till att man kan ge vitlök i liten mängd till hästar som inte är dräktiga om man inte är överdrivet löjlig men att man inte ska ge till dräktiga ston utan vettig anledning vilket man ju då inte bör göra. Det är inget i den här tråden jag inte förstått men uppenbarligen tycker ju du det är skitkul att hacka på mig utan anledning.