Sv: Dräktig
Innan du skriker, så har man INTE studerat vad låga doser gör. Man har studerat höga doser, sett det ger anemi. Men man har sen inte kollat vid VILKEN dos.
Därför går det inte att säga att dos si eller dos så är riskfri. Man vet att 0.2 gr/kg = 100 gram vitlök till 500 kg häst är farligt. Men man vet inte om 50, 25, 15 etc är farligt.
Och det finns INGA studier ALLS om hur många gram ett FOSTER tål eller inte.
Man kan se på erfarenheten, att dräktiga ston i stallarna ätit X gram vitlök/dygn och nedkommit med friska föl - visst.
Men jag undrar FORTFARANDE vad det är TS vill uppnå med vitlök, vad det är för fördel som uppväger risken att ge ett dräktigt sto vitlök. Jag kommer inte på en enda anledning.
Men haken med det hela är just att de inte forskat på lågdos, utan de drog till med en hög dos i studien. Jag håller med om att det skulle vara bra med en lågdosstudie med, men jag begriper den inte finns, eftersom det liksom inte finns någon eg anledning att övht ge vitlök egentligen. Studier kostar ju skjortan, och det måste finnas någon 'vinning' i dem (hälso eller annan)
Man ska inte förglömma att det finns MYCKET som inte är farligt, men en hel del som GRAVIDA kvinnor avråds att äta. Värt att tänka på.